ועדת החוקה במרתון דיונים: ויכוחים ועימותים סביב ההצבעות

מרתון הדיונים וההצבעות בוועדת החוקה ננעל לאחר שעות, בהן נרשמו מספר ויכוחים בין יו"ר הוועדה רוטמן לבין חברי הכנסת מהאופוזיציה. באחד המקרים, ח"כ עמית הלוי הצביע גם בעד וגם נגד אחת ההסתייגויות והתעוררה מהומה בוועדה

זמן צפייה: 06:31

ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת דחתה עד שעות הבוקר (רביעי) מעל 23 אלף הסתייגויות לחוק לביטול עילת הסבירות - והדיון ננעל רק כעת, בטרם הסתיימו ההצבעות. בוועדה נרשמו במהלך הלילה לא מעט עימותים וויכוחים, בעיקר בין יו"ר הוועדה שמחה רוטמן לבין חברי הוועדה מהאופוזיציה. הועדה נאלצה לנעול את הדיון כעת בהוראת יועמ"שית הכנסת, שלא אישרה להמשיך את הדיון מעבר לחצי שעה תוך כדי שהמליאה פתוחה. משמעות הדבר היא עיכוב בקידום החוק לקריאות שנייה ושלישית.

בתוך כך, חברי האופוזיציה של ועדת החוקה פנו ליועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפק, כדי שתבדוק 16 הצבעות פסולות ב-11 דקות של חברי הקואליציה בהצבעה אמש על ההסתייגויות. "אנו, חברי האופוזיציה, התרענו שוב ושוב בפנייך ובמהלך הדיונים לאורך כל ההצבעות בפני הייעוץ המשפטי לוועדה, כי לא ייתכן שיושב ראש הוועדה מנהל את הליך ההצבעות בוועדה בצורה בלתי ראויה, במהירות שלא מאפשרת ספירה ראויה, תוך הפרה בוטה של תקנון הכנסת וניצול לרעה של התקנון, ובדרך של רמיסת כל כללי האתיקה והנוהג הקיימים בבית הזה".

באחד הוויכוחים במהלך הדיון הארוך שנמשך עד הבוקר, חבר הכנסת עמית הלוי הצביע בטעות גם בעד וגם נגד אחת ההסתייגויות ועורר מהומה בוועדה. יושב הראש רוטמן סירב לבצע הצבעה חוזרת וטען שלא הייתה בעיה. היועצת המשפטית של הכנסת שגית אפיק תבחן את הסרטונים ותבדוק אם נדרשת הצבעה חוזרת.

ביום ראשון תתכנס מליאת הכנסת באופן חריג ויחלו הדיונים על הצעת החוק שיימשכו אל תוך יום שני. בשני בערב ובלילה יתקיימו ההצבעות על הקריאה השנייה והשלישית של הצעת החוק. במקביל, צפויות להמשיך המחאות ברחבי הארץ.

Whatsapp Image 2023 07 19 At 1
ועדת החוקה בדיון על החוק לביטול עילת הסבירות | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
Whatsapp Image 2023 07 19 At 1
ועדת החוקה | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

אתמול פורסם במהדורה המרכזית כי המחאה משפיעה על נתניהו יותר מעל שותפיו לקואליציה, בעיקר בשל הירידה של הליכוד בסקרים. נתניהו מעוניין להרגיע את המחאה ובסביבתו בדקו היום אפשרויות שונות לריכוך הנוסח. בסביבת נתניהו הסתמכו על מאמר שפורסם על ידי פרופ' ידידיה שטרן ורז נזרי וחשבו לאמץ חלק מהרעיונות שעלו במאמר.

אפשרות אחרת היא האופציה לבטל את עילת הסבירות רק בהחלטות מדיניות של הממשלה ומינויים שמאושרים על ידי הכנסת שיאפשרו את מינויו של ח"כ אריה דרעי לשר שוב לאחר שנפסל. עוד נשקל בסבבת רה"מ שהחוק יעבור במתכונתו הנוכחית ונתניהו יישא "נאום הרגעה" שבו הוא יגיד שהשינויים הבאים יהיו בהסכמה רחבה.

שותפיו של נתניהו כבר הכריזו בימים האחרונים על כוונתם להמשיך בחקיקה והמחאה משפיעה עליהם הרבה פחות מאשר עליו. השרים יריב לוין, איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' לוחצים להמשיך בחקיקה ומוכנים לקבל את כל המחירים שעלולים לבוא בעקבות זאת - כולל מחירים חברתיים, כלכליים וביטחוניים.