התוכנית של לפיד: סיכול ממשלת נתניהו - בעזרת פיזור הכנסת

יו"ר יש עתיד מכין את הקרקע להעברת החוק כבר בשבוע הבא, במטרה להעמיד את בנט בפני דילמה מיידית, וגם כדי למנוע מרה"מ את האפשרות להקים ממשלה בעצמו בעזרת עריקים

זמן צפייה: 02:43

המגעים להקמת ממשלה: מפלגת יש עתיד בראשות יאיר לפיד, מייצרת תשתית להעברת חוק לפיזור הכנסת כבר בשבוע הבא, כל עוד המנדט נמצא אצל יו"ר המפלגה, זאת במטרה להעמיד את יו"ר ימינה נפתלי בנט בפני בעיה מיידית, וגם כדי לשלול מראש הממשלה בנימין נתניהו את האפשרות להקים ממשלת ימין עם 61 מנדטים באמצעות עריקים ממפלגתו של גדעון סער או ממפלגות אחרות.

לשם השגת הרוב לפיזור הכנסת, לפיד יזדקק לחלק מהצבעותיהם של אנשי גוש הימין. כמו כן, אם נתניהו יאפשר למהלך של לפיד לצאת לפועל, הוא ירחיק את יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ מהרוטציה, כאשר הבחירות הכלליות יתקיימו בחודש ספטמבר, כחודשיים לפני שגנץ אמור לכהן בתפקיד ראש הממשלה, דבר שיאפשר לנתניהו לנהל משא ומתן קואליציוני.

כתבות נוספות בחדשות 13 >> 

אושר המינוי: ראש המוסד הבא יהיה דוד (דדי) ברנע

30 שנה ל"מבצע שלמה": ההקלטות, התמונות והמסמכים – נחשפים

פיגוע דקירה בירושלים: שני צעירים נפצעו בינוני – המחבל נוטרל

יו''ר ימינה נפתלי בנט
יו''ר ימינה נפתלי בנט | צילום: חדשות 13

מאחורי הקלעים של הניסיונות להקים ממשלה, יו"ר ימינה שוחח עם מספר שתיים במפלגתו, איילת שקד, המשמשת גם כשליחתו למשא ומתן עם הליכוד, ואמר לה לנסות ולהביא מהם הצעה טובה יותר מזו שקיבל מ"גוש השינוי", כשברקע עומד ההסכם ביניהם לפיו אם שקד תיכשל, היא תצטרף עם בנט ל"ממשלת השינוי".

ראוי לציין כי לנתניהו צפוי קושי רב להציע עסקה טובה יותר לימינה מזו של "גוש השינוי", מכיוון שכל הצעה שתידרש בחקיקה, נתניהו יזדקק לקולותיה של מפלגת רע"ם של מנסור עבאס. עם זאת, בעקבות סבב הלחימה בדרום ויתר ההתלקחויות בין יהודים וערבים בתקופה האחרונה, רע"ם ונציגיה התרחקו מאוד ממפלגת השלטון, והוכחה לכך היא תמירכתה היום (שני) בכל ההצעות של גוש השינוי בוועדה המסדרת. זאת ועוד, רע"ם מתנגדת לחוק הבחירה הישירה.

מוקדם יותר היום, הוועדה המסדרת בכנסת אישרה פטור מחובת הנחה לחוק הגבלת כהונת ראש ממשלה לשתי קדנציות ולחוק האוסר להטיל את המנדט להרכבת הממשלה על נאשם בפלילים. מפלגת רע"ם, כאמור, הצביעה עם "גוש השינוי", ואילו מפלגת ימינה התנגדה להצעה, ותמכה בנתניהו.

יאיר לפיד ונפתלי בנט
יאיר לפיד ונפתלי בנט | צילום: חדשות 13

בתוך כך, גם היום נמשכו המגעים להקמת ממשלה, כאשר המפלגות יש עתיד וכחול לבן מסרו כי חלה התקדמות משמעותית בין הצדדים וכי הושגו הסכמות בדרך להקמת ממשלה. זאת, בתום פגישת צוותי המו"מ של שתי המפלגות, תשעה ימים לתום המנדט של יו"ר יש עתיד.

בד בבד, תקווה חדשה מסרה כי יו"ר המפלגה סער נפגש אתמול עם לפיד בנוגע להקמת הממשלה, וכי צוותי המו"מ של שתי המפלגות מתוכננים להיפגש בהמשך השבוע. כמו כן, בפתח ישיבת הסיעה שהתקיימה היום, הבהיר סער כי לא ייכנס לממשלה בראשותו של נתניהו.