לפיד הפציר בסער: "אל תנקוט צעד לפני שננסה להעביר שוב את חוק יו"ש"

בפגישה משולשת שנערכה הערב בין בנט, לפיד וסער ביקש שר החוץ משר המשפטים שלא ינקוט בצעד חריג אם חוק יהודה ושומרון לא יעבור הערב. במקביל, בנט ושקד נפגשו עם ניר אורבך כדי לוודא שלא יפעל כפי שפעלה סילמן שפרשה. עדכונים שוטפים

זמן צפייה: 03:08

הישורת האחרונה לקראת ההצבעה הגורלית: עוד הערב (שני) צפויה להתקיים ההצבעה על תקנות יהודה ושומרון שעשויה להכריע את עתיד הקואליציה. מוקדם יותר הערב התקיימה פגישה שבה נכחו ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושר המשפטים גדעון סער, שם ביקש לפיד מסער לדעת שלא ינקוט בשום צעד לפני שיעלו שוב את החוק בשבוע הבא.

בנוסף, בנט ושקד נפגשו עם אדם נוסף שעשוי לערער את יציבות הקואליציה והוא יו"ר ועדת הכנסת מימינה, ח"כ ניר אורבך. השניים ביקשו לתחזק את אורבך כך שלא יהיה מצב שאחרי הערב הוא יוציא הודעת פרישה בסגנון של עידית סילמן. כמו כן, בקואליציה שוקלים סנקציות נגד רע"מ אם תהיה התנגדות מצידם לתקנות יו"ש.

כזכור, תקנות אלו מובאות לאישור אחת לחמש שנים, והן נועדו להחיל את החוק הישראלי ביהודה ושומרון. החוק יעלה להצבעה נוספת בשבוע ההבא טרם יפקעו התקנות בסוף חודש יוני. קודם לכן במהלך ישיבת סיעת ימינה, ראש הממשלה בנט פנה לעידית סילמן ושאל כיצד בכוונתה להצביע. סילמן השיבה: "נדבר על זה". בנט התעקש ואמר: "בואי נדבר על זה. אני פנוי עכשיו". סילמן השיבה: "צריך לתאם פגישה". יש לציין כי מאחר וסילמן הצביע בעד/נגד, היא אינה/מסתכנת בכך שתוכרז כפורשת.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0606222003' autoplay='0' credit='' desc='רביב דרוקר על המצב בקואליציה' poster='' kid='1_ed6lt1oy' duration='']

כמו כן, כפי שפורסם בשבוע שעבר בחדשות 13, בישיבה של בכירי הקואליציה, בנט, לפיד, סער, אלקין, טופורובסקי ונוספים הוחלט להביא היום גם את מינוי מתן כהנא לשר הדתות להצבעה, ולהפוך את תקנות יו"ש להצבעת אמון בממשלה - כדי לבנות את "תיק ההפרשה" לסילמן. חברת הכנסת ג'ידא רינאוי-זועבי ממרצ, שעמדתה בנוגע להצבעה נוטרה לוט בערפך טרם ההצבעה הצביעה כך וכך, בעוד שחברי רע"מ הצביעו כך וכך.

ח''כ ג'ידא רינאוי זועבי
ח''כ ג'ידא רינאוי-זועבי | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מוקדם יותר התייחס שר המשפטים גדעון סער, שהוא השר הממונה על העברת החוק, לנושא והבהיר שוב כי על הקואליציה להצביע בעד. "הצעת חוק יו"ש נוגעת בליבת האינטרס הלאומי של מדינת ישראל ושל החברה הישראלית. איך ניתן לפגוע באינטרסים של האזרחים? לא כל עניין הוא כלי משחק פוליטי", אמר סער.

"על כל חברי הכנסת של הקואליציה לתמוך בהצעת החוק הממשלתית של תקנות יו"ש", הוסיף סער, "זו החלטת הממשלה וזה דבר יסודי בסטטוס-קוו. חבר כנסת מהקואליציה שאינו תומך בחוק פועל אקטיבית לפירוקה. קופוזיציה = אופוזיציה בתוך קואליציה. זה לא דבר אפשרי בקואליציה שמונה 60 חברים. אי אפשר רק לקבל. יש גם אחריות. מי שלא יתמוך, לא יוכל לרחוץ בניקיון כפיו. ככה אי אפשר לנהל מדינה".

המסר של שר המשפטים סער לקואליציה, כפי שפורסם ב"שישי עם אילה חסון", הוא שאם כל חברי הקואליציה יתמכו אבל האופוזיציה תפיל את החוק, בין היתר באמצעות ח"כ עידית סילמן, הוא לא יפרק את הקואליציה ולא יתן "פרס" לליכוד. במקרה הפוך, שבו הקואליציה לא תספק את האצבעות והחוק יעבור בעזרת הליכוד והאופוזיציה - זה אולי דווקא יעלה את הסיכוי שסער יתקרב אליהם.

גדעון סער
שר המשפטים גדעון סער | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, גם שר האוצר אביגדור ליברמן תקף הבוקר את ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, וכתב בחשבון הפייסבוק שלו: "נתניהו וחבריו הם אנשים בלי מצפון ובלי קווים אדומים. האסטרטגיה שלהם כפי שנחשפה לא מזמן היא שלטון בכל מחיר -נשים מוכות, מקרי אונס, נכים, וחיילים - זה פשוט לא מעניין. וכפי שכולנו רואים היום גם מפעל ההתיישבות והמתיישבים פשוט לא מעניינים אותם - למען השלטון מותר הכל, גם להפקיר את המתיישבים".

"אבל מי שמכיר את העובדות, לא מופתע אלא יודע שההתיישבות והמתיישבים מעולם לא עניינו את נתניהו", הוסיף ליברמן, "בינואר 1997 נתניהו מעביר את חברון לשליטתו של ערפאת, באוקטובר 1998 הוא מעביר שטחים מיהודה ושומרון לפלסטינים במסגרת הסכם ואי פלנטיישן, בפברואר 2005 נתניהו מצביע בעד ההתנתקות, ובנובמבר 2009 הוא מעביר בקבינט החלטה על הקפאת הבנייה בהתיישבות. גם בקדנציה האחרונה שלו, נתניהו לא שכח להפקיר את המתיישבים ולמרות כל ההבטחות להחיל ריבונות ישראלית על בקעת הירדן זה פשוט נעלם מסדר היום".