הקרב על העבודה: המפתחות לניצחון

במפלגת העבודה, המתמודדים לא מרפים ונאבקים על כל קול: לחלקם יתאים שיעור הצבעה נמוך בעוד אחרים מנסים להוציא עשרות אלפים לקלפיות הממוחשבות

הרצוג, אבי גבאי, עמיר פרץ, אראל מרגלית, עומר בר לב
הרצוג, אבי גבאי, עמיר פרץ, אראל מרגלית, עומר בר לב | צילום: פלאש 90, יונתן סינדל, אלכס קולומויסקי, הדס פורש

משבעה ייצא אחד - או שניים: הבוקר (שלישי) בשעה 11:00 ייפתחו הקלפיות בבחירות לראשות מפלגת העבודה. תשעה התחילו את ההתמודדות אך רק שבעה ניצבים על קו הגמר: היו"ר המכהן יצחק (בוז'י) הרצוג, היו"ר לשעבר עמיר פרץ, השר לשעבר אבי גבאי, חברי הכנסת אראל מרגלית ועמר בר-לב ושני מועמדים נוספים: אבנר בן זקן והוד קרובי. אם אף מועמד לא יצבור 40%, שני המתמודדים המובילים יילכו לסיבוב שני. דינה דיין, המועמדת השמינית, פרשה אתמול והביעה תמיכה בהרצוג, וגם עמירם לוין פרש מהמרוץ - לטובת גבאי. מה צפוי לקרות היום ומה צריך כל מועמד?

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

עמיר פרץ נתפס כמועמד מוביל, ולפי רוב ההערכות הוא צפוי לעלות לסיבוב השני. המפתח מבחינתו הוא שיעור הצבעה נמוך, מכיוון שיש לו גרעין בוחרים מוצק. פרץ יודע שבסיבוב השני יהיה לו קשה מאוד – המתמודדים שיפסידו יתאחדו נגדו והמרירות כלפיו - לאחר שנטש את המפלגה וחזר - עשויה להתגבר.

על כן פרץ מסמן לעצמו כיעד הגעה ל-40% כבר היום בערב - מה שיעניק לו את הניצחון וימנע סיבוב שני. "אני מתכוון לנצח ולהביא תוצאה חשובה מאוד קודם כל למפלגה ואחר כך לסיכוי לנצח את נתניהו", אמר אתמול.

היו"ר המכהן הרצוג, שנאבק על חייו הפוליטיים, שואף לפיצול שווה של קולות המועמדים החדשים - גבאי, מרגלית ובר-לב. כמו כן, אחד המפתחות להישג מצד הרצוג הוא שיעור הצבעה גבוה של ותיקי המפלגה.

גבאי, מרגלית ובר לב, כל אחד בנפרד, מייחל לשיעור הצבעה גבוה – 60% או יותר. כמו כן, השלושה מקווים להשתתפות גדולה של מתפקדי סתיו שפיר ושלי יחימוביץ', שתי דמויות חזקות במפלגה שלא הצהירו רשמית במי יתמכו אבל מצביעיהן צפויים לתמוך בעיקר בשלושת המתמודדים הללו.

[brightcove_iframe video_id='pgosh_vtr2_n20170701_v1' autoplay='0' credit='צפו בעימות המלא ב"פגוש את העיתונות"' desc='' kid='' duration='1929'']

מדובר במספר המועמדים הגבוה בתולדות הבחירות המקדימות בישראל, שמתחרים על לבם של מספר המתפקדים הנמוך ביותר שהיה אי פעם במפלגת העבודה– כ-52 אלף מתפקדים, מתוכם עשויים להצביע רק כ-30 אלף איש. התוצאות עשויות להיות מוכרעות על חודם של עשרות קולות בלבד ועל כן קשה לחזות אותם. ההצבעה הממוחשבת תסתיים הערב בשעה 21:00, ואם לא יהיו תקלות כבר לפני השעה 22:00 ייוודעו התוצאות. החום הכבד ומיעוט הקלפיות עשויים להביא לשיעור הצבעה נמוך: חלק מהמתפקדים התלוננו על הצורך לנסוע כמאה קילומטרים רק כדי להצביע.

יממה לפני הבחירות, המתפקדים חטפו מתקפה של טלפונים מהמועמדים. מרגלית תקף את גבאי: "מי אתה חושב שיכול להחליף את ביבי? מי שישב אצלו בממשלה?" בעוד גבאי טען: "אם תבחרו במי שהיה, תקבלו מה שהיה. מה שניסו 20 פעם ולא הצליח, לא יצליח בפעם ה-21. השיח של ההצלחה שהצלחנו להחדיר למפלגה עובד. אפשר לנצח בחירות, יש אווירה של שינוי". גם בר לב דחה הצעה מפתה לעמוד בראש האופוזיציה אם יפרוש - והרצוג התפאר בתמיכתה של דינה דיין.