בכירים בקואליציה: לא נקדם את המהפכה המשפטית עד אישור התקציב

אחרי הפגרה והחגים, הכנסת תחזור לפעילות מלאה בשבוע הבא, אך שורה של גורמים בכירים בקואליציה אומרים כי לא יקדמו את המשך החקיקה לפחות עד לאחר שיאושר התקציב וחוק ההסדרים. מגעים מתקיימים בניסיון לגבש את הסכמת החרדים לדחות גם את אישור חוק הגיוס

זמן צפייה: 01:31

אחרי הפגרה והחגים, הכנסת תחזור לפעילות מלאה בשבוע הבא, אך שורה של גורמים בכירים בקואליציה אומרים הבוקר (שישי) לחדשות 13 כי לא יקדמו את המשך חקיקת המהפכה המשפטית לפחות עד לאחר שיאושר התקציב וחוק ההסדרים.

יש לציין כי 29 במאי הוא ה"דד-ליין" שמוגדר בחוק לאישור התקציב, כלומר אם התקציב לא יעבור עד התאריך הזה - על פניו הממשלה נופלת והכנסת מתפזרת, ולכן זה נמצא כרגע בראש סדר העדיפויות. מבחינה טכנית, לוחות הזמנים מאוד צפופים, ואין כמעט מקום להכניס סוגיות נוספות.

גם סביב חוק הגיוס, שלפחות על פי ההסכמים הקואליציוניים הובטח לחרדים כי הוא יאושר עד אישור התקציב, יש מגעים בניסיון לגבש הסכמה להמתין גם עם הסוגיה הזאת.

הפגנה בירושלים בעד המהפכה המשפטית
הפגנה בירושלים בעד המהפכה המשפטית | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

לפחות בחודש הקרוב, הצדדים ימשיכו לנסות להגיע להסכמות בדיוני ההידברות הנערכים בבית הנשיא, וההערכה היא כי שיחות המשא ומתן יעלו הילוך החל מהשבוע הבא, ויתחילו לרדת יותר לפרטים. אתמול התקיימה פגישה שבה דנו בצורה לעגן את זכויות הפרט בחקיקה.

הפגנה בירושלים בעד המהפכה המשפטית
הפגנה בירושלים בעד המהפכה המשפטית | צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

אמש נאם שר המשפטים בהפגנת הימין בירושלים, ואמר: "אני משוכנע שיש ביכולתנו להגיע לתיקון והסכמה. הסכמה פירושה משא ומתן ענייני, ונכונות לקבל של ממש מהרפורמה. אפשר לראות כאן במסכים את מאות אלפי האנשים שהגיעו לכאן היום. וכולנו רוצים ביחד להעביר מסר לאלה שחוששים מתוצאותיה של הרפורמה ולצערי יש גם כאלה".

עוד אמר לוין: "אני מבקש לפנות אליהם ולומר - מספרים לנו שהרפורמה נועדה להשתלט על בית המשפט, אך האמת היא הפוכה. אנחנו רוצים מקום לכולם. בית משפט של כולם. ליברליים, שמרנים, ימין, שמאל - כולם. אומרים שהרפורמה נועדה לכפות על חלק מהציבור את אורחות החיים של ציבור אחר. האמת היא כמובן הפוכה משום שאין ברפורמה הזו שום דבר שיש בו כפייה או פגיעה בזכויות הפרט שחשובות לכולנו. מספרים לנו שאם הרפורמה תעבור, תהיה דיקטטורה. אין שקר גדול מזה. תראו לי דמוקרטיה אחת שבה יועצים משפטיים מחליטים במקום הממשלה. אין אף דמוקרטיה כזו, ואת זה נתקן".

"אני מאמין, וכולנו מאמינים, שאפשר להסכים על כך, שהגיעה העת לבית משפט שלא מעניק זכויות למשפחות הטרוריסטים, שלא מאפשר תיאום טקסי זיכרון מזויפים ביחד עם תומכי הטרור. אני רוצה לפנות מכאן דווקא למרב מיכאלי ולחברותיה שמתחפשות לשפחות, ואני אומר לכן - תצטרפו אלינו כדי שיהיה לנו בית משפט שמעניש אנסים, ולא מחפש איך להקל עליהם. בית משפט, שדואג לקשישה בדרום תל אביב ולא למסתננים שפוגעים בה".

השר יריב לוין נואם בהפגנת הימין בירושלים
השר יריב לוין נואם בהפגנת הימין בירושלים | צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נאם גם הוא ואמר: "אנחנו לא נוותר על לעשות את מדינת ישראל למקום שעוד יותר טוב לחיות בו. לא נוותר על המדינה היהודית. לא נוותר על הדמוקרטיה הישראלית. לא נוותר על המדינה האהובה שלנו. לא נוותר על צה"ל שאנחנו כל כך אוהבים. לא נסכים לסרבנות. נמשיך לבנות ולהיבנות,  נבנה את הכלכלה הישראלית, נבנה את ההתיישבות, נבנה את הציונות, נבנה את האחדות, נחזק את הפריפריה, נשיב את המשילות. נשיב את האמונה בצדקת הדרך. נבנה את מדינת ישראל".

"רוב העם מסכים שהרפורמה במערכת המשפט היא דבר נכון ונחוץ לעם ישראל", הוסיף סמוטריץ', "ואני אומר שוב אנחנו.לא. נוותר. כל אחת ואחד מכם הגיע לפה כי הוא אוהב את מדינת ישראל ורוצה לתקן. שלחתם אותנו כשליחים שלכם כדי לתקן.  ואני מבטיח - אנחנו נתקן. יחד נחזיר את הכח לעם,  יחד ננצח".

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, נאם גם הוא: "בלי רפורמה במערכת המשפט אנחנו נמשיך לנסות להרוס בצי מחבלים ולהלחם בטרור ולהגיד לא. בלי רפורמה משפטית נחוקק חוקים להשבת ביטחון לדרום תא ובג״ץ יגיד לא מה פתאום. בלי רפורמה אנחנו יכולים להגיע לאיזה הסכמות שנרצה, ובג״ץ יבטל את הכל ויחזיר אותנו למשבר פוליטי שלעולם לא נצא ממנו. משילות לא בשביל להיות חותמת גומי של בג״ץ, אלא שהממשלה תעשה מדיניות בימין בכלכלה, בביטחון, בהתיישבות".