כדי לעצור את מתווה כהנא: הרב הראשי יקפיא גיורים של יוצאי אתיופיה

הרב לאו, האמון על מערך הגיור, העביר מסרים לגורמים בממשלה שיעצור את ההליכים - אם לא יפסיקו את הרפורמה בגיור שמתכנן השר לשירותי דת. שרת העלייה והקליטה הבהירה כי תתנגד למהלך

זמן צפייה: 01:13

בימים האחרונים הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, האמון על מערך הגיור, הקפיא את הגיורים של כ-100 יוצאי אתיופיה הממתינים לחתימתו, כך פורסם הערב לראשונה הערב (שלישי) בחדשות 13. במקביל, העביר הרב לאו מסרים לגורמים מרכזיים בממשלה לפיהם אם לא יעצרו את מתווה הגיור של השר לשירותי דת מתן כהנא, לא יחתום עוד על גיורים.

מבדיקת חדשות 13, המסרים הועברו לגורמים בקואליציה ולכמה שרים, בהם שרת הקליטה פנינה תמנו שטה. לפי אחד השרים ששוחח עם חדשות 13, תמנו שטה הבהירה שהיא "תעמוד על הרגליים האחוריות", נגד המהלך של הרב לאו.

לאחר הפרסום בחדשות 13 הרב לאו שלח מכתב לראש הממשלה: "אם יקודם מתווה הגיור ותופסק כהונתו של ראש מערך הגיור, אאלץ להסיר אחריותי מכל הנעשה במערך הגיור. יישום מתווה הגיור המוצע יגרום לפיצול של העם היהודי; שתי מדינות לשני עמים, יהדות מפולגת במקום יהדות מאוחדת".

הרב הראשי ממשיך וכותב: "לצערי צעד זה הוא חלק מהמגמה המסוכנת של קידום מתווה הגיור שעומד על הפרק בימים אלו. אני חוזר ומדגיש, מתווה הגיור המוצע יגרום לקרע משמעותי בעם ישראל שלא יהיה ניתן לאיחוי. יישום מתווה הגיור המוצע יגרום לפיצול של העם היהודי, שיאלץ להתמודד בעתיד עם השאלה הקשה ״מי הוא יהודי״, עם מי אפשר להתחתן ועם מי חס וחלילה לא".

בסיום מכתבו הודיע הרב הראשי לראש הממשלה: "אני מודיע לך בצער רב, כי באם יקודם מתווה הגיור ותופסק כהונתו של ראש מערך הגיור, אאלץ להסיר אחריותי מכל הנעשה במערך הגיור ואפסיק מיידית לאשר את תעודות הגיור הניתנות בו".

בתגובה לפרסום חדשות 13 נמסר מטעמו של הרב לאו: "הרב הראשי הוא בחוק כיום ראש העדה היהודית וחתום על כל המרת דת לדת יהודית (גיור) במסגרת זו יש לרב את ראש מערך הגיור שמונה על ידו לוודא כי הגיורים מתבצעים בהתאם להנחיותיו הלכתיות. מרגע שאותו אדם יפוטר ולא תהיה לרב דרך לדעת על פי אלו הנחיות בוצעו הגיורים הרב הראשי בהחלט לא יחתום על שום גיור, ללא שום הבדל בזהות המתגייר ואיזו מדינה הגיע, ללא שידע בוודאות שבוצע על פי הנחיותיו ההלכתיות, כפי שפורט במכתבו של הרב הראשי לראש הממשלה הערב".

מנכ"ל תנועת דרכנו, יאיא פינק, מסר בעקבות חשיפת חדשות 13: "היהדות לא שייכת לרב הראשי ואם הוא מתכוון להתעלל בגרים ללא כל סיבה אנו קוראים לממשלה לקבל החלטה כבר הלילה להעביר את הסמכויות מהרב הראשי ובמקביל להעביר את הרפורמה בגיור במהירות האפשרית".

במפלגת ישראל ביתנו הגיבו גם כן וח"כ יוליה מלינובסקי מסרה: "מישהו פה התבלבל, הרבנים הראשיים עובדים עבור המדינה ולא המדינה עובדת אצלם. לא יעלה על הדעת שהרב הראשי מתנה את ביצוע תפקידו בהמשך כהונה של פקיד כזה או אחר ועוד מאיים למעול בתפקידו ומציב איומים לראש הממשלה ולשרי הממשלה. אם לרב לאו משהו לא מתאים הוא מוזמן לסיים את העסקתו".