האלוף במיל' עמוס גלעד נגד סמוטריץ': "צופה אסון כבד"

גלעד התארח באירוע שבתרבות ואמר כי עצתו לנתניהו היא לא למנות את יו"ר הציונות הדתית לשר הביטחון: "הוא לא יכול להתכחש לעצמו ולחוגים שהוא בא מהם - אני צופה עימות חריף". גם המפכ"ל לשעבר אהרונישקי דיבר באירוע ואמר על בן גביר: "כשהוא יראה שהיכולת שלו לשנות את הדברים היא קטנה, הוא יתחיל להציק"

זמן צפייה: 00:28

אלוף במיל' עמוס גלעד, לשעבר ראש אגף המחקר באמ"ן וראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, התארח היום (שבת) באירוע "שבתרבות" בבאר שבע, ונשאל על דעתו בנוגע למינוי של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לשר ביטחון. גלעד אמר כי הוא צופה "הידרדרות בשטח, שאיבת כל צה"ל לזה וחיכוכים, העדפת האוכלוסייה היהודית, או מתן תחושת חופש לפורעים - הוא בא מהחוגים האלה".

גלעד הוסיף ואמר על סמוטריץ' כי הוא "לא יוכל להתנער מהם, כי מהר מאוד הם יתחשבנו איתו. אז אומרים לי 'יש מנהיגים שהתמתנו', אבל הוא יאמר לזכותו שהוא אדם אידיאולוג. הוא מאמין במה שהוא אומר ובתחושת השליחות שלו, ואם הוא יממש את זה אני צופה פה אסון כבד. זה כבר באופק".

במענה לשאלה מה היה מייעץ לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו בנוגע למינוי סמוטריץ' לשר הביטחון, אמר שעצתו היא "שלא ימנה אותו בשום אופן, כי הבן אדם לא יכול להתכחש לעצמו. סמוטריץ' הוא אדם עם עמוד שדרה, הוא לא יתכחש לחוגים שהוא בא מהם, ואני צופה עימות חריף מאוד, שכבר הולך ומתפתח גם בלי קשר. אם הוא יהיה שר ביטחון, אני חושב שאבו מאזן יעמוד בראש מאבק מדיני בישראל".

המפכ''ל לשעבר שלמה אהרונישקי באירוע שבתרבות בבאר שבע
המפכ''ל לשעבר שלמה אהרונישקי באירוע שבתרבות בבאר שבע

גם שלמה אהרונישקי, שהיה מפכ"ל המשטרה בזמן האינתיפאדה השנייה, התארח בשבתרבות, והתייחס לאפשרות שיו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר ימונה לשר לביטחון פנים: "תרחיש שאני יכול לראות הוא שהוא לא מקבל את החוק והתהליכים, ובמקום לנסות להוביל מהלכים הוא מוביל פיצוצים".

עוד הוסיף אהרונישקי: "כשהוא יראה מהר מאוד שהיכולת שלו היא מאוד קטנה לשנות את הדברים באופן מהותי, הוא יתחיל להציק. להציק זה להתבטא, לפעמים דיבורים הופכים למעשים, לעלות להר הבית, להסתובב במגזר הערבי, במגזר הבדואי, ובמקום לכבות שריפות- להצית".