נתניהו נגד צה"ל: "יש לנו מדינה עם צבא ולא צבא עם מדינה"

פרסום ראשון: בישיבת הממשלה תקף רה"מ את צה"ל ואמר: "כדי להגיע ליעד של חיסול היכולות של חמאס קיבלתי החלטות שלא תמיד היו מקובלות על הדרג הצבאי"

זמן צפייה: 01:16

פרסום ראשון: בישיבת הממשלה הבוקר (ראשון) יצא ראש הממשלה בנימין נתניהו נגד צה"ל ואמר: "כדי להגיע ליעד של חיסול היכולות של חמאס קיבלתי החלטות שלא תמיד היו מקובלות על הדרג הצבאי". ראש הממשלה הוסיף: "יש לנו מדינה עם צבא ולא צבא עם מדינה".

בישיבת הממשלה היו אמורים השרים לדון בהצעה להעלאת גיל הפטור ממילואים, אך הדיון נדחה למועד אחר, ככל הנראה בעקבות חוות הדעת שפרסמה היום היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרבה מיארה, לפיה "יש מניעה משפטית להכביד על המשרתים מבלי לצמצם את אי-השוויון".

ההצעה עלתה לדיון בסופו של דבר בוועדת השרים לחקיקה, אשר אישרה הארכת הוראת שעה בעניין שירות מילואים בשלושה חודשים.

כוחות צה"ל בג'באליה
כוחות צה"ל בג'באליה | צילום: דובר צה"ל

הבוקר הודיע צה"ל על הפוגה טקטית בלחימה בדרום הרצועה לטובת הכנסת סיוע הומניטרי לעזה, ובתגובה תקף השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "מי שהחליט על 'הפוגה טקטית' לצורך מעבר הומניטרי במיוחד בשעה שטובי חיילנו נופלים בקרב הוא אוויל וכסיל שאסור לו להמשיך להיות בתפקידו". בהמשך הבהירו בצה"ל כי "אין הפסקת לחימה בדרום הרצועה, והלחימה ברפיח נמשכת".

גורמים מדיניים אמרו כי המהלך לא אושר עם אף אחד מהדרג המדיני, לרבות ראש הממשלה ושר הביטחון, והוסיפו כי "כרגע ההחלטה הזו לא מאושרת ולא מתבצעת". גורם מדיני מסר לאחר מכן כי "כשראש הממשלה שמע בבוקר את הדיווחים אודות הפסקה הומניטרית ל-11 שעות ביממה הוא פנה למזכירו הצבאי והבהיר שהדבר אינו מקובל עליו". הגורם המדיני הוסיף: "לאחר בירור, דווח לראש הממשלה שאין שינוי במדיניות צה"ל וכי הלחימה ברפיח נמשכת כמתוכנן".

הלוחמים ברפיח
כוחות צה"ל ברפיח | צילום: דובר צה"ל

בכירים בצה"ל אמרו בתגובה כי מדובר במהלך שנועד לסייע לישראל לקראת הכרעת בית הדין הבינלאומי. "לא מדובר בשום סיום של הלחימה או הפסקתה אלא במעבר סחורות", הוסיפו, "החלטה מעין זו לא נדרשת לעבור דרך דרג מדיני אלא מספיק אישור מטעם אלוף". יחד עם זאת, אותם בכירים בצה"ל מודים: "ההתנהלות סביב הוצאת ההודעה הייתה שגויה והיינו צריכים להעביר אותה דרך דרג מדיני - אבל ההחלטה לא מחייבת אישור דרג מדיני".