הכנסת אישרה: נשות המילואימניקים יהיו מוגנות מפיטורים וחל"ת

בקריאה שנייה ושלישית אושרה הצעת החוק שתגן תעסוקתית על בני ובנות הזוג של משרתי המילואים עם ילדים - ותעניק להם מענק הסתגלות. יוזם החוק, יו"ר הקואליציה אופיר כץ: "שינוי היסטורי וצודק". פורום נשות המילואימניקים: "אמירה מוסרית וערכית כחברה וכמדינה - לעשות הכל כדי לשמור על משפחות המילואים"

זמן צפייה: 00:18

הכנסת אישרה היום (שלישי) את הצעת חוק מוגנות תעסוקתית לנשות מילואימניקים בקריאה שנייה ושלישית. לפיה, נשות מילואימניקים יהיו מוגנות מפיטורים ויקבלו מענק הסתגלות. יו"ר הקואליציה אופיר כץ, שהגישה את הצעת החוק, אמר: "מדובר בשינוי היסטורי וצודק".

ההצעה מגיעה בעקבות תופעה שהלכה וגדלה ובה מעסיקים פיטרו או הוציאו לחל"ת ממושך בנות ובני זוג של משרתי מילואים, פגעו בהכנסותיהם. ההצעה קובעת הסדר תקדימי שמספק הגנה לבנות ובני זוג של משרתי המילואים עם ילדים וכולל:

  • איסור פיטורים או הוצאה לחל"ת של בת או בן הזוג של משרת מילואים בזמן שירות המילואים וכ-14 יום לאחר סיומם. ההגנה תינתן לבת או בן זוג של משרת עם ילד, למי שגויס בצו 8 או למי ששירת 21 יום לפחות.
  • מענק הסתגלות חדש בעלות של עשרות מיליוני שקלים, לבנות ובני זוג של משרתי מילואים עם ילד. המענק יינתן רטרואקטיבית מ-7 באוקטובר, בגובה 70% מהכנסתו של בת או בן הזוג, ויינתן לתקופה של עד חודש, בכדי לאפשר תקופת הסתגלות קצרה במצב החדש שבו בן הזוג במילואים, אך ללא פגיעה בהכנסה. זכאות המענק נקבעת לפי קריטריונים של משך זמן שירות המילואים של בן הזוג, תקופת אכשרה של הזכאית ועוד.
  • איסור פגיעה בהיקף ההכנסה או המשרה של משרת המילואים עצמו בתקופת המילואים ו- 30 יום אחריה.
  • הקמת ועדת תעסוקה במשרד הביטחון שתבחן עוולות תעסוקתיות שנעשו לבנות ובני זוג של משרתי מילואים, ותהיה הסמכות היחידה למתן היתר לפיטורים או חל"ת.
  • ⁠בנות ובני זוג שהוצאו לפני העברת החוק לחל״ת ונמצאים בו כבר היום, מעסיקיהם ידרשו לפנות לוועדת התעסוקה על מנת לקבל היתר לכך.
יו"ר הקואליציה חה"כ אופיר כץ (ארכיון)
יו"ר הקואליציה חה"כ אופיר כץ (ארכיון) | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כץ אמר: "העברנו הצעה תקדימית ששומרת על נשות המילואימניקים, על הכנסתן, על הקריירה שלהן ועל היכולת שלהן לתפקד במצב המורכב. על הלוחמים שלנו להתרכז אך ורק בנצחון, בידיעה שמשפחותיהם יציבות ומוגנות כלכלית ותעסוקתית, וזה מה שעשינו".

רותם אבידר-צאליק, פורום נשות המילואימניקים הוסיפה: "כמי שבעצמה הוצאה לחל"ת בתחילת המלחמה, אצבע המעסיקים על הדק הפרנסה של משפחות המילואים - קלה מדי. בזמן שבני הזוג שלנו נלחמים בחזית, יש מי שבוחרים לפגוע בבתים של אלו שמגנים על הבית. בחוק יש אמירה מוסרית וערכית כחברה וכמדינה - לעשות הכל כדי לשמור על משפחות המילואים".