כל ההכנות הושלמו: לקראת השבעת הכנסת ה-25

הח"כים החדשים הגיעו היום למשכן ליום היכרות, ומחר יגיעו כל 120 חברי הכנסת לפתיחת המושב הראשון. בשעה 16:00 תחל ישיבת הכנסת הראשונה עם הצהרת האמונים של חברי הכנסת • כל העדכונים

לקראת ישיבת הפתיחה של הכנסת ה-25
לקראת ישיבת הפתיחה של הכנסת ה-25 | צילום: חדשות 13

ההכנות לקראת ישיבת הפתיחה של הכנסת ה-25 שתתקיים מחר (שלישי) הושלמו, ועד השעה 15:00 יגיעו כל 120 חברי הכנסת למשכן ויחל טקס קבלת הפנים לנשיא המדינה יצחק הרצוג. בשעה 16:00 תחל ישיבת הכנסת הראשונה, עם הצהרת האמונים של חברי הכנסת.

היום הגיעו למשכן חברי הכנסת החדשים ליום היכרות, ובינתיים ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ממשיך במגעים להקמת הממשלה החדשה. הערב פורסם במהדורה המרכזית כי בליכוד נערכים לאפשרות שהשבעת הממשלה תתעכב, ושוקלים למנות יו"ר כנסת זמני מהקואליציה העתידית, כאשר אחד המועמדים לתפקיד הוא יו"ר ש"ס אריה דרעי.

יו''ר ש''ס אריה דרעי לצידו של יו''ר הכנסת מיקי לוי
יו''ר ש''ס אריה דרעי לצידו של יו''ר הכנסת מיקי לוי | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

דרעי מועמד לתפקיד מהסיבה הפשוטה שבליכוד יודעים כי הוא לא ירצה להישאר בו, מכיוון שהוא לוטש עיניים לתפקיד מיניסטריאלי בכיר, ולכן לא תידרש פעולה משמעותית כדי להדיח אותו, אם וכאשר. דרעי עצמו אומר כי אף אחד לא פנה אליו בעניין הזה.

המשא ומתן הקואליציוני תקוע בעיקר בגלל יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', שמעוניין לקבל את תיק האוצר או את תיק הביטחון. האוצר כרגע בידיו של דרעי, ואת הביטחון נתניהו מאוד לא רוצה לתת לסמוטריץ', וניתן לומר כי עמדתו בעניין אף התחזקה בימים האחרונים. השאלה היא מי ימצמץ ראשון - נתניהו שייאלץ להפקיד בידי סמוטריץ' את אחד התיקים הבכירים, או סמוטריץ' שייאלץ להסתפק בפחות.

בצלאל סמוטריץ'
יו''ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' בליל הבחירות | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

לאחר שהסתיים סבב ההתייעצות של הנשיא הרצוג עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת, ביום ראשון הוא הטיל את המנדט להרכבת ממשלה על נתניהו, לאחר ש-64 מחברי הכנסת הנבחרים המליצו עליו כמועמדם לראשות הממשלה. הרצוג מסר את כתב המינוי לידי נתניהו, ולאחר מכן נשאו השניים דברים באולם בית הנשיא.

תחילה נשא הנשיא הרצוג דברים, ואמר כי הוא לא מקל ראש במשפט שמתנהל נגד נתניהו, אך ציין כי בית המשפט העליון אמר את דברו בבירור בנושא. "לנוכח כל אלו, ולאחר ששקלתי את הדברים בהתאם לדין, ולאחר שנתת לכך את הסכמתך, החלטתי להטיל עליך - חבר הכנסת בנימין נתניהו - את מלאכת הרכבת הממשלה".

הנשיא יצחק הרצוג מטיל את המנדט להרכבת ממשלה על בנימין נתניהו
הנשיא יצחק הרצוג מטיל את המנדט להרכבת ממשלה על בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

מיד לאחר מכן החל נתניהו לשאת דברים ואמר: "אני מבקש לומר לכם, אזרחי ישראל, שאנחנו פותחים את השבוע בבשורה גדולה למדינת ישראל ולכם. אחרי שורה של מערכות בחירות, העם הכריע בצורה ברורה בעד הקמת ממשלה בראשותי, והיום, בקבלת כתב המינוי מהנשיא, אנחנו מתקדמים לקראת כינונה של ממשלת ישראל ה-37".

עוד אמר נתניהו: "נעשה הכל כדי שתהיה זאת בעזרת השם ממשלה יציבה, ממשלה מוצלחת, ממשלה אחראית, ממשלה מסורה שתפעל לכל תושבי מדינת ישראל בלי יוצא מן הכלל. אני אפעל עם חבריי, מתוך שליחות עמוקה, אל מול האתגרים שלפנינו".

"בכוונתי לפעול יחד כדי להגדיל את מרחב ההסכמה בתוכנו. גם אם ישנם בין חלקי העם חילוקי-דעות בנושאים מהותיים יש די והותר נושאים שסביבם הרוב המכריע יכול להתאחד ולהסכים. אחים אנחנו, נועדנו לחיות זה לצד זה. יש רבים שמברכים על תוצאות הבחירות – אבל יש גם מי שמשמיעים נבואות זעם ומפחידים את הציבור. זאת לא הפעם הראשונה שדברים כאלה מושמעים. אמרו את זה על בגין, אמרו את זה גם עליי, זה לא היה נכון אז וזה לא נכון גם היום".