מרכיבים ממשלה: נציגי המפלגות יתייצבו אצל הנשיא

הנשיא הרצוג יחל מחר את סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת, ולאחריהן יכריז על הח"כ עליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה. ליברמן וגנץ לא ימליצו על אף אחד - וההערכה היא כי הנשיא גם יעלה את שאלת האחדות

זמן צפייה: 00:57

נשיא המדינה יצחק הרצוג יחל מחר (רביעי) את סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת. על פי הנוהג, הנשיא ייפגש עם נציגי הסיעות, ישמע את המלצתן - ולאחר גמר סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות יכריז על חבר הכנסת עליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה.

מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר יעמדו לרשותו 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב בו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק ארכה נוספת של עד 14 יום נוספים על פי החוק. הצפי הוא כמובן כי 64 חברי כנסת ימליצו על ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו - והוא זה שיקבל את המנדט להרכבת הממשלה.

בנימין נתניהו בנאום הניצחון בליל הבחירות
בנימין נתניהו בנאום הניצחון בליל הבחירות | צילום: רויטרס

הנקודות שמעניין לשים לב אליהן נמצאות דווקא בצד שאין לו סיכוי לקבל את המנדט להרכבת ממשלה. למרות הביקורת הקשה שהטיחה בו אחרי הבחירות, יו"ר העבודה מרב מיכאלי תעמוד בהתחייבות שלה ומלפני הבחירות ותמליץ על ראש הממשלה יאיר לפיד, וההמלצות על לפיד למעשה יסתכמו במפלגתו יש עתיד ובמפלגת העבודה.

ישראל ביתנו והמחנה הממלכתי לא ימליצו על אף אחד, שזה כמובן חסר משמעות פרקטית, מעבר לאיתות ששר האוצר אביגדור ליברמן ושר הביטחון בני גנץ מעבירים ללפיד, וההערכה היא כי הנשיא הרצוג גם יעלה את שאלת האחדות.

לפיד וגנץ
לפיד וגנץ | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

הראשונים שיגיעו אל בית הנשיא יהיו נציגי הליכוד, בשעה 15:45, ובשעה 17:00 יגיעו נציגי סיעת יש עתיד. ב-18:15 יגיעו נציגי סיעת המחנה הממלכתי, וב-19:30 יגיעו נציגי סיעת ש"ס. ההתייעצויות אצל הנשיא יימשכו גם ביום חמישי, כאשר ב-10:00 יגיעו נציגי יהדות התורה, ב-11:00 נציגי הציונות הדתית, ב-12:00 נציגי ישראל ביתנו, ב-16:30 נציגי עוצמה יהודית, ב-19:30 נציגי חד"ש-תע"ל וב-20:30 נציגי סיעת רע"מ.

את סבב ההתייעצויות יסיימו ביום שישי נציגי סיעת העבודה, שיגיעו לבית הנשיא ב-11:00, וב-12:00 יגיעו נציגי סיעת נעם.