גורם בסביבת רה"מ על האזהרה: "לא יעזרו אלף דו"חות כאלה"

גורם בסביבת נתניהו התייחס לדו"ח המחקר של בנק ההשקעות ג'יי.פי. מורגן, שקבע כי עלול להיות סיכון בהשקעות בישראל ושאם הרפורמה המשפטית תעבור דירוג האשראי של ישראל עלול לרדת. בין היתר, נאמר כי "מערכת המשפט תהיה עצמאית. הניסיונות לדכא השקעות לא יחזיקו מעמד"

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעקבות פרסום הדו"ח של בנק ההשקעות הגדול ג'יי.פי. מורגן, גורם בסביבת נתניהו התייחס היום (שישי) לדברים ואמר כי "מערכת המשפט תהיה עצמאית בדיוק כפי שהיא היום. אם הדבר יקרה - לא יעזרו אלף דו"חות כאלה".

בדו"ח, של בנק ההשקעות הגדול בארצות הברית, ג'יי.פי. מורגן, נטען כי הרפורמה הדמוקרטית עלולה להביא לירידה בדירוג הקרדיט של ישראל - מה שיפגע באופן ישיר על הכלכלה בארץ. גורם בסביבת נתניהו מסר כי לטענתו "אפשר לסובב שווקים פוליטיים ללא סוף, אבל לא שווקים פיננסיים לאורך זמן".

מטה JP מורגן בניו יורק
מטה ג'יי.פי. מורגן בניו יורק | צילום: רויטרס

"גיליתי שאנשים לא מכירים את הרפורמה, כולל אלו שכותבים עליה", אמר הגורם. "לא מכירים את התהליך. אם הדבר יקרה – לא יעזרו אלף דו"חות כאלה, בסוף אנשים רואים שכדאי להשקיע. מערכת המשפט תהיה עצמאית בדיוק כפי שהיא היום. הניסיונות לדכא השקעות לא יחזיקו מעמד לאורך זמן".

מוקדם יותר היום, פרסם בנק ההשקעות ג'יי. פי. מורגן דו"ח רשמי לפיו עלול להיות סיכון להשקעות בישראל, בעקבות הרפורמה במערכת המשפט. המסמך, המתייחס בין היתר לאפשרות של פגיעה בדירוג האשראי של ישראל, נשלח ללקוחות ולמשקיעים ברחבי העולם ומציין בפניהם את עמדתו הרשמית של הבנק בנושא.

Whatsapp Image 2023 01 29 At 2
יריב לוין ושמחה רוטמן בוועדת החוקה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"הרפורמה השיפוטית עוררה דאגות לגבי החוסן המוסדי בישראל, ולגבי אקלים ההשקעות במדינה", נכתב בדו"ח. "כל התדרדרות מהותית בחוסן המוסדי עלול להשפיע על תזרימי ההשקעות, אך קשה לצפות כרגע את ההיקף ואת הזמן". עוד נכתב כי "עלול להיות גם סיכון שלילי לדירוג האשראי של ישראל".

הדו"ח אף השווה בין המצב הישראלי לבין המצב בפולין: "השלכה פוטנציאלית עלולה להיות ירידה בדירוג האשראי של ישראל. לאחר הרפורמה המשפטית בפולין, דירוג האשראי של המדינה לפי S&P ירד". עוד הוסיף הבנק כי "השלכה שלילית פוטנציאלית נוספת עלולה להיות על זרימת ההשקעות לישראל, זה עלול להיות סיכון לטווח הבינוני, לדוגמה בתחום הטכנולוגי".

קבלת הפנים בפגישת נתניהו ומקרון
קבלת הפנים בפגישת נתניהו ומקרון | צילום: רויטרס

בתוך כך, נתניהו שוהה כעת בפריז, לשם הגיע לרגל ביקור מדיני. במהלך הלילה הוא נפגש עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. מקור מדיני מסר לחדשות 13 כי מקרון הביע חשש משינוי מהותי במערכת המשפט בזמן פגישתו עם נתניהו, שהשיב לנשיא הצרפתי והסביר לו כי יש לו כוונה לבצע פשרות. כמו כן, הגורם המדיני, שנכח בפגישה בין שני המנהיגים, אמר לחדשות 13 כי מקרון הזהיר שישראל תקוטלג כ"לא דמוקרטית".