הרצוג הושבע לנשיאות המדינה: "שנאת החינם מכרסמת בחוסן הלאומי"

הנשיא ה-11 הבטיח בנאומו הראשון כי יהיה "הנשיא של כולם", וביקש ממנהיגי הציבור לנהוג באחריות ולהיזהר בדבריהם. "הפצעים שנפערו בחברה שלנו שותתי דם – עלינו להתחיל לתקן אותם יחד"

זמן צפייה: 04:05

טקס ההשבעה של יצחק הרצוג לתפקיד נשיא המדינה מתקיים בשעה זו (רביעי) בבניין הכנסת, בהשתתפותם של הנשיא היוצא ראובן ריבלין ויתר הח"כים והח"כיות המכהנים בממשלה. תחילה, הרצוג הצהיר אמונים, ולאחר מכן, בטקס חגיגי שיתקיים לראשונה, ריבלין יקבל את פניו של הנשיא ה-11 במשכן בית הנשיא.

הנשיא החדש, יצחק הרצוג, נשא נאום בטקס ההשבעה ואמר: "הפצעים שנפערו בחברה שלנו, לאורכה ולרוחבה, עודם שותתי דם. הבעיות המבניות והחברתיות שהופכות קבוצות שלמות למוחלשות – מנציחות את הקושי". עוד הוסיף ואמר כי "עלינו להכיר בכך שישנם רבים מדי בינינו, שהיומיום שלהם איננו פשוט ואיננו הוגן. רבים שאינם זוכים לסיכוי אמיתי, רבים ששוויון הזדמנויות הוא מונח הרחוק שנות אור ממציאות חייהם. להתעלם מכך לא יקדם אותנו לשום מקום".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-0707211825' autoplay='0' credit='' desc='השבעת הנשיא הרצוג בכנסת' poster='' kid='1_xkmccsol' duration='']

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-0707211830' autoplay='0' credit='' desc='השבעת הרצוג לנשיאות' poster='' kid='1_xaq3ove5' duration='']

הרצוג התייחס בנאומו לאחדות בקרב חלקי העם ואמר: "הטילים אינם מבחינים בינינו, גם לא מגפת הקורונה, לא אויבנו ולא חורשי רעתנו. המצבות הדוממות בבתי העלמין הצבאיים אחידות הן, גם מדי הרופאים והאחיות בבתי החולים".

יצחק הרצוג
יצחק הרצוג נואם במליאה לאחר ההשבעה | צילום: רויטרס

עוד אמר כי "עלינו לעשות הכול - כדי למלא את חובתנו לאפשר לתקרות זכוכית להתנפץ. למגר, בכל הכוח, כל תופעה חמורה, כמו האלימות הנוראה והרצחנית הפוקדת את היישובים הערביים, לצמצם את הפערים ולהרחיב את ההוגנות ביחס, מצד מוסדות וגורמי השלטון".

יצחק הרצוג
יצחק הרצוג נואם במליאה לאחר ההשבעה

עם זאת, אמר הרצוג כי "לפני כל אלה, זה צריך להיות לנו אכפת. אכפת מהשותפות, אכפת מהחיים, אכפת מאבדן החיים הבלתי נסבל בחברה הערבית. אכפת מהכאב". עוד הוסיף "אנחנו מצווים לזכור ששנאת חינם היא שהביאה לחורבנם של הבית הראשון והבית השני. אותה שנאת חינם, אותם פלגנות וקיטוב, אשר גובים מאיתנו מחירים כבדים מאוד - גם היום, בכל יום".

הנשיא היוצא ראובן ריבלין, יו''ר הכנסת מיקי לוי והנשיא הנבחר יצחק הרצוג
הנשיא היוצא ראובן ריבלין, יו''ר הכנסת מיקי לוי והנשיא הנבחר יצחק הרצוג | צילום: רויטרס

ראובן ריבלין הנשיא היוצא, נשא נאום עם תום כהונתו ואמר: "יש חברה ישראלית אחת, ורובה ככולה רוצה ומחויבת להפוך את חזון השותפות בתוכנו - למציאות" עוד אמר ריבלין כי "בעת הזאת, יותר מתמיד, ממלכתיות ישראלית היא שותפות ישראלית. והשותפות הזאת היא עמוד השדרה שלנו. החוסן החברתי, הכלכלי והערכי שלנו". בתום נאומו, עמדו הנוכחים במליאה ומחאו כפיים מלבד יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו.

יצחק הרצוג ראובן ריבלין
נשיא המדינה היוצא ונשיא המדינה הנכנס לאחר ההשבעה

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-0707211810' autoplay='0' credit='' desc='נאום הנשיא היוצא ראובן ריבלין' poster='' kid='1_q39etoxg' duration='']

לדברי ריבלין, "אם אנחנו נצליח לחיות פה יחד, יהודים וערבים, נמצא את הדרך לחיות יחד, בין הים לנהר הירדן ובאזור כולו. אנחנו מוכרחים להגביר את האמון, כדי לאפשר לילדינו עתיד אחר. צעד צעד. לא באוטופיה, לא נגד ההיסטוריה".

ריבלין פנה בנאומו לצעירי ישראל והפציר: "אל תנוחו ואל תשקטו. רק היכולת להמציא את עצמנו מחדש ולעשות את זה ביחד- היא שתשמור עלינו. היכולת להפוך אתגרים להזדמנויות היא היתרון האיכותי של מדינת ישראל".

ראובן ריבלין
ראובן ריבלין דומע כאשר מדבר על אשתו נחמה ז''ל | צילום: ערוץ הכנסת

כאשר התייחס ריבלין לאשתו המנוחה נחמה, והודה שהוא מתגעגע אליה כל יום, הוא לא יכל להסתיר את התרגשותו וקולו רעד. הוא פנה למשפחתו שביציע ואמר לה "עכשיו אני חוזר להיות, אבא וסבא רק שלכם".

במקביל לטקס, נשמעות מחוץ למשכן הפגנות נגד דוברו של הנשיא המיועד, אשר כיהן קודם כדוברו של רה"מ לשעבר בנימין נתניהו. כמו כן, התרחשו עימותים אלימים בין המפגינים לכוחות המשטרה. בסיומו של הטקס, יעזוב ריבלין בפעם האחרונה את בית הנשיא. בין האירועים המתוכננים: סקירת מסדר הכבוד הצה"לי וקידה לדגל הלאום על ידי הרצוג, פגישה עם צוות היועצים הבכירים ונאום של הנשיאים - היוצא והנכנס.

ראובן ריבלין, יצחק הרצוג, מיקי לוי
ראובן ריבלין, יצחק הרצוג ומיקי לוי | צילום: ערוץ הכנסת

יו"ר הכנסת, מיקי לוי, בירך את הנשיא היוצא ואמר כי "עמדת באופן נחוש ואמיץ מול תופעות גזענות ושנאה. הצבת בפני החברה הישראלית מראה שהיא לא תמיד אהבה להביט בה". לוי דיבר על חשיבות מוסד הנשיאות בימים אלו. "במדינה למודה מלחמות משברים ושסעים מדינה שיש בה מגוון תרבותי דתי ולאומי כשלנו מוסד הנשיאות הוא צורך הכרחי הוא הקול המאחד הממלכתי שגורם לאזרחים להרגיש חלק".

יצחק הרצוג, ראובן ריבלין, מיקי לוי
הנשיא היוצא ראובן ריבלין, יו''ר הכנסת מיקי לוי והנשיא הנבחר יצחק הרצוג

יצחק הרצוג, ראובן ריבלין, מיקי לוי
הנשיא היוצא ראובן ריבלין, יו''ר הכנסת מיקי לוי והנשיא הנבחר יצחק הרצוג

נפתלי בנט ויאיר לפיד
נפתלי בנט ויאיר לפיד בטקס השבעת הנשיא

 

news-domestic-articles-part-0707211825