דרמה במליאה: חוק הדיינים נפל בעקבות טעות בהצבעה של מיקי לוי

בתום ההצבעה, הלוח האלקטרוני הראה כי 51 תמכו בחוק, בעוד מספר זהה של ח"כים התנגד לו. יו"ר הכנסת ביקש ייעוץ משפטי כדי לראות אם יוכל לשנות את הצבעתו - אך הובהר לו שהדבר לא אפשרי

זמן צפייה: 01:55

דרמה נרשמה הבוקר (חמישי) במליאת הכנסת לאחר שחוק הדיינים נפל בעקבות טעות בהצבעה של יו"ר הכנסת מיקי לוי. עם תום ההצבעה התברר כי 51 תמכו בחוק ו-51 התנגדו לו. לוי הבהיר מיד כי טעה בהצבעתו וביקש ייעוץ משפטי כדי לבדוק אם יוכל לשנות את ההצבעה, אך לאחר שהובהר לו כי שינוי ההצבעה אינו אפשרי, הכריז כי החוק נפל.

"נוכח העובדה שלא ניתן לשנות את ההצבעה, ההצבעה שלי, ולא היה רוב בהצבעה בקריאה שלישית, החוק בקריאה שלישית לא עבר. הייעוץ המשפטי ייבחן את השלכות התוצאה של 51-51, כרגע החוק לא עבר".

יו''ר הכנסת הנכנס מיקי לוי
יו''ר הכנסת מיקי לוי | צילום: ערוץ הכנסת

מטרת הצעת החוק הייתה להגדיל את הרכב הוועדה לבחירת דיינים הנציג נוסף של הממשלה ובטוענת רבנית נוספת, כך שיכלול סך הכול 13 איש: שני הרבנים הראשיים לישראל, שני דיינים של בית הדין הרבני הגדול, שר המשפטים, השר לשירותי דת וחבר ממשלה נוסף, שני נציגים של לשכת עורכי הדין ושתי טוענות רבניות.

יו"ר יהדות התורה משה גפני הגיב לנפילת החוק וכתב כי "אמרתי כל הזמן שממשלה שקמה במרמה וחותמת על הסכמים קואליציוניים שאין להם חלק ונחלה באלוהי ישראל, אין לה 'סיעתא דשמיא'. כך במאבק בנגיף הקורונה וכך עכשיו בחוק הדיינים שנפל".

רק אתמול, כזכור, חברת הכנסת שרן השכל מהקואליציה דחתה בשבועיים את ההצבעה על חוק אי הפללת צרכני קנאביס, לאחר שלא הצליחה לגייס רוב בשל התנגדות רע"ם לחוק. כזכור, החוק שהציעה השכל מתקווה חדשה, עבר מוקדם יותר השבוע בוועדת השרים לענייני חקיקה.

"המאמצים להעברת הצעת החוק לאי הפללת צרכני קנאביס נמשכים", כתבה השכל בטוויטר לאחר ההחלטה, והוסיפה: "בניגוד לאופוזיציה, שהוכיחה פעם נוספת כי היא מונעת משיקולים ציניים ולא מתוך מחויבות לטובת האזרחים, אנחנו בקואליציה נחושים להגיע להסכמות ונעשה זאת בשבועיים הקרובים".