גורמים משפטיים: דברי נתניהו - הפרה בוטה של הסדר ניגוד העניינים

בעקבות נאומו של ראש הממשלה, שאמר אחרי שאושר חוק הנבצרות כי הוא מתכוון "להיכנס לאירוע", הגורמים הוסיפי כי היועמ"שית בהרב-מיארה שוקלת את צעדיה בנושא. באופוזיציה תקפו: "אין לו שום כוונה לקיים הידברות אמיתית, זוהי אחיזת עיניים גמורה"

זמן צפייה: 06:48

בעקבות נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש (חמישי), גורמים משפטיים אומרים כי דבריו מהווים הפרה בוטה של הסדר ניגוד העניינים שלו, ומוסיפים כי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה שוקלת את צעדיה בנושא. לפנות בוקר המריא נתניהו ללונדון, והוא צפוי להיפגש בהמשך היום עם ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק.

כזכור, אחרי יום של מחאות המוניות, שהוגדר כ"יום השיתוק הלאומי", ולאחר שעבר "חוק הנבצרות", רה"מ נתניהו הודיע כי הוא לא מתכוון לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית, ואמר כי עד כה היו ידיו כבולות מכיוון שאיימו להוציא אותו לנבצרות. "אני מודיע לכם - עד כאן", אמר נתניהו, "אני נכנס לאירוע אני שם בצד כל שיקול אחר ולמען העם שלנו, למען המדינה שלנו, אני אעשה כל מה שביכולתי כדי להגיע לפתרון".

נתניהו ניסה לתת כמה נקודות חיוביות למתנגדי המהפכה המשפטית, דיבר על שריון ועיגון של זכויות יסוד ואמר כי לא תהיה פסקת התגברות ברוב מינימלי, אך בשורה התחתונה הוא הבהיר כי השינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים לא תיעצר יובא בשבוע הבא להצבעה בקריאה שנייה ושלישית, כך שהקואליציה בפועל תוכל למנות שני שופטים בלי שתידרש לאצבעות נוספות.

עוד דיבר נתניהו על הניסיון לרפא את הקרע בעם, אך בשורה התחתונה קרא שוב להידברות בלי לעצור את החקיקה, ובתגובה לכך ראשי האופוזיציה וראשי המחאה הודיעו על המשך המחאה והמשך ההפגנות, כך שאם נתניהו ניסה לשדר לשר הביטחון יואב גלנט שייתן לו את ההזדמנות להרגיע לפני שהוא יוצא בהצהרות - המטרה הזאת לא הושגה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2303232108' autoplay='0' credit='' desc='נתניהו לא עוצר את החקיקה: "נחושים לקדם את הרפורמה"' poster='' kid='1_hmuzq6b3' duration='']

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר בתגובה לנאום נתניהו: "במקום לעצור את החקיקה ולהרגיע את הרוחות נתניהו שוב התקרבן והתלונן, והמשיך להפיץ שקרים מחפירים נגד מערכת המשפט שבינם לבין המציאות אין דבר. הקול קול נתניהו, אבל הידיים ידי יריב לוין. נתניהו סירב לעצור את החקיקה והודעתו שהם מביאים את השינוי בוועדה למינוי שופטים בשבוע הבא מוכיחה שאין לו שום כוונה לקיים הידברות אמיתית. זוהי אחיזת עיניים גמורה".

"אני קורא לאנשים האחראים בליכוד", הוסיף לפיד, "תעצרו את יריב לוין. אל תעבירו את השינוי בוועדה למינוי שופטים ובואו להידברות בבית הנשיא. תעצרו את הנסיון להפוך אותנו למדינה לא דמוקרטית. תקשיבו למאות אלפי הפטריוטים הנאמנים שיצאו לרחובות. תקשיבו לשר הבטחון, לאנשי הכלכלה והבטחון. בשלושה חודשים בלבד הממשלה הזו שיסעה ופירקה את מדינת ישראל. הפגיעה הכלכלית והבטחונית היא אנושה, הקרע בעם הולך ומחריף".

"מר נתניהו", סיכם לפיד, "במקום להאשים את כולם במצב, להטיל דופי בפטריוטים ישראלים שנלחמים עבור העתיד שלהם, קח פעם אחת אחריות. רגע לפני חג החרות, למען ההיסטוריה המפוארת של העם שלנו, תעצרו את הטירוף ובואו לדבר למען עתיד הילדים שלנו. אנחנו נמשיך להאבק בכנסת, ברחובות, בבית המשפט למען ישראל יהודית, דמוקרטית וחזקה".

מפגינים בתל אביב, הפגנה, מחאה, המהפכה המשפטית
מפגינים בתל אביב | צילום: חדשות 13

יו"ר כחול לבן בני גנץ מסר: "הים אותו הים ונתניהו אותו נתניהו. הוא צריך לעשות דבר פשוט - לעצור ולדבר במקום לצאת נגד היועמש"ית. צר לי שהוא לא מתעלה לגודל השעה ועוצר, גם כעת כשגם מדבריו שלו ברור שזה הדבר הנכון למדינת ישראל. אבל מחסום השתיקה החל להישבר היום. חברי כנסת רבים בקואליציה ובראשם שר הביטחון, רואים בדהרת החקיקה אותה אנו חווים, פגיעה חמורה בדמוקרטיה ובחברה הישראלית כמו גם טעות היסטורית".

עוד הוסיף גנץ: "הערב ברור מעל לכל ספק שההפיכה תפגע אנושות בדמוקרטיה ובחברה הישראלית, זו תהיה פגיעה בכינון ישיר בביטחון ישראל וחוסר אחריות לאומית ממדרגה ראשונה. עכשיו נשאר לנתניהו לעשות את מה שהוא מדבר עליו ולעצור, ולחברי הקואליציה האחראים - להודיע שלא יצביעו בשבוע הבא בעד החוק שיגרום לפוליטיזציה בהליך בחירת השופטים בישראל. המחנה הממלכתי ואני, אומרים גם היום – תעצרו, ונדבר. בקיום שיח אין מפסידים – יש רק מנצחת אחת, מדינת ישראל".

הפגנה בבני ברק
הפגנה בבני ברק | צילום: חדשות 13

תגובת 650 לוחמי וקציני מערך המבצעים המיוחדים, וכן מערך הסייבר ההתקפי: "וולדימיר נתניהו, הרודן המבוהל, מוכיח שהוא דוהר לתהום. ואיתו שר הבטחון הדחליל שלו. ההסטוריה תשכח אותם. אנחנו בזים להם. לא נהיה לעולם כוח וואגנר שלהם. הדמוקרטיה תנצח אותם". ממחאת המילואימניקים נמסר: "נתניהו ממשיך להעמיד בסכנה את ביטחון ישראל. המאבק נגד חוקי הדיקטטורה רק יתעצם עד שתיעצר החקיקה. צבא עם יש רק בדמוקרטיה".

ממאבק מטה הגלימות נמסר: "נתניהו ממשיך לתקוף את מערכת המשפט ולשקר במצח נחושה. הוא בחר להיכנע לבני ביתו, לשותפיו הפוליטיים הקיצוניים ולהכריז הערב באופן רשמי על תחילת ההפיכה המשטרית. נמשיך במאבק להגנת הדמוקרטיה וביצור שלטון החוק".

מהאגודה למען הלהט"ב נמסר: "הסכנה לקהילה הגאה ולזכויות הפרט לא הוסרה מהשולחן - אלא הורדמה. אין לנו אמון בסמוטריץ׳ ורוטמן שיעגנו את זכויות היסוד שלנו. כל עוד החקיקה שתחליש את ביהמ״ש שמגן עלינו עומדת על כנה - נמשיך להיאבק ברחובות ולהיאבק על הדמוקרטיה ששומרת עלינו. הקהילה הגאה לא תצעד אפילו מילימטר אחורה".