הרצוג או פרץ? הכנסת בוחרת את הנשיא ה-11

120 חברי הכנסת הצביעו בבחירה חשאית ומכריעים מי יהיה הנשיא הבא של מדינת ישראל, כשהספירה מתבצעת כעת • ש"ס וכחול לבן העניקו חופש הצבעה • דרעי: "אם הייתי ח"כ – הייתי מצביע לפרץ"

מרים פרץ, יצחק הרצוג
מרים פרץ, יצחק הרצוג | צילום: מאיר אליפור, רויטרס

בעוד זמן קצר נדע כולנו מי יהיה הנשיא ה-11 של מדינת ישראל, כאשר 120 חברי הכנסת סיימו להצביע בבחירה חשאית ויכריעו אם להעניק את התפקיד למרים פרץ או ליצחק (בוז'י) הרצוג. ספירת הקולות מתבצעת כעת וחדשות 13 מלווה את האירוע במשדר מיוחד. בשביל לנצח, פרץ או הרצוג יצטרכו לקבל 61 קולות. אם אף אחד מהם לא ישיג את הרוב הנדרש, יהיה סבב נוסף של הצבעה, ואז - מי שיקבל יותר קולות ינצח. במקרה של תיקו - תתקיים הצבעה שלישית.

לאחר שלב ההצבעה הראשונית, פרץ העבירה מסר אופטימי: "יש לנו את האזרחים הכי טובים, ואנחנו יכולים להרבות את האור. אני הבת שעלתה ממרוקו, הגיעה לארץ ישראל וזכתה להתמודד על תפקיד נשיא המדינה. זו השמחה והגאווה שלי".

בתוך כך, יו"ר ש"ס, אריה דרעי, העניק חופש הצבעה לחברי הכנסת ממפלגתו אך אמר למקורביו: "אם הייתי חבר כנסת ועומד היום מאחורי הפרגוד, הייתי מצביע למרים פרץ. למרות ההערכה והידידות להרצוג ולעובדה שהוא מתאים, פרץ היא סמל גדול וקשורה לתנועה שלנו ולמה שהיא מסמלת". כזכור, דרעי אינו מכהן כחבר כנסת בשל החוק הנוורווגי. גם שר הביטחון ויו״ר כחול לבן, בני גנץ, העניק לחברי הכנסת ממפלגתו חופש בחירה.

מרים פרץ, יצחק (בוז'י) הרצוג
מרים פרץ, יצחק (בוז'י) הרצוג | צילום: מאיר אליפור, רויטרס

הבוקר, ביקש הרצוג את תמיכת חברי הכנסת וכתב: "הגעתי אל הרגע הזה לאחר חיים שלמים של הכנה. בתרמילי אני נושא את הניסיון מקצועי שצברתי כנבחר ציבור, כחבר כנסת וכשר, כמועמד לראשות ממשלת ישראל, כראש האופוזיציה וכיו"ר הנהלת הסוכנות היהודית לארץ ישראל".

"לצד הניסיון, ניצבת אמונתי בכוחם של חיבורים וביכולת לבנות גשרים של הסכמות מתוך מציאת המשותף והמאחד", כתב הרצוג. "אני מאמין שהנשיא הבא של מדינת ישראל יידרש לחבר מחדש את הקרע בינינו. המציאות אומנם מורכבת, וייתכן שלא נצליח לחבר את כל הקרעים, אבל אנחנו יכולים וחייבים להקטין את המתחים, להנמיך את החומות ולקרב את המרחקים בינינו, באהבה, אחווה, שלום ורעות בתוכנו".

הבוקר, בתה של מרים פרץ אמרה ל"העולם הבוקר" כי "אמא מביאה מסר אחר, היא קונצנזוס בכל המגזרים. המסר שלה הוא אחדות, לחפש את המשותף ולא את מה שמפריד, אנחנו אוהבים את המדינה. אז יש חילוקי דעות, אבל בוא נתעסק במה שטוב, ואמא עושה את זה מעולה".