בכחול לבן הכריעו: מעדיפים להיות השניים שיקבלו המנדט מהנשיא

המפלגה החליטה כי אינה רוצה לקבל ראשונה את תפקיד הרכבת הממשלה, בשל הקושי לשבור את הבריתות בצד השני של המפה הפוליטית - ומשום שהשליטה בכנסת תעבור אליה ממילא במידה שנתניהו ייכשל במשימה

זמן צפייה: 02:46

הפלונטר הפוליטי: בכחול לבן - המפלגה הגדולה ביותר - הכריעו הערב (ראשון) באופן חסר תקדים כי הם אינם מעוניינים להיות הראשונים שיקבלו את המנדט מהשניא - ומעדיפים להיות השנייםשיקבלו את מלאכת הרכבת הממשלה.  כעת, הכול נתון להחלטת ריבלין – הוא יכול לקבל כל החלטה בהיעדר 61 ממליצים מובהקים.

ההחלטה של כחול לבן היא בגדר פשרה - היו שחשבו שצריך לנסות בכל הכוח להיות הראשונים, והיו שחשבו שעדיף לא לנהל שום מגע עם הערבים כדי לא לעצבן את ליברמן וכן כי מבחינה טקטית עדיף להיות שניים.

במפלגה הגיעו למסקנה שיהיה להם קשה מאוד לשבור את הבריתות של הצד השני כבר בניסיון הראשון, וכן הבינו שהשליטה בכנסת תעבור ממילא אליהם ברגע שנתניהו ייכשל - ויש סיכוי גבוה שזה יקרה. כאשר נתניהו ייכשל, על פי השקפתם, אולי יתחיל מרד בליכוד ותתאפשר השבעת ממשלות שכרגע אין להן לגיטימיות. לאור כל זאת, לא נעשה מצד כחול לבם שום ניסיון ללחוץ על בל"ד להמליץ עליהם.

עוד בחדשות 13:

הרשימה המשותפת בבית הנשיא: "ממליצים על גנץ"

גורמים בסביבת גנץ: "עדיף שנתניהו יקבל ראשון את המנדט מהנשיא"

רה"מ שוקל: לא נמליץ על איש – וגנץ ינסה ראשון להרכיב ממשלה

אשכנזי, יעלון, לפיד וגנץ במסיבת עיתונאים של מפלגת כחול לבן בגני התערוכה
אשכנזי, יעלון, לפיד וגנץ במסיבת עיתונאים של מפלגת כחול לבן בגני התערוכה | צילום: החדשות 13

לקראת תחילת סבב הפגישות עם נשיא המדינה, בכחול לבן ערכו התייעצויות אחרונות בדבר התוצאה המבוקשת עבור המפלגה, ונדונה השאלה אם עדיף שיו"ר המפלגה בני גנץ יקבל שני את המנדט להרכבת הממשלה. גורמים בסביבתו התעקשו כי עדיף שראש הממשלה נתניהו יקבל ראשון את המנדט, ולשם כך רצוי שהרשימה המשותפת תימנע מלהמליץ על גנץ. ‏בכיר ברשימה המשותפת מסר: "קיבלנו מסר שגנץ רוצה להיות שני".

בתוך כך, לחדשות 13 נודע כי ראש הממשלה נתניהו שוקל שלא להמליץ על איש בפני הנשיא כמועמד להרכיב את הממשלה. זאת, כדי שיו"ר כחול לבן יקבל את המנדט ראשון, מתוך הנחה שייכשל במשימה, והדבר יקל על נתניהו בהמשך לעמוד בה. בסופו של דבר, המליצה הליכוד על נתניהו.

חברי מפלגת הרשימה המשותפת אצל הנשיא ראובן ריבלין
חברי מפלגת הרשימה המשותפת אצל הנשיא ראובן ריבלין | צילום: קובי גדעון/לע''מ

במהלך הפגישה אצל הנשיא, הצהיר יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה כי "יש פן היסטורי במה שאנחנו עושים עכשיו - אנחנו רוצים לשים קץ לעידן נתניהו, לכן אנחנו נמליץ על בני גנץ להרכיב את הממשלה". טרם כניסת הרשימה המשותפת לפגישה אצל הנשיא, ח"כ אחמד טיבי צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "נעשה היום היסטוריה - נעשה את מה שצריך על מנת להפיל את נתניהו". עם כניסתו למשכן, הצהיר טיבי: "נתניהו הביתה".