גנץ: אקדם הקמת ועדת חקירה ממלכתית; לא מספיק רק לקחת אחריות

יו"ר המחנה הממלכתי וחבר קבינט המלחמה הודיע כי יגיש בקרוב הצעה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לטבח 7 באוקטובר: "בעת הזו, כבר לא מספיק שניקח אחריות על מה שהיה - חובה עלינו לקחת אחריות ולפעול, כדי שזה לעולם לא יקרה שוב"

זמן צפייה: 00:56

יו"ר המחנה הממלכתי וחבר קבינט המלחמה, השר בני גנץ, אמר הערב (חמישי) כי יגיש בקרוב הצעה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לטבח 7 באוקטובר.  "קרוב לשמונה חודשים עברו מאז האסון הגדול ביותר מקום המדינה", אמר. "כולנו ראינו את הסרטון הקשה מהחטיפה בנחל עוז, כולנו רואים את הוויכוח הפומבי לגבי ההתרעה שניתנה או לא ניתנה לראש הממשלה. אין ספק - התקופה והאירועים שקדמו ל-7 באוקטובר והמשך המערכה מאז, הם טלטלה לאומית שחובה להפיק ממנה את הלקחים. בעת הזו, כבר לא מספיק שניקח אחריות על מה שהיה - חובה עלינו לקחת אחריות ולפעול, כדי שזה לעולם לא יקרה שוב.

"הדרך היחידה לעשות זאת, היא באמצעות ועדת חקירה ממלכתית שצריכה לקום בהקדם. בכוונתי להגיש בקרוב הצעת החלטה להקימה, כדי שהוועדה תוכל להתארגן לקראת תחילת עבודה בתאריך שיוסכם. זה המעשה הנכון להמשך תפקודה של המדינה, וזה גם יסייע לנו באתגרים המשפטיים הבינלאומיים שניצבים לפתחנו".

בנוסף, בתום סיור בצפון, אמר גנץ בשיחה עם מפונים בטבריה: "לפני ארבעה חודשים בדיוק , התכנסנו כאן בצפון עם כל קבינט המלחמה, שר האוצר ושרים נוספים לבקשתי. ראש הממשלה הבטיח להביא בתוך ימים תוכנית לחיזוק הצפון במילארדי שקלים, והתחייבנו כולנו להחזיר את התושבים בביטחון. תושבי הצפון חזקים, פטריוטים, הם יעמדו בכל אתגר. צה"ל פועל בעוצמה, ומביא להישגים בשדה הקרב שפוגעים קשות בחיזבאללה. אבל האתגר שלנו כמדינה הוא לממש את אחריותנו הביטחונית, המוסרית והחברתית: אני קורא לראש הממשלה - להביא כבר היום לאישור את התוכנית לחיזוק הצפון, לא לדחות בעוד יום. ובמקביל - להיערך כבר מהיום כדי שנחזיר את התושבים לבתיהם בביטחון עד ה-1.9, בכוח או בהסדר - אסור לאפשר עוד שנה אבודה בצפון".

השר בני גנץ בהצהרתו
השר בני גנץ | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

במוצאי שבת הציב גנץ אולטימטום לנתניהו, ואמר כי על קבינט המלחמה לגבש "תוכנית פעולה עד 8 ביוני" - או שיפרוש מהממשלה. בדרישות: השבת החטופים, מיטוט חמאס ופירוז הרצועה, קביעת חלופה שלטונית, השבת תושבי הצפון עד 1 בספטמבר, קידום נורמליזציה ואימוץ חוק הגיוס.

"בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו. מיעוט קטן השתלט על גשר הפיקוד של הספינה הישראלית והוא מוביל אותה אל עבר חומת סלעים", אמר גנץ. "התייצבתי כאן היום כדי לומר אמת - והיא קשה: בעוד שחיילי ישראל מגלים גבורה עילאית בחזית - חלק מהאישים אשר שלחו אותם לקרב מתנהלים בפחדנות וחוסר אחריות. בעוד שבמנהרות האפלות של עזה החטופות והחטופים עוברים ייסורי שאול – יש מי שעוסקים בהבלים. בעוד שעם ישראל מתעלה על עצמו – חלק מהפוליטיקאים חושבים על עצמם. אל תוך קודש הקודשים של בטחון ישראל החלו לחדור שיקולים אישיים ופוליטיים".

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

מלשכת נתניהו נמסר בתגובה על דברי גנץ בשבת: "בזמן שלוחמינו הגיבורים נלחמים להשמיד את גדודי החמאס ברפיח, גנץ בוחר להציב אולטימטום לראש הממשלה במקום להציב אולטימטום לחמאס. התנאים שמציב בני גנץ הם מילים מכובסות שמשמעותן ברורה: סיום המלחמה ותבוסה לישראל, הפקרת רוב החטופים, השארת החמאס על כנו והקמת מדינה פלסטינית. חיילינו לא נפלו לשווא ובוודאי שלא למען החלפת חמאסטן בפת"חסטאן. אם גנץ מעדיף את האינטרס הלאומי ולא מחפש תירוץ להפלת הממשלה, שיענה על שלוש השאלות הבאות: האם הוא מוכן להשלים את הפעולה ברפיח כדי להשמיד את גדודי חמאס, ואם כן - איך ייתכן שהוא מאיים לפרק את ממשלת החירום בעיצומה של הפעולה? האם הוא מתנגד לשליטה אזרחית של הרשות הפלסטינית בעזה, גם בלי עבאס? האם הוא מוכן לקבל מדינה פלסטינית בעזה וביהודה ושומרון כחלק מתהליך הנורמליזציה עם סעודיה?".

"עמדתו של ראש הממשלה בנושאים גורליים אלה ברורה: ראש הממשלה נתניהו נחוש לחסל את גדודי החמאס, הוא מתנגד להכנסת הרשות הפלסטינית לעזה ולהקמת מדינה פלסטינית שבהכרח תהיה מדינת טרור. ראש הממשלה נתניהו חושב שממשלת החירום חשובה להשגת כל מטרות המלחמה, כולל השבת כל חטופינו, ומצפה מגנץ להבהיר את עמדותיו לציבור בנושאים אלה"