בעקבות חשיפת חדשות 13: דיון בכנסת על סערת "שומרות הנוח'בה"

אחרי שנחשף כי חיילות בסדיר, במילואים ובטירונות אולצו לשמור על מחבלי חמאס שהשתתפו בטבח 7 באוקטובר - וחלקן אף הוטרדו מינית במסגרת תפקידן - ועדת החוץ והביטחון קיימה דיון מיוחד בנושא. נציגת "אימהות בחזית" הקריאה עדות של חיילת שזומנה לתפקיד: "יש לי חרדות מאז הזימון, קיבלתי הפנייה לפסיכיאטר - ועדיין אומרים שאני כשירה ומכריחים אותי להתייצב"

זמן צפייה: 01:37

בעקבות חשיפת חדשות 13: ועדת החוץ והביטחון דנה הבוקר (שלישי) בהצבת חיילות בסדיר ובמילואים להשגחה על מחבלי הנוח'בה. נציגת "אימהות בחזית" הביאה את עדותה של חיילת מילואים שזומנה להתייצב לתפקיד בעיר הבה"דים ביום ראשון הקרוב: "אני מ"כית פסולת תפקיד", הקריאה מעדותה, "אמרתי להם שאני לא מסוגלת לחזור לתפקידים האלה - ואומרים לי שעליי להתייצב. יש לי חרדות מאז הזימון, אפילו עשיתי תאונת דרכים. קיבלתי הפנייה לפסיכיאטר - ועדיין מכריחים אותי להתייצב, ואומרים שאני כשירה לתפקיד בכל מקרה. כאילו כל מי שיש לו רגליים, ידיים ודופק כשיר לתפקיד". לאחר הדיון, מסתמן כי חיילות לא יחויבו לשמור על מחבלי נוח'בה.

חברת הכנסת פנינה תמנו-שטה (המחנה הממלכתי) הציעה: "בגלל הייחודית של הסוגיה, הפיתרון הוא מצד אחד - לא לחייב את הנשים (להתייצב לתפקיד), ומצד שני - לא לבקש התנגדות אלא לבקש הסכמה מראש, 'האם את מסכימה לשרת עם ההשלכות'. יש חיילות שחוששות להתנגד, או שאין להן מודעות מספיק גבוהה, גם אם הן בנות 25".

בסיכום הדיון אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אדלשטיין: "צריך להוביל להיפוך הנטל ולהגיע למצב שגם חיילות סדיר וגם מילואים לא יקראו לשירות כזה, אלא אם הם יתנדבו לזה מתוך בחירה שלהם." הוא את הצבא להציג בפני הוועדה התקדמות מידית בנושא.

הדיון בוועדה
הדיון בוועדה | צילום: בני דורון

לאחרונה, חיילות ששירתו כמ"כיות במגל, בחיל החינוך ובתפקידים פיקודיים נוספים, קיבלו צווי 8 שקראו להן להתייצב לתפעול בתי הסוהר שבהם שוהים מחבלי הנוח'בה של חמאס. זאת, למרות שעברו הכשרה בסיסית וקצרה למדי - בלי נשק, ועל אף שבצה"ל מודעים להטרדות מיניות של סוהרות. בהמשך אף פורסם כי גם חיילות בטירונות אולצו לשמור על מחבלי נוח'בה שמוחזקים במתקן שדה תימן - ללא כל הכשרה.

עוד נודע לחדשות 13 כי עד כה, נרשמו 5 מקרים של הטרדה כלפי חיילות. אחד האירועים הועבר לחקירת המשטרה עקב חומרתו. מ', חיילת מילואים שהוצבה בשדה תימן, חשפה לראשונה עדות מצמררת מהטרדות מיניות שחוותה עם חברותיה לשירות מצד המחבלים. היא סיפרה: "אחד מהם אמר לי 'עשיתי לך שוב את מה שעשיתי ב-7 באוקטובר'. קפאתי".

בהקלטות שהגיעו לידי חדשות 13 פורסם תיעוד בלעדי מתוך ההדרכה שקיבלו אותן חיילות, במהלכה נטען באוזניהן כי "ייתכן שיהיו מקרים של הטרדות מיניות, אך הכול מטופל". למרות שהצעירות הביעו חשש, ולמרות פרסומים נוספים על הפרשה, בצה"ל בחרו להמשיך את ימי העיון כרגיל.