נתניהו בפתח כנס הקיץ: "נחושים להגיע להסכמות"

עם שובה של הכנסת מהפגרה, דיון מיוחד נערך במליאה בהשתתפות יו"ר בית הנבחרים האמריקני קווין מקארת'י שהגיע לביקור בישראל. ראש הממשלה נאם במליאה ואמר כי "ההפגנות משני הצדדים - עדות לדמוקרטיה תוססת"

זמן צפייה: 00:00

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם הערב (שני) בפתח כנס הקיץ של הכנסת, ואמר כי הוא נחוש להגיע להסכמות. "ההפגנות משני הצדדים - עדות לדמוקרטיה תוססת", אמר נתניהו.

הנשיא יצחק הרצוג ויו''ר בית הנבחרים האמריקני קווין מקארת'י
הנשיא יצחק הרצוג ויו''ר בית הנבחרים האמריקני קווין מקארת'י | צילום: חיים צח / לע״מ

Whatsapp Image 2023 05 01 At 1
נתניהו ואוחנה במליאה לצד יו''ר בית הנבחרים האמריקני | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר היום, בפתח ישיבת סיעת המחנה הממלכתי אמר יו"ר המפלגה בני גנץ כי ההידברות בבית הנשיא לא באמת מתקדמת. "מדינת ישראל עומדת בפני קרע עצום", אמר גנץ, "אנחנו נעשה הכל כדי למנוע את הפגיעה האנושה בדמוקרטיה ולהגיע להסכמות".

"אני חוזר כאן ואומר", הוסיף גנץ, "יצאנו לדרך עם מספר עקרונות ובראשם שלא תהיה פוליטיזציה של מערכת המשפט. זה לא השתנה וזה לא ישתנה. כאמור - כן להסכמות, לא לפשרות. אני לא מפחד מדרך ארוכה - נחתור להתקדמות והסכמות בדגש על פתרון לוועדה לבחירת שופטים. אך לא נאפשר משחק על זמן כדי לאפשר לקואליציה לקדם את החקיקה בזמן ובמקום שנוח לה".

ח''כ בני גנץ
ח''כ בני גנץ

בפתח ישיבת סיעת יש עתיד הציג ראש האופוזיציה יאיר לפיד את "חוק הגיוס הלאומי", המבוסס על חוק שעבר בשנת 2014 בתיקון הורדת גיל הפטור ל-22 בהתאם להצעת צה"ל ומשרד הביטחון. "אני רוצה להגיד משהו לחרדים", אמר לפיד, "אי אפשר להמשיך ככה. זה פצע פתוח".

עוד אמר לפיד: "לא יכול להיות שהילדים שלנו ישרתו את המדינה, יסכנו את חייהם, ואתם תגידו, 'זה לא מעניין אותנו. יש לנו כוח פוליטי, ואנחנו נשתמש בו כדי לשחרר את הילדים שלנו ועוד נעלה להם את הקצבאות על חשבונכם'. חיים משותפים לא עוסקים רק בזכויות, אלא גם בחובות. יש לנו גורל משותף והחברה הישראלית זקוקה לחוזה חברתי חדש. איש לא מתנכל לכם. מה שאנחנו מציעים לכם, הוא בדיוק מה שאנחנו מציעים לילדים שלנו.

לפיד בפתח ישיבת סיעת יש עתיד
לפיד בפתח ישיבת סיעת יש עתיד | צילום: עוז שכטר

בישיבת סיעת הליכוד אמר רה"מ נתניהו: "כל הכבוד על ההפגנה. הציבור שלנו לא מהונדס". השר דוד אמסלם קרא לכולם "ליישר קו ולשמור על הקואליציה", והוסיף כי "רק הליכוד יכול לפרק את הקואליציה". ח"כ טלי גוטליב אמרה: "נכשלנו בנוגע לרפורמה. לא תהיה רפורמה". השרה מירי רגב שאלה אותה: "למה את אומרת כך?", וגוטליב תקפה וענתה לה: "את משקרת, הרפורמה מתה. לא אצביע בעד חוק גיוס".

ח''כ טלי גוטליב
ח''כ טלי גוטליב | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במערכת הפוליטית מעריכים עם פתיחת כנס הקיץ כי הקואליציה תתמקד בהעברת התקציב וחוק ההסדרים, זאת לאחר שהמפלגות החרדיות נתנו לרה"מ נתניהו אור ירוק לדחות את חוק הגיוס לכנס הבא. הסיבות לדחיית חוק הגיוס נוגעות בעיקר להקפאת המהפכה המשפטית, הקושי להכשיר את החוק, וחוסר הרצון ללבות את אש המחאה נגד הממשלה.