לפיד: מוכן לממשלת חירום; נתניהו: הצעתי לו ולגנץ ממשלה רחבה

ראש האופוזיציה שוחח עם נתניהו ואמר לו כי בשל המלחמה עם חמאס, הוא "מוכן להקים איתו ממשלת חירום מקצועית". גנץ: "שוקל בחיוב כניסה לממשלת חירום לתקופת המלחמה". גורמים בסביבת נתניהו טענו: "לא מתעסקים בפוליטיקה בזמן לחימה". הליכוד: "נתניהו הציע ללפיד וגנץ כניסה לממשלת חירום רחבה"

זמן צפייה: 02:09

ישראל במלחמה: ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר הערב (שבת) אחרי ששוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא "מוכן להקים איתו ממשלת חירום מקצועית. אני בטוח שגם גנץ יצטרף". גורמים בסביבת נתניהו הגיבו להצעת לפיד ואמרו: "אנחנו לא מתעסקים בפוליטיקה בזמן לחימה". זמן קצר לאחר מכן הודיע יו"ר המחנה בני גנץ כי נפגש עם נתניהו, ואמר כי הוא "שוקל בחיוב כניסה לממשלת חירום לתקופת המלחמה".  בליכוד מיהרו להגיב ואמרו כי "במהלך הפגישות שיזם ראש הממשלה עם לפיד וגנץ, נתניהו הציע לשניהם כניסה לממשלת חירום רחבה, באותה מתכונת שלפיה הצטרף ראש האופוזיציה מנחם בגין לממשלת אשכול ערב מלחמת ששת הימים".

"אני שולח חיזוק גדול לתושבי הדרום וללוחמי צה"ל בכל הגזרות", אמר לפיד. "אנחנו עדיין באירוע לחימה מתגלגל, אני קורא לכולם לציית להוראות מערכת הביטחון. לא אעסוק עכשיו בשאלה מי אשם, או למה הופתענו. זה לא הזמן, זה לא המקום, אנחנו נעמוד מאוחדים מול אויבינו. מדינת ישראל במלחמה. היא לא תהיה מלחמה קלה והיא לא תהיה מלחמה קצרה. יש לה השלכות אסטרטגיות שלא ראינו כמותן הרבה מאוד שנים. יש סיכון גדול שהיא תהפוך למלחמה רב-זירתית. נפגשתי עם ראש הממשלה נתניהו. הודעתי לו שבמצב החירום הנוכחי אני נכון לשים בצד את כל המחלוקות, להקים איתו יחד ממשלת חירום מקצועית, מצומצמת, שתנהל את המערכה הקשה, המורכבת והממושכת העומדת בפנינו.

"נתניהו יודע שבהרכב הקיצוני והלא מתפקד של הקבינט הנוכחי, אי אפשר לנהל מלחמה. מדינת ישראל צריכה שיוביל אותה דרג מדיני מקצועי, מנוסה ואחראי. אין לי ספק שגם שר הבטחון לשעבר בני גנץ יצטרף לממשלה כזו. הקמת ממשלת חירום מקצועית תבהיר לאוייבינו שרוב מוחלט של אזרחי ישראל מתייצבים מאחורי צה"ל ומערכת הביטחון. היא תבהיר לעולם, בזירה הבינלאומית, שעם ישראל מתאחד ומתייצב יחד מול האיום. מדינת ישראל ספגה היום מהלומה קשה. כולנו כואבים, כולנו זועמים. אלא שמדינות ומלחמות לא מנהלים בכאב ובזעם, אלא בקור רוח, ומתוך הבנה אסטרטגית. צריך לשים עכשיו את הפוליטיקה בצד, לטובת ממשלת חירום שתנהל את המערכה הזו בנחישות, ולא תעסוק בשום דבר אחר עד לנצחון המלא על אויבינו".

פגיעת רקטה באשדוד
פגיעת רקטה באשדוד | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

מוקדם יותר אמר יו"ר המחנה הממלכתי ושר הביטחון לשעבר בני גנץ כי "כולם עומדים מאחורי מערכת הביטחון ,ולממשלה יש גיבוי לגבות מחיר כבד, כואב ואפקטיבי כדי שלא יקרה מקרה כזה עוד לעולם. התשובה צריכה להיות ותהיה חדה, כואבת וכזו שתיצרב לשנים ארוכות".

"כל מי שהיה שותף לתכנון ולביצוע של מתקפה זו הוא בן מוות. כל ארגון טרור שהצטרף, יעשה טעות מרה וקשה. נבקש להדגיש לאויבינו ברחבי המזרח התיכון: מי שחושב שהוא בשעת כושר, יגלה מהר מאוד שזו שעתו הרעה ביותר. צריך לומר ביושר, תוצאות המתקפה קשות. בקרוב, יהפכו חלק מהשמועות לחדשות רעות וכואבות לכולם. אני מבקש מכאן לשלוח את תנוחמיי למשפחות הנופלים, באופן אישי למשפחתו של חברי אופיר ליבשטיין, שמת כגיבור".

מוקדם יותר היום התכנס הקבינט המדיני-ביטחוני בקריית הממשלה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב גם הוא הבוקר לאירועי הבוקר הקשים: "אזרחי ישראל, אנחנו במלחמה, לא במבצע, לא בסבבים. כינסתי את ראשי מערכת הביטחון, הנחתי קודם כל לטהר את היישובים מהמחבלים חדרו פנימה. הפעולה הזו מתבצעת בשעות הללו. במקביל הוריתי לגייס גיוס מילואים נרחב בעוצמה ובהיקף שהאויב לא הכיר. האויב ישלם מחיר שלא ידע כמותו. אני קורא בנתיים לכל אזרחי ישראל להישמע בקפדנות להנחיות הצבא ופיקוד העורף".

ראש הממשלה נתניהו בהצהרה מהקריה
ראש הממשלה נתניהו בהצהרה מהקריה

מבצע "חרבות ברזל" החל בשעה 6:30 הבוקר, עם הישמע אזעקות בלתי פוסקות במרכז ודרום הארץ. עשרות מחבלי חמאס חדרו לשטח ישראל משטח רצועת עזה והתושבים מתבקשים להישאר בבתים. עד כה דווח על עשרות הרוגים ומאות פצועים פונו לבתי החולים, וקיים חשש לחטופים. מטוסי חיל האוויר תקפו בעזה.