ביילין: "במקום לטפל במצב, הקבינט מחזק את חמאס"

יו"ר מרצ-יחד כינה את החלטת הקבינט להכריז על עזה כ"יישות עוינת" - "אווילית ומסוכנת". החלטת הקבינט התקבלה בעקבות המשך ירי הקסאמים לעבר ישראל. ההכרזה תאפשר להטיל סנקציות על תושבי הרצועה. חמאס: מדובר בהכרזת מלחמה

(02:46 דקות)

"החלטת הקבינט בעניין עזה היא גם אווילית וגם מסוכנת", כך אמר היום (רביעי) יו"ר מרצ-יחד, יוסי ביילין, בתגובה להחלטת הקבינט להכריז על עזה כ"יישות עוינת". בנוסף, קרא ביילין לממשלה לעשות מאמץ עליון כדי להגיע להפסקת אש מול עזה, שתשחרר לדבריו את שדרות מהקסאמים ואת גלעד שליט מחוטפיו.

"במקום לטפל במצב ולנסות ולמנוע את המשך ההתדרדרות, מקבל הקבינט החלטה שתחזק את החמאס, תגביר את המצוקה, תפגע בתדמית ישראל ותגדיל את הסכנה לאלימות", הוסיף יו"ר מרצ-יחד.

קודם לכן בצהריים, הכריזו שרי הקבינט הביטחוני-מדיני הכריזו בצהריים על רצועת עזה כ"יישות עוינת". המהלך מאפשר לישראל לנקוט בסנקציות בתגובה להמשך ירי רקטות הקסאם לעבר ישראל. בשלב ראשון הוחלט על פגיעה באספקת החשמל והדלק לרצועה, אך ללא פגיעה מוחלטת בהם. בחמאס אמרו בתגובה כי "מדובר בהכרזת מלחמה".

בתום דיון השרים נקבע כי "חמאס הוא ארגון טרור שהשתלט על רצועת עזה והפך אותה לשטח עויין. ארגון זה נוקט בפעילות עויינת נגד מדינת ישראל ואזרחיה ומהווה את הכתובת האחראית לפעילות זו".

חברי הקבינט קיבלו את המלצות מערכת הביטחון, בהם המשך הפעילות הצבאית ברצועת עזה. כמו כן, הוחלט על הטלת הגבלת מעבר הסחורות לרצועה, צמצום אספקת הדלק והחשמל והגבלת התנועה מהרצועה ואליה.

בהודעה מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "ההגבלות ייושמו לאחר בחינה משפטית, תוך התחשבות בהיבטים ההומניטאריים השוררים ברצועת עזה ומתוך כוונה להימנע ממשבר הומניטארי".

בסקירה ביטחוני שנתן בתחילת השבוע ראש אמ"ן, האלוף עמוס ידלין, אמר כי חמאס מתכנן לבצע פיגוע גדול, בניסיון לטרפד את ועידת השלום המתוכננת להתקיים בנובמבר בוושינגטון. ידלין העריך כי לחמאס יש סיכוי להשתלט גם על הגדה המערבית, אולם בשלב זה נוכחות ישראל שם מונעת זאת ממנו. לדבריו, אין אפשרות ריאלית שפתח יחזיר לעצמו את השליטה ברצועת עזה.

הזרוע הצבאית של תנועת הג'יהאד האסלאמי פרסמה בסוף השבוע הודעה בה הזהירה את ישראל מפני פעולה צבאית ברצועת עזה. בהודעה נכתב כי הזרוע קוראת לישראל "לחשוב אלף פעם לפני שהיא עושה זאת". עוד נכתב בהודעה כי פעולה צבאית ברצועה "לא תהיה פיקניק והישראלים ייתקלו בבלתי מצופה".

תגובת חמאס להחלטת הקבינט (03:00 דקות)