סמוטריץ': "לא נתאבד קולקטיבית"; קרובי חטופים: "פחדן"

מהומה בכנסת: שר האוצר הגיע לדיון בוועדת הכספים, והתעמת עם משפחות חטופים ששאלו אותו לעמדתו בסוגיית המחיר לעסקה. הוא השיב: "איזו עסקה? יש עסקה שחמאס מסכים לקבל? אני לא אתמוך בה". עינב צנגאוקר הטיחה בו: "הבן שלי חטוף. הוא חי. תתחלף עם מתן". יו"ר הוועדה לפניות הציבור פינדרוס לאמו של חטוף: "רוצים לעשות פוליטיקה? להעיף את ביבי?"

זמן צפייה: 02:57

יום אחרי פרישת גנץ ואיזנקוט מהממשלה, הרוחות סוערות בכנסת: שר האוצר בצלאל סמוטריץ איחר היום (שני) ל"סקירת שר האוצר" בוועדת הכספים, שם חיכו לו משפחות חטופים - וכשהגיע התעמת עימם. סמוטריץ' נטש בתום מספר דקות את הדיון, לאחר שהתעמת עימם בסוגיית מחיר שחרור החטופים: "מה היה קורה אם סינוואר היה מבקש בעבור כל חטוף 20 מתושבי העוטף? שאלת המחיר - קמפיין ציני". המשפחות קראו לעברו: "פחדן. אתה מדבר על ציניות? אתה ציני!".

כמו כן, סמוטריץ' אמר למשפחות: "איזו עסקה? יש עסקה שחמאס מסכים לקבל? אני לא אתמוך בה. לא נתאבד קולקטיבית בעבור שחרור החטופים. גם סינוואר שוחרר בעסקת שליט". עינב צנגאוקר, אימו של מתן החטוף בעזה, התפרצה: "הבן שלי חטוף. הוא חי. תתחלף עם מתן!".

במקביל, בדיון וועדת חוקה, חוק ומשפט, יו"ר הוועדה שמחה רוטמן הוציא מהישיבה את כלתו של החטוף יורם מצגר שנרצח בשבי חמאס, אילה מצגר, לאחר שהאחרונה התפרצה לדבריו של צביקה מור, שבנו איתן מוחזק ברצועת עזה.

בתוך כך, ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה אמר לאסתר, אימו של יגב בוכשטב החטוף בעזה: "יש פה משפחות שכולות. אתם רוצים לעשות פוליטיקה, רוצים להעיף את ביבי - תשלחו אותו לאן שאתם רוצים". בוכשטב הגיבה: "אני חושבת שאתה צריך להתנצל, אני לא באתי לדבר פוליטיקה - באתי כאמא של יגב שחטוף בעזה".

אילנה גריצ'בסקי בדיון חוקה, חוק ומשפט
אילנה גריצ'בסקי בדיון חוקה, חוק ומשפט | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בת זוגו של מתן צנגאוקר, אילנה גריצבסקי, שחזרה מהשבי בעסקת החטופים הראשונה, אמרה בוועדת חוקה, חוק ומשפט: "יש פה חברי כנסת שהתנגדו לעסקה שבגללם יכולתי לא להיות פה. אם מישהו עוד מת זה על הידיים שלכם, אתם רוצחים אותם. יכלו להיות פה בחיים כולם".