אחרי ההפגנות והמהומות: בליץ החקיקה יימשך גם היום

לאחר שאושר בקריאה טרומית, ועדה מיוחדת תדון היום בחוק הנבצרות, כמו גם ב"חוק דרעי 2". השבוע אישרה ועדת חוקה כמה חוקים נוספים במהפכה המשפטית כגון פסקת ההתגברות

Whatsapp Image 2023 02 15 At 2
השר לוין, ח"כ רוטמן ורה"מ נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הכנסת תמשיך היום (חמישי) בחקיקת חוקי המהפכה המשפטית, כשוועדה מיוחדת תדון בחוק הנבצרות שאושר אתמול בקריאה טרומית ברקע הפגנות "יום השיבוש הלאומי", ובחוק "דרעי 2" שאמור לסלול את דרכו של יו"ר ש"ס חזרה לשולחן הממשלה.

ועדת החוקה אישרה אמש כמה מחוקי המהפכה המשפטית בכל הנוגע להצעת "חוק יסוד: השפיטה" ובפסקת ההתגברות. מאוחר יותר, "חוק החמץ" עלה גם הוא לקריאה ראשונה בוועדת הבריאות, ו"חוק הנבצרות" וחוק עונש מוות למחבלים, אושרו גם הם בקריאה טרומית במליאת הכנסת.

טרם ההצבעות, נרשמו עימותים בפתח הדיון במהלך הקראת סעיפי הצעת החוק. הח"כים יואב סגלוביץ', אלעזר שטרן, אורנה ברביבאי, יוראי להב הרצנו, מאיר כהן, ולדימיר בליאק ודבי ביטון הוצאו מהוועדה. סמוך ל-10:30 אושרו הסעיפים בוועדה. חברי האופוזיציה החרימו את הדיון. אחר הצהריים אושר החוק שימנע את הוצאת נתניהו לנבצרות בקריאה טרומית. בנוסף הצביעה המליאה על הצעת חוק עונש מוות למחבלים.

יו''ר ועדת חוקה חוק ומשפט ח''כ שמחה רוטמן
יו''ר ועדת חוקה חוק ומשפט ח''כ שמחה רוטמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם אמש תגובה לחוות דעתה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה שמגבילה את יכולתו לדבר ולהתעסק בענייני המהפכה המשפטית. נתניהו כתב כי "הטלת מגבלות על ראש הממשלה וביחוד מגבלות שמשתמעת מהן הגבלות על חופש הביטוי שלו, פוגעות למעשה בחופש הביטוי של מיליוני אזרחים".

"מדובר בפגיעה בערך יסוד משמעותי במשטר הדמוקרטי שיש למנוע את הפגיעה בו, במיוחד כשהעילה לפגיעה בחופש הביטוי היא ניגוד עניינים תאורטי ורחוק", נכתב בתגובה. "חוות הדעת החדשה מעלה מעבר לכל פרופורציה חששות תאורטיים ורחוקים לניגוד עניינים ומטילה מגבלות גורפות ולא ענייניות על ראש הממשלה".