מגעים לצירוף סער לממשלה: "נתניהו נערך לפטר את גלנט"

בסביבת רה"מ אמרו כי הוא נערך לפטר "בקרוב" את שר הביטחון, בגלל עמדתו בנוגע לצפון: "יש מחיר לעימות של שר הביטחון עם רה"מ על נושא שבקונצנזוס". גורמים בליכוד: "טרם התקבלה החלטה סופית, אך זה קרוב". בלשכת נתניהו הכחישו שמתקיים מו"מ עם סער - שאישר: "אין חדש"

זמן צפייה: 03:38

דרמה במערכת הפוליטית: בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו נערכים להרחבת הממשלה לקראת הרחבת המערכה בצפון, במהלך שככל הנראה יעבור דרך פיטורי שר הביטחון גלנט והכנסת גדעון סער לממשלה. גורמים בסביבת נתניהו אמרו היום (שני) כי הוא שוקל לפטר את גלנט "כבר בזמן הקרוב" בשל עמדתו בנוגע לחזית הצפונית. עם זאת, מקורות בליכוד אמרו כי "טרם התקבלה החלטה סופית, אבל זה קרוב". עוד נאמר כי נתניהו לוחץ להכניס את גדעון סער לממשלה - ומוכן לתת לו ארבעה שיריונים בבחירות הבאות. עוד לא סוכם אם סער יכהן כשר החוץ או שר הביטחון.

בלשכת נתניהו הכחישו את הדיווחים על משא ומתן עם סער: "הפרסומים לא נכונים". גם מצידו של סער נמסר כי "אין חדש". בלשכת סער הגיבו: "בניגוד לפרסומים בתקשורת: לא התנהל כל מו״מ על תוכן חוק הגיוס בין סער או מי מטעמו לבין המפלגות החרדיות או כל גורם אחר. ברמה העניינית - עמדת ח"כ סער הייתה ונותרה כי כל חקיקה צריכה להיות מבוססת על צרכי צה"ל ומתואמת עם מערכת הביטחון".

בכיר במערכת הפוליטית אמר כי "יש עדיין מהמורות בדרך, אבל התדרוכים אתמול של גלנט נגד מערכה בצפון לא תרמו לו, ברגע ששר הביטחון מתעמת עם ראש הממשלה על נושא שיש עליו קונצנזוס - יש לזה מחיר".

רה"מ נתניהו והשר גלנט בכנסת
רה"מ נתניהו והשר גלנט בכנסת (ארכיון) | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ההחלטה לפטר את גלנט התקבלה כבר בסוף השבוע, והשאלה היא המועד - ולכן בלשכת רה"מ הוציאו הודעות הכחשה. סער רואה בכניסה את החזרה הרשמית שלו לליכוד לטווח הארוך, ולכן ביקש גם כניסה חזרה למוסדות הליכוד, והכנסת כל הפעילים שלו בחזרה למרכז הליכוד, אחרי שהוצאו משם עם הקמת מפלגת תקווה חדשה.

במסגרת ההסכם המתגבש - ח"כ זאב אלקין יקבל את אחד התיקים של ש"ס, ח"כ שרן השכל תקבל תפקיד של סגנית שר, ושניהם בנוסף לסער יקבלו שריונים לבחירות הבאות. אתמול ערך נתניהו סבב שיחות עם ראשי מפלגות הקואליציה כדי לקבל אישור למהלך, והוא שוקל להציג את פיטורי גלנט כחלק מסבב תיקים בליכוד. נתניהו ויריב לוין דנים בנושא מאז שעות הבוקר בלשכת רה"מ בקריה.

בנימין נתניהו וגדעון סער
בנימין נתניהו וגדעון סער (ארכיון) | צילום: רוני שיצר

גם בתחילת אוגוסט אמרו גורמים במערכת הפוליטית ובסביבתו של ראש הממשלה כי כניסתו של סער לממשלה קרובה מאוד - זאת לאחר שבמרץ הודיע האחרון על פרישה מממשלת החירום. סער אמר אז כי "ניווט המערכה לא מקרב אותנו ליעדים" - והוסיף: "לא באנו לממשלה כדי לחמם כיסאות. הקבינט המורחב הפך לפרלמנט ממודר ממידע".

עוד אמר אז סער, כי "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר בידי מרצחי חמאס העמיד את מדינת ישראל בשעה גורלית. תחושת החירום ושברון הלב שאותה כולנו חווינו הובילה אותי ואת חבריי להחלטה שטובת המדינה מחייבת להניח בצד את המחלוקות והיריבויות הפוליטית ולהצטרך לממשלה. זאת על אף המשקעים שיש לנו מהתנהלות ממשלה זו".

"המטרה בכניסה לממשלת החירום הייתה להתגייס למלחמה החשובה", המשיך - והדגיש: "נכנסתי לממשלה למרות שלא נכללתי בקבינט המלחמה למרות הסכם שהיה לי עם שותפיי לשעבר. תעדפתי אז את עצם הקמת ממשלת החירום. בראייה לאחור, אולי טעיתי בכך".

"אני רואה בכאב, כיצד ניווט במערכה לא מקרב אותנו כנדרש להשגת יעדיה", אמר סער, והמשיך: "חזרתי שוב ושוב על עמדותינו ודרישותינו לשינוי כיוון. לרעיון מסדר חדש למלחמה. לצערי לא הצלחנו בכך. ניווט המערכה ניטל במידה רבה מהקבינט הביטחוני לקבינט המלחמה המצומצם. הקבינט – הפך לפרלמנט. הוא מודר ממידע חשוב שהובא לידיעת הקבינט המצומצם על אף שהוא הפורום הסטטוטורי המוסמך".

במרץ 2023, כאשר נתניהו הודיע על פיטורי גלנט, מה שהצית מחאה שהובילה לכך ששר הביטחון נותר בסופו של דבר בתפקידו, כתב סער בחשבון הטוויטר שלו: "החלטת נתניהו לפטר את שר הבטחון יואב גלנט היא מעשה של טירוף, המעידה על העדר מוחלט של שיקול-דעת. אין תקדים בתולדות ישראל לשר בטחון שפוטר בגלל שהתריע, כמתחייב מתפקידו, על סכנה ביטחונית. נתניהו נחוש לדרדר את ישראל לתהום. כל יום בו מכהן נתניהו בתפקידו מסכן את ישראל ועתידה".

בן גביר: "לפטר מיד את גלנט". גנץ: "רה"מ עסוק בקומבינות פוליטיות בזויות לפני מערכה בצפון"

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר: "במשך חודשים ארוכים אני קורא לראש הממשלה נתניהו לפטר את גלנט, והגיע הזמן לעשות זאת באופן מיידי. חייבים הכרעה בצפון וגלנט הוא לא האיש המתאים להוביל את זה".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר: "במקום שראש ממשלת ישראל יהיה עסוק בניצחון חמאס, בהחזרת החטופים, במלחמה בחיזבאללה ובהחזרת תושבי הצפון לבתיהם בביטחון - הוא עסוק בקומבינות פוליטיות בזויות ובהחלפת שר ביטחון לפני מערכה עצימה בצפון. הדבר מעיד על שיקול דעת לקוי וסדרי עדיפויות מעוותים".

יו"ר מפלגת הדמוקרטים יאיר גולן פנה לסער ואמר: "גדעון, סקרים לא מחמיאים זאת לא סיבה לזרוק את כל הערכים. שנים שאתה מטיף כמה נתניהו מושחת ופועל ממניעים אישיים. אם תצטרף לממשלה - תהיה בדיוק מה שהטפת נגדו. מי שלא רוצה בחירות יודע למה. כשהן יתקיימו והציבור יעיף את ממשלת המחדלים - אנחנו נהיה שם כאלטרנטיבה נקייה וישרת כפיים שלא מחליפה ערכים בג'ובים".

ממטה משפחות החטופים נמסר: "מינויו של גדעון סער לשר הביטחון יהווה הודאה ברורה וחד משמעית של ראש הממשלה כי החליט להפקיר באופן סופי את החטופים". עוד נאמר כי "ח''כ גדעון סער התבטא בעבר בצורה ברורה ופומבית על עמדתו המתנגדת לעסקה להשבת חטופים וכינה אותה 'תנאי כניעה' רק לפני שבועיים קברנו עוד שישה חטופים שנרצחו כתוצאה מהלחץ הצבאי. עד מתי נלחץ? עד מתי יירצחו חטופים? האם זה האדם הראוי ביותר להוביל את מערכת הביטחון? מינוי של סער המתנגד לכל מתווה שהוצע, כולל למתווה נתניהו, משמעותו אחת ויחידה והיא זועקת באותיות של קידוש לבנה: זוהי חתימת גזר דין מוות על החטופים והפקרתם של כולם בשבי. , זה לא הזמן למשחק הכיסאות ולעיסוק בשרידות פוליטית. ראוי שבעת הזאת, עת בה נמקים חטופינו במנהרות החמאס, כל זמנך ומאמציך יופנו לעיסוק בהשגת מטרות המלחמה ובהשבת כל החטופים הביתה - החיים לשיקום והחללים והנרצחים לקבורה ראויה בארצם".