המגעים החשאיים בין רה"מ לנשיא: נתניהו היה מעורב בכל פרטי המתווה

פרסום ראשון: בניגוד להכחשות ולהסדר ניגוד העניינים, נתניהו היה מעורב בפרטי המתווה שהציג הרצוג, וביקש רק למנות את ארבעת השופטים הבאים בעליון. הוא ביקש לדחות את הצגת המתווה - אך הרצוג יצא לדרך ולקח עשר מעלות שמאלה

זמן צפייה: 09:34

פרסום ראשון: אחרי עוד יום של התנגשויות אלימות והפגנות בכל רחבי הארץ, הערב (חמישי) פורסמו לראשונה האירועים מאחורי הקלעים של השיחות החשאיות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא המדינה יצחק הרצוג, שהובילו ל"מתווה העם" שהציג אמש הנשיא.

בניגוד להכחשות מצד מזכיר הממשלה יוסי פוקס ולהסדר ניגוד העניינים של ראש הממשלה, נתניהו היה מעורב בנושא עד צוואר, ואנשיו היו מעורים בפרטי הפרטים של המתווה שהציג הנשיא. רון דרמר, השר שנתניהו מינה כמוסמך למגעים האלו, היה במשא המתן עד השעות הקטנות אתמול, בניסיון להגיע להסכמות עם אנשי הנשיא.

למעשה אפשר לומר כי כמו שהנשיא אמר, על 90% מהדברים הייתה הסכמה, אבל ה-10% שלא מוסכמים הם בעצם כל היסוד עליו עומד הבניין. אחת ההצעות של נתניהו הייתה לקבל את כל המתווה, ורק ביקש למנות את ארבעת השופטים הבאים בבית המשפט העליון.

הנשיא הרצוג
הנשיא הרצוג מציג את ''מתווה העם''

אבל הנשיא ואנשיו הבינו שלא יהיה מי שישמור על הזכויות, כי ארבעת השופטים שנתניהו ימנה יהוו בלוק. הייתה גם הצעה אחרת של נתניהו: "תנו לנו את השנה הקרובה לעשות חוקי יסוד בלי שתוכלו לפסול אותם". אנשי הנשיא לא רצו גם את האופציה הזו, כי לא ידעו באיזה חוקים מדובר.

ככל שהיום התקדם, היה ברור שהנשיא רוצה לפרסם את המתווה, וכמה שיותר מהר. נתניהו רצה לשכנע אותו לדחות את זה. זה היה דחוף לנושא כי הרבה גורמים אמרו לו שהם רוצים לתמוך במתווה שלו, אך ביקשו: "רק תן לנו במה לתמוך". ואז הנשיא החליט לצאת לדרך, לקח עשר מעלות שמאלה בכמה דברים במתווה, ופרסם מתווה שכידוע נדחה ע"י הקואלציה ואומץ על ידי האופוזיציה.

בנימין נתניהו ויריב לוין
רה''מ בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נתניהו התעקש על מינוי ארבעת השופטים הבאים מכיוון ששר המשפטים יריב לוין חושב שזה יטה את מאזן הכוחות בבג"ץ, באופן כזה שלאחר מכן הוא יוכל להביא את החוקים הכי דרקוניים ולשנות את פני המשטר. עוד אלמנט שמתכתב עם העניין הזה ועולה בחדרים הסגורים בצמרת קולאציה אומר: "אם נביא רק את הסיפור של שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים במתכונת של לוין ורוטמן, לא בטוח שבג"ץ יכול לפסול את זה בקלות, וגם אם כן - אולי תהיה שם דעת מיעוט מאוד משמעותית".

כלומר, בקואליציה מאוד רוצים לנסות לסלול את הכביש שיאפשר להם להעביר את החוקים במתכונת הכי קיצונית שיש. מתחת לפני השטח, הליכוד לא מדבר בקול אחד. יש את חברי הכנסת דוד ביטן ויולי אדלשטיין שדיבר בסיעה, וגם את דני דנון שרק מדבר על הצורך לריכוך משמעותי. מצד שני, יש את אלו שלוחצים להביא את סיום החקיקה, להאיץ את האירוע ולהעביר את שני החוקים (שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים וביטול היכולת של בג"ץ לפסול חוקי יסוד) בשבוע הבא.