סקר חדשות 13: כמה תומכים בפרישת גנץ - ומה תמונת המנדטים?

לאחר הפרישה, בה תומכים 48% מהמשיבים לסקר, המחנה הממלכתי נחלשת - אך נותרת המפלגה הגדולה ביותר עם 25 מנדטים. הליכוד גורפת 20 מנדטים. כמה מנדטים מקבלת מפלגת ימין חדשה בראשות נפתלי בנט, יוסי כהן וגדעון סער, כמה תומכים בהקדמת הבחירות - ומה חושב הציבור על החלפת גנץ ואיזנקוט בבן גביר וסמוטריץ' בקבינט המלחמה? | הנתונים המלאים

זמן צפייה: 08:21

כיממה לאחר הצהרת השר בני גנץ, מסקר חדשות 13 עולה הערב (שני) כי רוב הציבור תומך בפרישת המחנה הממלכתי מהממשלה. כמעט חצי מהמשיבים לסקר, 48%, תומכים בפרישתו של גנץ - בעוד ש-33% מתנגדים למהלך. 19% לא אוחזים בדעה בנושא.

לצד זאת, רוב גדול בציבור מתנגד לצירופם של השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר לקבינט המלחמה בעקבות עזיבתם של גנץ וגדי איזנקוט. 65% מהמשיבים סבורים כי לא צריך לצרף את בן גביר וסמוטריץ' לפורום המנהל את המלחמה, כאשר 26% בלבד תומכים בצירופם. 9% לא יודעים להשיב.

באשר לתמונת המנדטים, לאחר הפרישה מהממשלה המחנה הממלכתי נחלשת אך נותרת המפלגה הגדולה ביותר מבין המפלגות שהתמודדו בבחירות האחרונות. לו הבחירות היו נערכות היום, המחנה הממלכתי בראשות בני גנץ הייתה גורפת 25 מנדטים (2- בהשוואה לסקר הקודם). הליכוד בראשות בנימין נתניהו הייתה המפלגה השנייה בגודלה עם 20 מנדטים (1+). יש עתיד בראשות יאיר לפיד הייתה זוכה ב-13 מנדטים (2-).

שלוש המפלגות הגדולות
שלוש המפלגות הגדולות

עוד על-פי הסקר, לו בחירות היו נערכות היום, ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן הייתה מתחזקת ל-12 מנדטים (2+ בהשוואה לסקר הקודם). ש"ס בראשות אריה דרעי הייתה שומרת על כוחה עם 10 מנדטים. עוצמה יהודית בראשות איתמר בן גביר הייתה נחלשת ל-9 מנדטים (3-) - מספר זהה למנדטים להם הייתה זוכה מפלגה המאחדת את העבודה ומרצ בראשות יאיר גולן.

כמו בסקר הקודם, יהדות התורה בראשות יצחק גולדקנופף הייתה זוכה בבחירות שהיו נערכות היום ב-7 מנדטים. חד"ש תע"ל בראשות איימן עודה, רע"מ בראשות מנסור עבאס והציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ' היו זוכות כל אחת ב-5 מנדטים. בל"ד בראשות סמי אבו שחאדה (2.8%) והימין הממלכתי בראשות גדעון סער (2.6%) לא עוברים את אחוז החסימה. בנוגע לתמונת הגושים, גוש מתנגדי נתניהו עומד על 64 מנדטים, גוש תומכי נתניהו עומד על 51 מנדטים וחד"ש-תע"ל באמצע עם 5 מנדטים.

תמונת הגושים
תמונת הגושים

אם תצטרף למערכת הפוליטית מפלגת ימין חדשה בראשותם של יוסי כהן, נפתלי בנט וגדעון סער, תמונת המנדטים תשתנה באופן משמעותי. בתרחיש זה, לו בחירות היו נערכות היום מפלגת הימין החדשה הייתה הופכת למפלגה הגדולה ביותר בכנסת, עם 24 מנדטים. בעקבות זאת, המחנה הממלכתי והליכוד נחלשות ל-20 ול-16 מנדטים בהתאמה. יש עתיד וישראל ביתנו נחלשות גם הן ויורדות ל-8 ו-7 מנדטים בהתאמה. ש"ס גורפת 9 מנדטים, ועוצמה יהודית 8. איחוד העבודה ומרצ היה זוכה בתרחיש זה ב-7 מנדטים, יהדות התורה ב-6 מנדטים ורע"מ, חד"ש-תע"ל והציונות הדתית היו נותרות ללא שינוי עם 5 מנדטים.

תמונת המנדטים בעקבות הקמת מפלגת ימין חדשה
תמונת המנדטים בעקבות הקמת מפלגת ימין חדשה

בשאלה מי מתאים יותר לראשות הממשלה, בין בני גנץ לבנימין נתניהו, יו"ר המחנה הממלכתי מוביל עם 46% - לעומת 36% ליו"ר הליכוד. כאשר בוחנים את אותה השאלה בין נתניהו ליאיר לפיד, יו"ר הליכוד מוביל עם 45% לעומת 39% ליו"ר יש עתיד.

עוד נשאלו המשיבים לסקר האם הם תומכים בהקדמת הבחירות. מעל לחצי מהמשיבים, 53%, תמכו בעריכת בחירות כבר בשנת 2024. 39% תמכו בקיום בחירות אחרי 2024, ו-8% ענו "לא יודע". בנוסף, בעקבות המבצע לשחרור החטופים, 51% חושבים שישראל צריכה להתמקד כעת במגעים לעסקה על-פי המתווה שהציעה הממשלה, בעוד שמנגד 39% סבורים כי היא צריכה להתמקד במבצעים צבאיים. 10% השיבו "לא יודע".

הסקר נערך ע"י מכון מאגר מוחות בהנהלת פרופ' יצחק כ"ץ. נתונים וניתוח: חברת פאנל פרויקט המדגם בהנהלת ד"ר אריאל איילון וחברת סטט-נט בראשות יוסף מקלדה