הרצוג מבהיר: "מאמין באחדות, אך לא פועל להקמת ממשלה כזו או אחרת"

הנשיא קיבל לידיו את התוצאות הרשמיות של הבחירות לכנסת ה-25, ואמר כי "התוצאות ברורות ועל כולנו לכבד אותן". הרצוג הוסיף: "בכוונתי להשלים את הליך ההתייעצויות עד יום שישי, ולהטיל את מלאכת הרכבת הממשלה ביום ראשון הקרוב"

הנשיא הרצוג מקבל את תוצאות הבחירות
הנשיא הרצוג מקבל את תוצאות הבחירות | צילום: קובי גדעון

נשיא המדינה יצחק הרצוג קיבל לידיו הבוקר (רביעי) את התוצאות הרשמיות של הבחירות לכנסת ה-25, ואמר: "לנבחרי הציבור אני פונה ואומר: לצד ויכוח פוליטי תוסס והכרחי, לצד הכרעות וקבלת החלטות, לצד אי ויתור על תפיסת העולם – אסור לוותר בשום פנים ואופן על ה-יחד שלנו. האחריות לכך מוטלת על כולנו, אך במרחב הפוליטי היא מוטלת בראש ובראשונה על כל צדדיו של בית המחוקקים על סיעותיו השונות".

הנשיא הוסיף: "בהקשר הזה אני מבקש להתייחס לניסיון לגרור אותי לתוך המאבקים הפוליטיים של הרכבת הממשלה, ולהדגיש: תוצאות הבחירות ברורות ועל כולנו לכבד אותן. אין זה סוד שתמיד האמנתי ועודני מאמין באחדות; אך בניגוד לפרסומים, לא פעלתי ואינני פועל בִּדְחִיפָה להקמתה של ממשלה כזו או אחרת, ואינני עוסק בהרכבה או בגודלה. אני משאיר את המלאכה הזו למערכת הפוליטית, ולה בלבד. בכוונתי להשלים את הליך ההתייעצויות עד יום שישי, ולהטיל את מלאכת הרכבת הממשלה ביום ראשון הקרוב. תודה לכולכם".

הנשיא הרצוג מקבל את תוצאות הבחירות
הנשיא הרצוג מקבל את תוצאות הבחירות | צילום: קובי גדעון

היום יחל הנשיא את סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת. על פי הנוהג, הנשיא ייפגש עם נציגי הסיעות, ישמע את המלצתן - ולאחר גמר סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות יכריז על חבר הכנסת עליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה.

מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר יעמדו לרשותו 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב בו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק ארכה נוספת של עד 14 יום נוספים על פי החוק. הצפי הוא כמובן כי 64 חברי כנסת ימליצו על ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו - והוא זה שיקבל את המנדט להרכבת הממשלה.

הראשונים שיגיעו אל בית הנשיא יהיו נציגי הליכוד, בשעה 15:45, ובשעה 17:00 יגיעו נציגי סיעת יש עתיד. ב-18:15 יגיעו נציגי סיעת המחנה הממלכתי, וב-19:30 יגיעו נציגי סיעת ש"ס. ההתייעצויות אצל הנשיא יימשכו גם ביום חמישי, כאשר ב-10:00 יגיעו נציגי יהדות התורה, ב-11:00 נציגי הציונות הדתית, ב-12:00 נציגי ישראל ביתנו, ב-16:30 נציגי עוצמה יהודית, ב-19:30 נציגי חד"ש-תע"ל וב-20:30 נציגי סיעת רע"מ.

את סבב ההתייעצויות יסיימו ביום שישי נציגי סיעת העבודה, שיגיעו לבית הנשיא ב-11:00, וב-12:00 יגיעו נציגי סיעת נעם.