מתקרבים להקמת ממשלה: הנשיא הרצוג הטיל את המנדט על נתניהו

לאחר שהסתיים סבב ההמלצות ו-64 ח"כים המליצו על יו"ר הליכוד כמועמדם לראשות הממשלה, הוא קיבל את כתב המינוי בבית הנשיא - וכעת יהיו לו 28 ימים להכריז "עלה בידי". במצב בו תידרש ארכה - בסמכות נשיא המדינה להעניק עד 14 יום נוספים. הרצוג: "לא מקל ראש במשפט שמתנהל - אך ביהמ"ש העליון אמר את דברו בבירור בנושא"

זמן צפייה: 03:01

לאחר שהסתיים סבב ההתייעצות של נשיא המדינה יצחק הרצוג עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת, הנשיא הטיל היום (ראשון) את המנדט להרכבת ממשלה על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, לאחר ש-64 מחברי הכנסת הנבחרים המליצו על נתניהו בפני הנשיא. הרצוג מסר את כתב המינוי לידי נתניהו, ולאחר מכן נשאו השניים דברים באולם בית הנשיא.

תחילה נשא הנשיא הרצוג דברים, ואמר כי הוא לא מקל ראש במשפט שמתנהל נגד נתניהו, אך ציין כי בית המשפט העליון אמר את דברו בבירור בנושא. "לנוכח כל אלו, ולאחר ששקלתי את הדברים בהתאם לדין, ולאחר שנתת לכך את הסכמתך, החלטתי להטיל עליך - חבר הכנסת בנימין נתניהו - את מלאכת הרכבת הממשלה".

"כובד האחריות המוטלת על כתפיה של ממשלה בישראל, ובוודאי על העומד בראשה - הוא מהגדולים והמורכבים בעולם", הוסיף הרצוג, "לאזרחי ישראל דרושה ממשלה יציבה ומתפקדת. ממשלה שמשרתת את כלל אזרחי ישראל - אלה שתמכו ובחרו בה, וגם אלה שהתנגדו לכינונה. ממשלה הפועלת בשליחותם ולמענם של כל גווני הפסיפס הישראלי - מכלל הקהילות, המגזרים, האמונות, הדתות, אורחות החיים, התפיסות ועולמות הערכים המגוונים, ומגלה רגישות ואחריות כלפי כולם".

עוד אמר הנשיא: "למדינת ישראל דרושה ממשלה, שגם אם לא תבטא בהרכבה את כל השקפות העולם וחלקי הבית, תדע להוביל מהלך של חיבור ואיחוד – בין כל חלקי העם ולקיים שיח אחראי, זהיר, פתוח, כן וקשוב עם יתר רשויות השלטון. חשוב שנזכור – אין לנו, כאומה, מרחב לטעויות קריטיות. על כל ממשלה לנהוג בזהירות רבה בנושאים שהם גורליים לקיומנו - להגנה על ביטחוננו, ולשמירה על קווי המתאר היסודיים ביותר שלנו כמדינה יהודית ודמוקרטית".

הנשיא יצחק הרצוג מטיל את המנדט להרכבת ממשלה על בנימין נתניהו
הנשיא יצחק הרצוג מטיל את המנדט להרכבת ממשלה על בנימין נתניהו

מיד לאחר מכן החל נתניהו לשאת דברים ואמר: "אני מבקש לומר לכם, אזרחי ישראל, שאנחנו פותחים את השבוע בבשורה גדולה למדינת ישראל ולכם. אחרי שורה של מערכות בחירות, העם הכריע בצורה ברורה בעד הקמת ממשלה בראשותי, והיום, בקבלת כתב המינוי מהנשיא, אנחנו מתקדמים לקראת כינונה של ממשלת ישראל ה-37".

עוד אמר נתניהו: "נעשה הכל כדי שתהיה זאת בעזרת השם ממשלה יציבה, ממשלה מוצלחת, ממשלה אחראית, ממשלה מסורה שתפעל לכל תושבי מדינת ישראל בלי יוצא מן הכלל. אני אפעל עם חבריי, מתוך שליחות עמוקה, אל מול האתגרים שלפנינו".

"בכוונתי לפעול יחד כדי להגדיל את מרחב ההסכמה בתוכנו. גם אם ישנם בין חלקי העם חילוקי-דעות בנושאים מהותיים יש די והותר נושאים שסביבם הרוב המכריע יכול להתאחד ולהסכים. אחים אנחנו, נועדנו לחיות זה לצד זה. יש רבים שמברכים על תוצאות הבחירות – אבל יש גם מי שמשמיעים נבואות זעם ומפחידים את הציבור. זאת לא הפעם הראשונה שדברים כאלה מושמעים. אמרו את זה על בגין, אמרו את זה גם עליי, זה לא היה נכון אז וזה לא נכון גם היום".

הנשיא יצחק הרצוג ובנימין נתניהו לפני הטלת המנדט
הנשיא יצחק הרצוג ובנימין נתניהו לפני הטלת המנדט | צילום: קובי גדעון

האירוע החל בפגישה קצרה של הנשיא הרצוג עם נתניהו, ומרגע שהוטלה מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו יעמדו לרשותו 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב בו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק ארכה נוספת של עד 14 יום נוספים על פי החוק.

ממפלגת יש עתיד נמסר: "יום שחור לדמוקרטיה הישראלית בו ראש הממשלה המיועד סחיט בפני שותפיו, שכל מטרתם המשותפת היא לחלץ אותו ממשפטו ולהחזיר את מדינת ישראל אחורה. לעולם לא נוותר על המדינה שלנו, על ערכיה הליברליים ולא ניתן שייפגעו בעתיד ילדינו - נילחם מאוחדים בכנסת, בכיכרות, בגשרים עד שנחליף את ממשלת ההרס בממשלה השינוי".

הנשיא יצחק הרצוג מטיל את המנדט להרכבת ממשלה על בנימין נתניהו
הנשיא יצחק הרצוג מטיל את המנדט להרכבת ממשלה על בנימין נתניהו | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

הרצון בסביבת נתניהו הוא כמובן לא להשתמש בכל 28 הימים העומדים לרשותו, ולהכריז תוך כמה ימים כי עלה בידו להרכיב ממשלה. הבוקר הודיע יו"ר ש"ס אריה דרעי לנתניהו כי הוא החליט לכהן כשר האוצר בממשלה הבאה, מה שיקשה על נתניהו מול הדרישה של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לקבל את האוצר או את הביטחון, שכן בליכוד מעוניינים לשמור על תיק הביטחון במפלגתם.

גורמים בציונות הדתית מסרו הבוקר לאחר הודעת דרעי: "בצלאל סמוטריץ' הוא שר הבטחון הבא של מדינת ישראל. הציונות הדתית תדרוש את תיקי הביטחון, החינוך והדתות, וכן הסכמים קואליציוניים מפורטים כולל סיכומים תקציביים כדי להבטיח את החזרת הביטחון האישי, תיקון מערכת המשפט, הסדרת ההתיישבות וחיזוק הזהות היהודית של המדינה".

בצלאל סמוטריץ', אריה דרעי
בצלאל סמוטריץ', אריה דרעי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היום יחודשו שיחות המשא ומתן, שנמשכו עד יום שישי בצהריים, וכרגע מפלגת יהדות התורה היא הקרובה ביותר להגיע לסיכום, לפיו יו"ר הרשימה יצחק גולדקנוף יקבל את משרד הבינוי והשיכון וח"כ משה גפני יקבל שוב את ראשות ועדת הכספים, בנוסף לסיכומים על הגדלת תקציב האברכים.

יו''ר הכנסת מיקי לוי
יו''ר הכנסת מיקי לוי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כרגע הרצון להשביע ממשלה כבר השבוע נראה די שאפתני, אך אם הפלונטר העיקרי ייפתר ייתכן שהפקק ישתחרר במהרה, ואז גם תהיה דילמה האם למנות יו"ר כנסת זמני. אם יבינו שהשבעת הממשלה תהיה מאוד קרובה להשבעת הכנסת ביום שלישי הקרוב לא יהיה טעם למנות מישהו ליום או יומיים, אך אם יבינו שזה ייקח עוד קצת זמן לא ירצו בליכוד להשאיר את השליטה בכנסת בידי מיקי לוי מיש עתיד.