מקור סורי: סוריה לא נדרשה לפרק הקשר עם איראן

גורם סורי המקורב לשיחות עם ישראל אמר לעיתון א-שרק אל-אווסט כי הושג כבר הסכם עקרוני בעניין סידורי הביטחון והמים ברמת הגולן לקראת נסיגה אפשרית של ישראל מהגולן. עוד הוסיף המקור כי סוריה וישראל יעברו בקרוב למשא ומתן ישיר אם תושג התקדמות במו"מ העקיף

מקור סורי אומר כי הושג כבר הסכם עקרוני בעניין סידורי הביטחון והמים ברמת הגולן לקראת נסיגה אפשרית של ישראל מהרמה וכי סוריה וישראל יעברו בקרוב למו"מ ישיר אם תושג התקדמות במו"מ העקיף. כך פירסם אתמול (שישי) העיתון "א-שארק אל אווסט" היוצא לאור בלונדון.

למרות הפרסומים מבהירים בישראל כי המגעים עם הסורים עסקו עד כה אך ורק בכינון ערוץ שיחות ולא בסידורי הביטחון של הסכם עתידי. לדברי המקור הצדדים הכריזו כי לא הציבו תנאים מוקדמים למשא ומתן כגון ניתוק קשרים מצד סוריה והחזרת הרמה מצד ישראל.

עוד הוסיף המקור הסורי כי כלל לא נדרש מסוריה לפרק את הקשר עם איראן וכי הקשר עם איראן, חיזבאללה וחמאס נדחה לשיחות המתקדמות בעתיד. לדבריו, הושגה הסכמה עקרונית באשר להסדרי הביטחון, המים, הגבולות בגולן והנורמליזציה עם ישראל.

עוד אמר כי במו"מ הישיר ידונו הסוגיות המהותיות יותר. בשבוע הבא צפויות השיחות הלא ישירות בין ישראל לסוריה להתחדש על אדמת טורקיה בין בכירים סורים לנציגי ישראל.

אתמול אמר שר ההגנה הסורי, חסן טורקמאני, כי "ישראל משחקת במילים ומדברת בשני קולות". לדבריו, ראש הממשלה, אהוד אולמרט, אמר כי יש לבצע ויתורים כואבים למען השלום, ואילו שרת החוץ, ציפי לבני, סייגה את קיומם של תנאים מוקדמים למשא ומתן. טורקמאני הוסיף כי לא קיימים תנאים מוקדמים שכן "הנסיגה אינה ויתור כואב אלא ישומו של החוק הבינלאומי".

בישיבת ועידת חוץ וביטחון של הכנסת שהתנהלה בתחילת השבוע אמר ראש הממשלה לחברי הוועדה כי הוא לא התחייב מראש כי יעשה לדמשק ויתורים כלשהם לטובת הסכם שלום. "ההידברות בינינו ובין הסורים תהיה על בסיס ועידת מדריד שתכליתה להביא לשלום כולל. לא ניתנו בה שום התחייבויות לויתור כלשהו מראש". אולמרט אמר אז כי "אין שום התחייבות זולת מה שאמרתי. בואו נשב ונדבר. לא ניתן שום דבר בכתב ושום אמירה אחרת זולת הדברים האלה".