הממשלה אישרה: תנ"צ קובי זריהן יעמוד בראש הרשות להגנת הצרכן

לאחר שבמשך יותר מארבעה חודשים עיכב נתניהו את המינוי, משום שזריהן שימש כראש חטיבת המודיעין באח"ם במהלך חקירות רה"מ, הממשלה אישרה את מינויו לתפקיד הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן. זריהן: "בכוונתי לפעול בנחישות למען זכויות הצרכנים ולהבטיח שוק סחר הוגן ושקוף עבור כל אזרחי המדינה"

יעקב (קובי) זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן

הממשלה אישרה היום (ראשון) את מינויו של יעקב (קובי) זריהן לתפקיד הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן - לאחר שבמשך יותר מארבעה חודשים ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר הממשלה יוסי פוקס לא העלו להצבעה את שמו של זריהן, מי שוועדת האיתור לתפקיד הממונה על הרשות להגנת הצרכן ושר הכלכלה ניר ברקת המליצו עליו לתפקיד - בשל חלקו בתיקי נתניהו.

זריהן שימש בעבר כראש חטיבת המודיעין באגף החקירות והמודיעין של להב 433 בזמן חקירת תיק 1000, התיק בעניינו של ראש הממשלה נתניהו. גורמים המעורים בפרשה טענו כי "נתניהו מעכב את המינוי במכוון", זאת לאחר ששבוע אחרי שבוע, שמו לא הועלה לאישור הממשלה.

Whatsapp Image 2023 08 27 At 1
רה"מ נתניהו ומזכיר הממשלה יוסי פוקס | צילום: רויטרס

שר הכלכלה ניר ברקת מסר לאחר המינוי: "תת-ניצב קובי זריהן הוא בעל תארים אקדמיים בלימודי המזרח התיכון ובמשפטים, כיהן שנים רבות במשטרת ישראל במגוון תפקידים. בין היתר עסק בתחום המודיעין והחקירות, כולל ניהול וטיפול בפרשיות חמורות וארגוני פשיעה, בתפקידים מודיעיניים חשובים והביא להצלחות מרשימות בתחום".

"אני שמח על אישורו של קובי זריהן לתפקיד ממונה על רשות הגנת הצרכן והסחר ההוגן. הבחירה בקובי מבוססת על ניסיונו הרחב והמוכח בתחום המודיעין והחקירות. זריהן שירת במגוון תפקידים בצה"ל ובמשטרה, מה שמעניק לו יכולת ייחודית לנהל את רשות הגנת הצרכן באופן מקצועי ואפקטיבי. אני סמוך ובטוח כי קובי יוביל תהליכי שינוי והבאת תוצאות מובהקות בקידום מנגנוני הגנת הצרכן ושוק הסחר ההוגן בישראל", הוסיף ברקת.

שר הכלכלה ניר ברקת
שר הכלכלה ניר ברקת | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

קובי זריהן אמר לאחר אישור המינוי על-ידי הממשלה: "אני גאה ונרגש לקבל את התפקיד החשוב הזה. מודה לשר הכלכלה, ניר ברקת, ולמנהלי משרד הכלכלה על האמון שנתנו בי. בכוונתי לפעול בנחישות למען זכויות הצרכנים בישראל ולהבטיח שוק סחר הוגן ושקוף עבור כל אזרחי המדינה".

תת-ניצב קובי זריהן
תת-ניצב קובי זריהן

לפני כחודש פורסם לראשונה בחדשות 13 כי המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, גיל לימון, שיגר מכתב חריף למזכיר הממשלה ולרה"מ נתניהו, המאשים את השניים בשיקולים זרים בשל העיכוי החריג במינוי. למרות הוראת היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, ששר אחר יעלה את שמו של זריהן לאישור הממשלה בשל ניגוד העניינים בו מצוי נתניהו, שמו לא הובא להצבעה במשך חודשים רבים. בעקבות זאת, המשנה ליועמ"שית פנה למזכיר הממשלה ולראש הסגל של נתניהו, וכתב: "ההשתהות והעיכוב החריג בהבאת המינוי בפני הממשלה, שלא ניתן לו כל הסבר, מעוררים חשש מפני שיקולים זרים".

לאחר חשיפת הפרשה, היועמ"שית הורתה להעלות את שמו, ולימון שלח מכתב למזכיר הממשלה, בו הזהיר: "על ראש הממשלה נתניהו להימנע מכל עיסוק בהליך המינוי של זריהן לתפקיד הממונה על הגנת הצרכן. אי-קידום המינוי לאחר שוועדת האיתור סיימה את עבודתה והמליצה עליו לתפקיד, מעורר קשיים משפטיים ניכרים".