השבעה בצל סערת האפליה: נתניהו נערך להצגת הממשלה בסוף השבוע

אחרי שיו"ר הכנסת הזמני מסר את העדכון במליאה, בכנסת נערכים להשבעת הממשלה כבר ביום חמישי הקרוב, לאחר שיאושרו החוקים האחרונים. חברי הליכוד יזומנו לפגישות פחות מ-24 שעות לפנ המועד - והדילמה העיקרית היא על תפקיד שר החוץ

זמן צפייה: 04:24

בצל הסערות סביב "חוק האפליה", בכנסת נערכים בינתיים להשבעת הממשלה כבר ביום חמישי השבוע, זאת לאחר שיו"ר הכנסת הזמני יריב לוין מסר היום (שני) את העדכון במליאה על כך שעלה בידו של ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו להרכיב ממשלה.

מרגע הודעת יו"ר הכנסת, לנתניהו יש שבוע להשביע את ממשלתו, כך על פי החוק, אבל נתניהו לא מעוניין לחכות לשנה האזרחית החדשה, בין אם בשל רצונו העז להניח את המשא ומתן מאחוריו ובין אם כדי למנוע מרה"מ היוצא יאיר לפיד לכהן אפילו יום אחד בשנת 2023, והשבעת הממשלה מתוכננת כבר ליום חמישי השבוע. לצורך כך, נתניהו צריך שהכל יקרה לפי לוח זמנים מדויק ומעט דחוק.

לוין יגיש את התפטרותו מחר, שתיכנס לתוקף בתוך 48 שעות, אז ימונה יו"ר כנסת מטעם הליכוד - אך עדיין לא ידועה זהותו. לצד זאת, הצפי הוא שההסכמים הקואליציוניים ייחתמו ביומיים הקרובים, וכן תאושר החקיקה הנדרשת שתאפשר ליו"ר ש"ס אריה דרעי להתמנות לשר וליו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' למנות שר נוסף במשרד הביטחון.

החוקים הללו צפויים לעבור סופית במליאת הכנסת עד הבוקר, ומחר יצטרף ויאושר גם "חוק בן גביר", שאמור לתקן את פקודת המשטרה כך שסמכויות יועברו לשר לביטחון לאומי, ואז יתפנה רה"מ המיועד למשימה המורכבת של חלוקת התיקים בתוך הליכוד.

בנימין נתניהו ואריה דרעי
בנימין נתניהו, אריה דרעי ובצלאל סמוטריץ' | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

נתניהו מתכנן לזמן את חברי הליכוד לפגישות ביום רביעי, כאשר הדילמה העיקרית היא על תיק החוץ ותפקיד יו"ר הכנסת. בחירת האדם המתאים לתפקיד עומדת מול הדרישות של ישראל כ"ץ לקבל תפקיד בכיר, ומול דודי אמסלם שדבק באמירה כי אם לא ימונה לשר המשפטים - תפקיד שכמעט בוודאות הולך אל לוין - הוא מעוניין רק בתפקיד ביו"ר הכנסת. נתניהו מבין את הבעייתיות שיכולה להיווצר אם לא ייתן לאמסלם את אחד התפקידים הללו.

בתוך כך, ההסכמים הקואליציוניים סיפקו גם היום לראשי האופוזיציה תחמושת לתקוף את הממשלה שבדרך. רה"מ היוצא סרב לקחת אחריות על הפסד הגוש בבחירות, וקרא לה "ממשלה אנטי-דמוקרטית ורעה מאוד". בתגובה לסרטון שהעלה לפיד, תקף חזרה נתניהו בסרטון משלו וקרא לו "קבל את הכרעת העם".

לפיד ונתניהו
לפיד ונתניהו | צילום: רויטרס

אותם הסכמים ממשיכים לחולל סערה ציבורית נרחבת, כאשר ביממה האחרונה נתניהו הוציא לא פחות מארבע הבהרות כתובות ומוקלטות בנוגע לחוקים שתקדם הקואליציה, וגם לדבריו של בנו יאיר על החוקרים בתיקי האלפים ועל הפרקליטים במשפטו.

בינתיים, בלשכת רה"מ לפיד ערוכים ומוכנים לחילופי השלטון, ומבחינת לפיד תהיה פגישה מסודרת, בניגוד לפגישת החפיפה החפוזה בין נתניהו לבנט לפני שנה וחצי.