התחדש המו"מ העקיף בין ישראל וסוריה בתיווך טורקיה

יועציו של אולמרט הגיעו לטורקיה לסבב שיחות שני עם הנציגים הסורים, בתיווך טורקיה. בשיחות משתתפים ראש הסגל יורם טורבוביץ' והיועץ המדיני שלום תורג'מן, אך בלשכת ראש הממשלה סירבו לאשר את דבר הפגישה באופן רשמי

(1:40 דק')

יועציו של ראש הממשלה, אהוד אולמרט, הגיעו אתמול (ראשון) לטורקיה לסבב שיחות נוסף עם הנציגים הסורים, בתיווך הטורקים. זהו סבב השיחות השני, שבו משתתפים ראש הסגך של ראש הממשלה יורם טורבוביץ' ויועצו המדינה שלום תורג'מן. בלשכת ראש הממשלה סירבו לאשר את דבר הפגישה באופן רשמי.

גם הפעם מדובר יהיה בסבב שיחות לא ישיר. הצדדים ישבו בחדרים נפדרים והמתווכים הטורקים יעברו ביניהם ויעבירו את המסרים. תוחלת השיחות אינה ברורה - לא ברור כמה זמן יכהן עוד אולמרט כראש ממשלה וגם הממשל האמריקני לא רוצה לקדם כרגע הסכם בין הצדדים. הצלע הכי יציבה במשולש הם דווקא הסורים, שכבר גזרו קופון מהמגעים - בכירים סורים מוזמנים לפגישות מדיניות בבירות אירופה.

חידושן של השיחות נערך על רקע דברים שאמר ביום שבת סגן שר החוץ הסורי, פייסל מקדאד, לפיהם אם ישראל לא תלך בדרך השלום, לסוריה יש כמה אפשרויות לשחרר את הגולן שאינן בדרכי שלום. העיתון הירדני "א-דוסתור" דיווח כי מקדד אמר כי "על הישראלים לדעת שהגולן שייך לסוריה וכי אל להם לגדל שם את ילדיהם משום שאין זה מקומם". לדבריו, "הם לא ייהנו מחייהם בגולן".

העיתון הירדני הביא גם מדברי סגנו של נשיא סוריה אסד, פארוק א-שרע, שהצהיר כי היוזמה לחידוש תהליך השלום הגיעה מישראל. לדבריו, ארצו מוכנה מזה שנים לנהל תהליך שלום עם ישראל וכי "ראש ממשלת ישראל פנה לעמיתו הטורקי כדי לחדש את המגעים בין הצדדים".

עוד בסוף השבוע דיווח העיתון הערבי "אל-חיאת", היוצא לאור בלונדון,כי השבוע יתחדש המשא ומתן בין ישראל לסוריה. מקורות בכירים בדמשק אמרו לעיתון כי מטרת המגעים, יהיה להשלים את הדיונים בנושאים עליהם דובר בסבב השיחות הקודם, שהתנהל באמצע חודש מאי.

בחודש שעבר הודיעה לשכת ראש הממשלה כי ירושלים ודמשק החלו במשא ומתן לשלום. "ישראל וסוריה החלו בשיחות שלום בלתי ישירות בחסות טורקיה", נאמר בהודעה של לשכת ראש הממשלה. "הצדדים הצהירו על כוונתם לנהל את השיחות בתום לב ובפתיחות. כמו כן, החליטו לקיים את הדיאלוג ביניהם באופן רציני ורציף במטרה להגיעי ליעד של שלום מקיף".

גורמים מדיניים בכירים סיפרו, כי השיחות החלו בפברואר 2007, כאשר ראש הממשלה היה בביקור בטורקיה. "אולמרט נפגש אז נפגש עם טאיפ ארדואן והוחלט שטורקיה תתווך בינינו לבין הסורים. השיחות היו חסויות, עד שהבשילו לזה שנקבע לפני שלושה שבועות מפגש שהתקיים השבוע בין בכירים סורים לבין יורם טרובוביץ ושלום תורג'מן ואנשי ממשל טורקים בכירים".