הנכסים העיקריים של רה"מ: יו"ר הכנסת והוועדה המסדרת • פרשנות

העובדה כי שני תפקידי המפתח מאוישים על ידי חברי כנסת מהליכוד מהווה יתרון עבור נתניהו, ובכחול לבן כבר סימנו את שני היעדים הללו - על אף שטרם החליטו סופית כיצד לפעול בעניין

זמן צפייה: 01:03

ראש הממשלה בנימין נתניהו מחזיק בשני נכסים משמעותיים בתקופת ממשלת המעבר - תפקידי יו"ר הכנסת ויו"ר הוועדה המסדרת, שהיא בעלת השפעה על כל תהליכי החקיקה. בכחול לבן סימנו את שני היעדים הללו.

בשביל להתמנות לשני תפקידי המפתח נדרש רוב בכנסת - יעד אפשרי מבחינת מפלגתו של בני גנץ. במפלגה טרם החליטו סופית כיצד לפעול בעניין, אך כבר סימנו לתפקיד יו"ר הכנסת את מאיר כהן. במידה שהמפלגה תקבל ראשונה את המנדט מהנשיא, תינתן להם האפשרות להחזיק גם בתפקיד יו"ר הוועדה המסדרת - מהלך שמהווה התפרקות נוספת של נתניהו מכוחו. 

עוד בחדשות 13:

כמעט כל הקלפיות נספרו: הפער נשמר – אין שינוי במפת המנדטים

ליברמן: "אין סיכום עם גנץ, נסתדר באופוזיציה ובקואליציה"

"אין כל שחר לדיווח השקרי של כוונת רה"מ להגיע להסדר טיעון"

גנץ ונתניהו
גנץ ונתניהו | צילום: חדשות 13

הבוקר (שישי) פרסמה ועדת הבחירות את התוצאות הכמעט סופיות של חלוקת המנדטים, לאחר ספירת 99.8% מהקולות. מהפרסום עולה כי מפת המנדטים נותרה ללא שינוי, והיא ככל הנראה המפה הסופית, כאשר כחול לבן נשארת על 33 מנדטים; ואחריה הליכוד בפער של שני מנדטים, על 31.

המפלגה השלישית בגודלה, הרשימה הערבית המשותפת, עם 13 מנדטים; ש"ס עם 9 מנדטים; ליברמן ויהדות התורה - 8; ימינה – 7; העבודה-גשר – 6; המחנה הדמוקרטי -5 מנדטים. לפיכך גוש המרכז שמאל עומד על 57 מנדטים, לעומת גוש הימין שעומד על 55 מנדטים. יש לציין כי זו אינה המפה הסופית, וכמה קלפיות שעדיין לא נספרו, צפויות להיספר בקרוב.

במקביל נמשכים המאמצים, בשלב זה בעיקר מצד ימין, להגיע לממשלת אחדות - יחד עם השאיפה לקבל את המנדט מהנשיא. כחלק מהמאמצים הללו הסירו החרדים את הוטו ארוך השנים על ישיבה עם יאיר לפיד. אתמול במהלך הפגישה עם נתניהו, הסכימו ליצמן וגפני שלא לשלול ישיבה עתידית עם לפיד, ובנוסף הסמיכו את נתניהו כנציגם לנהל מו"מ עם מפלגת כחול לבן.

ראובן ריבלין, בנימין נתניהו ובני גנץ
ראובן ריבלין, בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: עמוס בן גרשום לעמ

עם זאת ביהדות התורה אומרים שמדובר בצעד טקטי בלבד לצרכי משא ומתן קואליציוני, שמטרתו לטענתם "לחשוף את סרבנותו של לפיד", ואומרים שאם לפיד יסכים, הם ילכו לרבנים על מנת להתייעץ איתם ולקבל את אישורם.

בנוסף לכך, נתניהו מתכוון להיפגש בימים הקרובים עם כל הגורמים בליכוד שיכולים לאיים על מעמדו במטרה "לצופף שורות" מול הלחץ שיפעילו שאר המפלגות, בפרט כחול לבן וישראל ביתנו, להחליפו כתנאי להקמת ממשלת אחדות. כחלק מהמהלך הזה שוחח אמש נתניהו עם גדעון סער, יולי אדלשטיין וגלעד ארדן, במטרה לדאוג להסיר מבעוד מועד את האיומים מבית.