לפיד בנאום תקיף: "הממשלה הנכנסת אומרת לאזרחים - תקפצו לנו"

החוק המבטל את האפשרות של 4 ח"כים להתפצל מסיעה אושר בקריאה שלישית, ובדיון המקדים האשים ראש הממשלה היוצא את חברי הקואליציה המסתמנת כי "המסר המרכזי שלהם הוא שאכפת להם רק מעצמם", וטען כי "הם לא מנסים לשמור על איזון ואין להם עניין בשמירת החוק". במליאה התפתחה מהומה וח"כים מהליכוד צעקו לעברו: "אתה לא מתבייש?"

יאיר לפיד נואם במליאת הכנסת
יאיר לפיד נואם במליאת הכנסת | צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

מליאת הכנסת העבירה היום (שני) בקריאה שלישית את החוק שמבטל את האפשרות של ארבעה ח"כים להתפצל מסיעה. ברקע, ממשיכים הדיונים בוועדות המיוחדות על שינויי החקיקה בחוק יסוד: הממשלה, ובחוק פקודת המשטרה, אלו שידועים גם כחוקי דרעי, סמוטריץ' ובן גביר.

טרם ההצבעה נאם ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד ותקף את הקואליציה העתידית: "אכפת להם רק מעצמם, מי שלא הצביע בשבילם יכול לקפוץ להם". במהלך נאומו התפתחה מהומה במליאה, כשהח"כים חנוך מילביצקי‬⁩, דודי אמסלם ושלמה קרעי‬⁩ מהליכוד קראו לעבר לפיד‬⁩: "נכשלת!", "אתה לא מתבייש?".

רה''מ יאיר לפיד עם פעילי יש עתיד בגשר קק''ל
רה''מ יאיר לפיד עם פעילי יש עתיד בגשר קק''ל | צילום: אלעד גוטמן

בפתח נאומו אמר לפיד: "לקואליציה הנכנסת יש ססמא חדשה: "תקפצו לנו". אני לא יודע אם אתם עוקבים אחרי זה. חברי כנסת, שרים לעתיד, כמובן השופרות בתקשורת, ברשתות, כולם רצים עם זה, "תקפצו לנו". זה מה שהממשלה החדשה אומרת לאזרחי ישראל. זו הגישה שלהם, שנקפוץ להם. אתם משלמים מיסים במדינה הזו? תקפצו להם. אתם עובדים? תקפצו להם. אתם שולחים את הילדים שלכם לחינוך הממלכתי? תקפצו להם".

לפיד המשיך ואמר: "זה קונספט חדש בתולדות הדמוקרטיה. ממשלה שאומרת לאזרחיה, תקפצו לנו, אנחנו לא עובדים בשבילכם. האזרחים אומרים - 'אבל אתם אמורים לעבוד בשבילנו, אתם הממשלה, התפקיד שלכם הוא לעבוד בשביל כל האזרחים'. והממשלה אומרת: 'יכול להיות, אבל אתם יודעים מה - תקפצו לנו'".

לפיד האשים והטיח כי "רואים עליהם שזה משחרר אותם. כיף להם. להיות ממשלה בלי החובה הראשונה של כל ממשלה – לעבוד בשביל האזרחים, לכבד את הזכויות שלהם. זה מה שהם תמיד רצו: להיות ממשלה בלי לשאת באחריות של ממשלה. הם לא מנסים לשמור על איזון, אין להם עניין בחיים משותפים, אין להם עניין במנהל תקין, בשמירת החוק, בשמירת הקופה הציבורית, באיזון בין יהדות לדמוקרטיה, בין ביטחון לזכויות אזרח, כל הערכים הכי מקודשים של המדינה הוחלפו מבחינתם בשתי מילים: 'תקפצו לנו'".

לקראת הקמת ממשלת נתניהו השישית, המליאה תתכנס שוב
לקראת הקמת ממשלת נתניהו השישית, מליאת הכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד הוסיף ראש הממשלה, שבקרוב יפנה את מקומו לזה המיועד, בנימין נתניהו, ואמר: "בליכוד כל כך התאהבו בקונספט, שהם אומרים את זה גם למצביעים שלהם. המצביעים שלהם אומרים להם, אנחנו לא מבינים למה נכנעים ככה לחרדים ולציונות הדתית? למה נתניהו כל כך חלש? למה אתם מוותרים על כל מה שחשוב לנו? ועל זה הם עונים להם – 'הצבעתם לנו? פרייארים, תקפצו לנו'. כי הדבר המרכזי, המסר המרכזי של הממשלה הנכנסת הוא שאכפת להם רק מעצמם. לחרדים אכפת רק מהחרדים, לציונות הדתית אכפת רק מהמתנחלים, לליכודניקים אכפת רק מהמשפט של נתניהו. מי שלא הם, מי שלא כמוהם, מי שלא הצביע בשבילם, יכול לקפוץ להם. הם לא יעבדו בשבילו, הם לא אחראים לו".

לפיד המשיך באותו קו, והוסיף: "העיקרון הזה, שממשלה אחראית לכל אזרחיה, מבוטל מבחינתם. העיקרון שאומר שהממשלה מחוייבת לנהוג בכבוד, לגלות אחריות, להפעיל את המערכות למען כל האזרחים, לא חל עליהם. אם מישהו בא ואומר להם, 'אבל זה לא עובד ככה. יש חוקים, יש כללים', תשובתם המושכלת והמאוזנת היא שהוא יכול לקפוץ להם".

איתמר בן גביר וחברי הקואליציה המתגבשת במליאת הכנסת
איתמר בן גביר וחברי הקואליציה המתגבשת במליאת הכנסת

לבסוף, סיים לפיד את נאומו על דוכן הכנסת ואמר: "על כך אני רוצה להגיד להם, פוליטיקה היא גלגל. פעם אתה למעלה, פעם אתה למטה. פעם אתה בקואליציה ופעם אתה באופוזיציה. פעם אתה אומר לכל אזרחי ישראל שהם יכולים לקפוץ לך, ואז מגיעות בחירות, וזה בדיוק מה שהם יגידו לכם".