הזיגזג של נתניהו: שוקל להגביל את תנועתן של טאליב ועומאר בארץ

פרסום ראשון: לאחר חשיפת חדשות 13 לפיה טראמפ מאוכזב מההחלטה לאפשר לחברות הקונגרס שהביעו תמיכה ב-BDS להגיע ארצה, בממשלה שוקלים לתת להן להיכנס לשטחי הרשות הפלסטינית בלבד

זמן צפייה: 00:59

פרסום ראשון: לשכת ראש הממשלה, משרד המשפטים ומשרד הפנים שוקלים מתווה שיאפשר לחברות הקונגרס הדמוקרטיות אילהאן עומאר וראשידה טאליב להיכנס לישראל, אך יגביל את תנועתן לשטחי הרשות הפלסטינית בלבד - כך אמרו הבוקר (חמישי) לחדשות 13 פקידים ישראלים בכירים, והדגישו שעדיין לא התקבלה החלטה סופית בעניין. כמו כן, פקיד בכיר אמר כי אם תוגש מצד חברת הקונגרס טאליב בקשה הומניטרית לביקור של משפחתה בגדה המערבית - העניין יישקל בחיוב.

היוזמה מגיעה לאחר שביום שבת נחשף בחדשות 13 כי הנשיא טראמפ מאוכזב מהחלטת נתניהו לאפשר לשתיים להיכנס לישראל, ולאחר שאמש פורסם כי בירושלים נערכים לתרחיש לפיו הן ירצו לבקר בהר הבית - וינסו לעשות זאת יחד עם נציגי הרשות הפלסטינית.

הפקידים הבכירים ציינו כי ב-48 השעות האחרונות חל שינוי בעמדת נתניהו, שהביא לכך שראש המל"ל מאיר בן שבת ביקש מחדש ממשרדי הממשלה השונים חוות דעת לגבי ביקור חברות הקונגרס. חוות דעת כאלה כבר ניתנו בשבוע שעבר - וכל משרדי הממשלה תמכו בכניסתן לישראל.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

ישראל נערכת להגעה אפשרית של חברות קונגרס דמוקרטיות להר הבית

טראמפ ביקר החלטת רה"מ להכניס לארץ חברות קונגרס התומכות ב-BDS

"שלחו אותן הביתה": טראמפ ממשיך לתקוף את ארבע חברות הקונגרס

חברת הקונגרס הדמוקרטית אילהן עומאר
חברת הקונגרס הדמוקרטית אילהן עומאר | צילום: רויטרס

נוסף לכך, אמרו הפקידים כי אתמול נטה נתניהו למנוע את כניסתן של עומאר וטאליב לישראל, והשגרירות בוושינגטון אף החלה לעדכן בנושא בכירים במפלגה הדמוקרטית. עקב כך, החל לחץ נגדי מצד ארגונים יהודיים וחברי קונגרס דמוקרטים בכירים שהזהירו מההשלכות של מניעת כניסת חברות הקונגרס לישראל.

במקביל, נבדק כיצד ניתן להוכיח שחברות הקונגרס תומכות בחרם על ישראל. נעשות בדיקות על התבטאויותיהן ופעילותיהן האחרונות על מנת לברר אם יש עילה משפטית ממשית למנוע את כניסתן לארץ, לפי התיקון לחוק הכניסה לישראל וכך שהעניין יעמוד גם בבג"ץ.

בלשכת רה"מ סירבו להתייחס לדברים והפנו ללשכת שר הפנים אריה דרעי בטענה שהסמכות לאפשר או למנוע כניסה היא בידיו. פקידים בכירים ציינו כי מדובר בהתחמקות של נתניהו מאחריות כיוון שדרעי רק מבצע את המדיניות עליה מחליט ראש הממשלה. בתוך כך, הבוקר מתקיימים דיונים בנושא ברשות האוכלוסין במשרד הפנים. בכירים במשרד הפנים ציינו כי עדיין לא התקבלה החלטה סופית כיצד לנהוג באשר לביקור.

נתניהו
נתניהו | צילום: חדשות 13

יעל פתיר, מנהלת השדולה האמריקנית ג'יי סטריט בישראל, מסרה: "מניעת כניסתן לישראל של חברות הקונגרס תהיה בבחינת הכרזת מלחמה על המפלגה הדמוקרטית, אשר לאורך השנים מהווה את בסיס התמיכה האיתן ביותר של מדינת ישראל בארצות הברית. בשעה שהנשיא טראמפ מסית בגזענות נגד עומאר וטאליב ונגד מחוקקים דמוקרטים נוספים שהמשותף לכולם הוא שאינם לבנים, על ישראל להיזהר שלא להיגרר אחרי רטוריקת השנאה שלו ולהיות מזוהה עימה".

"מדיניות אחראית היא להכיל את הביקורת של המחוקקות האמריקניות ואם צריך להתווכח עימה, אך בוודאי שלא לעשות מעשה שיהווה גט כריתות של ישראל עם המפלגה שקיים סיכוי גדול שבעוד שנתיים נציג שלה יישב בבית הלבן".

ביום שבת, כאמור, הנשיא טראמפ הביע בשיחות סגורות עם יועציו חוסר שביעות רצון מהחלטתו של נתניהו לאפשר את כניסתן לישראל של טאליב ועומאר, שהביעו תמיכה ב-BDS, כך מסרו גורמים המעורים בנושא. לדבריהם, טראמפ הצהיר כי הוא סבור שמדובר בטעות, כך לפי מקורות המעורים בנושא. לדבריהם, טראמפ הצהיר כי "אם הן מחרימות את ישראל - ישראל צריכה להחרים אותן".

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

טראמפ אמר את הדברים אחרי ששגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר פרסם הודעה, לפיה ישראל תאפשר לשתי חברות הקונגרס להיכנס לישראל. דבריו של טראמפ הגיעו לידיעת שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר, שדיווח עליהם לראש הממשלה נתניהו.

בשבוע שעבר קיים סגן היועץ לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, ראובן עזר, דיון היערכות סודי לקראת הגעת שתי חברות הקונגרס, שיורשו להיכנס לארץ חרף תמיכתן ב-BDS. הדיון הוגדר כרגיש, ונציגי משרדי הממשלה השונים שהשתתפו בו הונחו לשמור על עצם קיומו בסוד.

פקידים ישראלים בכירים שמעורים בתכני הישיבה ציינו כי עזר אמר בסיכום הדיון כי "קיימת סבירות גבוהה" שעומאר וטאליב ירצו לבקר בהר הבית כיוון ששתיהן מוסלמיות. עזר הצהיר כי על משטרת ישראל, שאחראית על הר הבית, לוודא שבכירים פלסטינים לא יהיו חלק מהביקור של חברות הקונגרס - אם זה אכן יתקיים.

נתניהו וטראמפ
נתניהו וטראמפ | צילום: רויטרס

בסוף הדיון סיכם עזר כי "היעד המועדף עקרונית הוא שחברות הקונגרס כלל לא יגיעו לישראל". הוא הוסיף כי אם הן יגיעו, המטרה תהיה "לצמצם ככל שניתן את הנזק מול המערכת האמריקנית והנזק התקשורתי".

הפקידים הבכירים ציינו, עם זאת, כי הנציגים של כל משרדי הממשלה שהשתתפו בדיון הביעו תמיכה פה אחד בעמדה כי יש לאפשר לחברות הקונגרס להיכנס למרות תמיכתן ב-BDS, וזאת כדי לא לפגוע ביחסי ישראל-ארה"ב.