השייח סאלח ומלחמתו בחפירות

השייח ראאד סלאח הוא הדמות במרכז המתח סביב עבודות ישראל בהר הבית: לאחר שניסה לסחוף את ההמונים אחריו ולא הצליח, החליט לעורר מהומה בעצמו. התוצאה: צו הרחקה מהמקום למשך עשרה ימים

מתגברת המתיחות סביב עבודות החפירה במעלה המוגרבים בירושלים: בית משפט השלום בירושלים אסר היום (רביעי) על ראש הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית, השייח' ראאד סלאח, להתקרב למרחק 150 מטרים מחומות העיר העתיקה בירושלים, למשך 10 ימים. זאת, לאחר שסאלח הגיע הבוקר למקום כדי להתעמת עם המשטרה.

אסף זוהר עם תמונות מרגע היריקה ועד צו ההרחקה (חדשות 10, 1:57 דקות)

בסביבות השעה 9:00 בבוקר הגיע השייח סלאח לשער האשפות וביקש להתקרב לאתר העבודות במעלה המוגרבים, המוביל מרחבת הכותל אל הר הבית. זאת, לאחר שאתמול עמד סלאח במשך עשר שעות ליד שער האשפות וניסה להתסיס את התושבים הערבים במקום. לאחר שניסיונו לא צלח, החליט לעבור לכוח; היום התפרע השייח' במקום ואף ירק על אחד השוטרים.

השייח סלאח נעצר יחד עם עוד שבעה פעילים בכירים בתנועה האיסלאמית, וכולם הובאו לבית משפט השלום בירושלים, שם ביקשה המשטרה להרחיקם מהעיר למשך 15 ימים.

מתסיס באינטרנט

ראאד סלאח מנסה כבר כמה ימים להתסיס את האווירה סביב העבודות בהר הבית, דרך אתר האינטרנט שלו, ודרך קריאות תכופות לפעילים לבוא ולהפגין. בשנה האחרונה היה אחראי סלאח לכל השיפוצים בהר הבית, ולהבאת המתפללים במקום.

יש דיבורים ברחוב הערבי על "יום אינתיפאדה" ביום שישי, שמגיעים מסביבתו של השייח סלאח. הפלסטינים לא ששים לקפוץ על עגלתו של השייח, ולכן הוא מביא עימו פעילים מהצפון שיחממו את האווירה. "לא יעבור זמן עד שתהיה אינתיפאדה מוסלמית-ערבית למען הצלת ירושלים מהמאמצים לייהד אותה, ולמען הצלת מסגד אל-אקצה המבורך מסכנת ההריסה שהוא חשוף לה כעת", אמר סאלח היום.

ראאד אכן מתאר את העבודות בהר הבית לעולם הערבי כ"הריסות בהר הבית, וסכנה להריסת מסגד אל אקצה". "הר הבית בסכנה" הוא הלוגו על כל הכנסים, המודעות והסטיקרים שמפרסם השייח סאלח. עם זאת, ההמונים הפלסטינים וערביי ישראל לא ממש נוהרים אחריו. סאלח בא ממשפחה שדווקא התערתה היטב בישראל - אבא שלו היה פעיל מפא"י, ואח שלו משרת במשטרת ישראל.

כנראה שהשייח סאלח מצליח בעבודתו - היום קרא המנהיג הרוחני של איראן, עלי חמינאי, לפלסטינים "להגיב בחריפות" לעבודות של ישראל. "המשטר הציוני צריך להתנצל על מעשיו", אמר חמינאי.