מהעיתונות והטלוויזיה ללשכת רה"מ: המבחן של לפיד

התקופה הקצרה בהוליווד, הקריירה על המסך, השותפות הקצרה עם נתניהו והפיכתו למנהיג השמאל-מרכז בישראל: סוכנות הידיעות רויטרס שרטטה דיוקן של יו"ר יש עתיד, שאם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, יכהן כראש ממשלת המעבר עד להקמת ממשלה חדשה

זמן צפייה: 01:56

בחודש אוגוסט 2023 היה אמור יו"ר יש עתיד, שר החוץ יאיר לפיד, להיכנס לתפקיד ראש הממשלה במסגרת הרוטציה עם נפתלי בנט. אתמול (שני) נפל הפור ובנט קיבל את ההחלטה לפרק את הממשלה בשל הקשיים בקואליציה – דבר שמכניס את לפיד כבר כעת, רק לאחר שיעבור החוק להתפזרות הכנסת, ללשכת ראש הממשלה. בנוסף, הוא יהיה זה שיקבל את פניו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שיגיע לישראל ב-13 ביולי.

בסוכנות הידיעות רויטרס שרטטו דיוקן של העיתונאי ואיש הטלוויזיה בעברו שכעת ייכנס לתפקיד הכי בכיר במדינת ישראל בגיל 58. הוא יכהן כראש ממשלת המעבר עד להקמת ממשלה. אם להסתכל על התרחיש שישראל התמודדה איתו בשנים האחרונות – רצף של מערכות בחירות ללא יכולת להקים ממשלה – לפיד עוד יכול למצוא את עצמו בתפקיד המעבר למשך לא מעט זמן.

לפיד החל את הקריירה שלו בעבודה בהוליווד אצל המפיק הישראלי ארנון מילצ'ן. אחרי תקופה קצרה, הוא שב לישראל. הוא הפך לעיתונאי עם טור קבוע ב"ידיעות אחרונות" והגיש תוכניות טלוויזיה רבות ושונות. בסוכנות הידיעות רויטרס ציינו את הסדרה "חדר מלחמה" שכתב בשנת 2005 שקיבלה השראה מהסדרה "הבית הלבן" שבו כיכב השחקן מרטין שין כנשיא ארה"ב. בסוכנות הידיעות רויטרס מזכירים כי לפיד לא סיים תיכון, אבל למרות זאת הפך לסופר מוערך ופופולרי.

יאיר לפיד
יאיר לפיד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשנת 2013 הוא נבחר לראשונה לכנסת לאחר שהקים את מפלגת יש עתיד ובבחירות הראשונות זכה ב-19 מנדטים והפך למפלגה השנייה בגודלה בישראל. בצעד מפתיע, לפיד חבר לממשלת נתניהו ובאותה תקופה נולדה "ברית האחים" – שיתוף הפעולה בין לפיד לבין נפתלי בנט. אותה שותפות חזרה לפני שנה כשהוקמה הממשלה שהוגדרה "ממשלת השינוי" עד נפילתה אתמול.

בצד הימני של המפה, בעיקר בקרב המפלגות החרדיות, קיבל לפיד את הכינוי "יהיר". חיכוכים רבים נרשמו בינו לבין החרדים על רקע דרישתו לגיוס חובה לכולם, ללימודי ליבה ועוד. בכתבה ברויטרס מזכירים את טומי לפיד, אביו של שר החוץ. לפיד האב, ניצול שואה, היה פוליטיקאי בעצמו והוביל גם הוא מהפך עם כניסתו לפוליטיקה כשהביא מספר דו-ספרתי של מנדטים למפלגתו שינוי ומונה לתפקיד שר המשפטים. לפיד האב הוביל קו תקיף נגד המפלגות החרדיות בעוד שבנו בשנים האחרונות ניסה למתן את הקו.

"מה שהתרחש בימים האחרונים, ומה שהתרחש הערב, מהווים הוכחה נוספת לכך שהמערכת הישראלית זקוקה לשינוי ולתיקון", אמר לפיד אתמול בהצהרה המשותפת עם בנט. "אנחנו צריכים לחזור בחזרה לקונספט של אחדות. לא לתת לכוחות האופל לקרוע בינינו".