שבוע מכריע בכנסת: ימים אחרונים להשלמת החקיקה וסגירת ההסכמים

אחרי הפוגה קלה בסוף השבוע, המגעים הקואליציוניים ובליץ החקיקה מתחדשים הבוקר, ועד יום רביעי צפוי רה"מ המיועד נתניהו להודיע לנשיא הרצוג כי עלה בידו להרכיב ממשלה. "חוק בן גביר" ירוכך, ההשבעה צפויה רק בשבוע הבא

זמן צפייה: 01:14

המגעים הקואליציוניים ובליץ החקיקה מתחדשים הבוקר (ראשון) אחרי הפוגה קלה בסוף השבוע, וראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו מתכוון להודיע השבוע לנשיא המדינה יצחק הרצוג כי עלה בידו להרכיב ממשלה.

ההודעה תגיע ככל הנראה עד יום שלישי או רביעי, כלומר עד הדדליין שניתן לו כשקיבל את ההארכה למנדט להרכבת הממשלה. לפני כן נתניהו צריך להשלים את הליך החקיקה בכנסת, ולכן השבעת הממשלה צפויה להיות רק בשבוע שלאחר מכן.

הליך החקיקה במליאה ימשך היום, כאשר החוק המורכב מכולם הוא "חוק בן גביר", העוסק בתיקון חוק המשטרה, ולכן, בין היתר בגלל הרצון של הייעוץ המשפטי של הכנסת לוודא שמתקיים דיון מספיק ממצה ומעמיק - ההצבעה עליו בקריאה ראשונה צפויה להידחות ליום השלישי.

יש כמה שינויים שכבר די ברור שייכנסו לחוק הזה. ראשית, המפכ"ל יוגדר כ"דרג הפיקודי העליון" של המשטרה, ובעניין קביעת המדיניות בחקירות - השר המיועד איתמר בן גביר יקבל סמכות על כך - אבל ייקבע כי זה יצטרך להיות אחרי שהוא לכל הפחות שומע את דעתם של היועצת המשפטית לממשלה, של המפכ"ל ושל ראש אגף החקירות, עדיין לא ברור באיזה נוסח בדיוק. בעניין הסעיף הזה בן גביר רוצה לוודא שהוא לא חייב לשמוע וגם לקבל - אלא רק לשמוע לכל היותר.

המפכ''ל שבתאי ואיתמר בן גביר בוועדה שדנה בחוק פקודת המשטרה
המפכ''ל שבתאי ואיתמר בן גביר בוועדה שדנה בחוק פקודת המשטרה | צילום: יונתן זנדל, פלאש 90

בנוסף, תוצא מהחוק הסמכות לקביעת מדיניות בתחום ההעמדה לדין. בן גביר מבין שמקומו של הדבר הזה לא בחוק, אלא בסמכות הפרקליטות. כרגע יש מחלוקת לגבי סעיף שהיועמ"שית גלי בהרב-מיארה הציעה להכניס לחוק, לפיו "המשטרה תפעל באופן ממלכתי ובמנותק משיקולים פוליטיים". לזה כרגע בן גביר לא מסכים.

במקביל, נתניהו גם צריך להגיע להסכמים סופיים עם כל הסיעות שיכריז "עלה בידיי", ומעבר לענייני חוק בן גביר הייתה התקדמות במשא ומתן בין הליכוד לבין עוצמה יהודית בנוגע לחקיקת חוק חסינות מפני העמדה לדין לחיילים ושוטרים באירועי טרור. יש צורך עוד להסכים על ניסוחים סופיים, אך כרגע נראה כי בליכוד יענו לדרישה הזו של בן גביר - בניגוד לדרישתו לווטו בוועדת השרים לענייני חקיקה.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בכנס למשפט בחיפה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בכנס למשפט בחיפה | צילום: שיר תורם, פלאש 90

ב"שישי עם אילה חסון" פורסם שלשום לראשונה מסמך התשובה של היועמ"שית בנושא "חוק בן גביר", לפיו היא מוחקת את הסעיף שקובע כי המפכ"ל יהיה נתון למרות הממשלה וכפוף לשר - שינוי המעורר זעם אצל בן גביר. שינוי נוסף אותו מבצעת בהרב-מיארה הוא מחיקה של סעיף 8ב', לפיו משטרת ישראל תהיה נתונה למשרות הממשלה.

החוק שמונח כרגע על השולחן צפוי לעבור ריכוך דרמטי מאוד, או שיפסל בבג"ץ. בכירים במפלגת הליכוד, שרואים את נוסח הצעת החוק של בן גביר והסמכויות הרבות שאמורות לעובר אליו לפיה, לרבות סמכויות של מדיניות בחקירה, טוענים כי מדובר ב"כוח מוגזם".