חמאס: "מכחישים את הידיעה על עסקה להחלפת אסירים עם ישראל"

בארגון אמרו כי לא מתקיימים מגעים בנושא. ראש הלשכה המדינית אמר כי המו"מ מתמקד בתנאי הכליאה של כלואים ביטחוניים, בהם הפסקת המיסוך הסלולרי וחידוש ביקורי משפחות

זמן צפייה: 01:55

בתנועת חמאס הכחישו היום (שלישי) את הידיעות בתקשורת הפלסטינית על עסקת אסירים הנרקמת במסגרת ההבנות המתגבשות עם ישראל. בכיר הארגון, אסמאעיל רדואן אמר כי המשא ומתן עוסק בהקלת תנאיהם של האסירים הפלסטינים הכלואים בישראל, ובסטטוס של מסגד אל-אקצא. רדואן הכחיש כי מתנהלים מגעים להפסקת אש ארוכת טווח, וכי כעת פועלים לייצב את הפסקת האש שהוכרזה בסיום מבצע "צוק איתן".

ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה אמר היום בפגישה עם אנשי רוח בעזה כי המשלחת הביטחונית המצרית העבירה אתמול את דרישותיה של התנועה לגבי תנאי האסירים בבתי הכלא בישראל: הפסקת המיסוך הסלולרי בבתי הכלא, הפסקת הענישה של האסירים הביטחוניים על ידי שב"ס וחידוש ביקורי המשפחות.

בתוך כך, האסירים הבטחוניים החליטו להסלים את המחאה נגד שירות בתי הסוהר, ויפתחו בשביתת רעב החל מיום ראשון - כך על פי סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען". שביתת הרעב, כך טוענים האסירים, נועדה למחות על כך שבשב"ס ממשיכים להתקין מכשירי מיסוך נגד מכשירים סלולריים.

אסמאעיל הנייה וניקולאי מלאדנוב
אסמאעיל הנייה וניקולאי מלאדנוב | צילום: חדשות 13

לצד זאת, חמאס הציגה אתמול לשליח האו"ם במזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, מידע שהתקבל מראשי האסירים הביטחוניים בבתי הכלא הישראלים שמצביע על חומרת מצבם. הנהגת החמאס ביקשה ממלאדנוב להתערב באופן מהיר כדי לעצור את ההתדרדרות בתוך בתי הכלא. כך דיווח עיתון "אל-אחבאר" הלבנוני.

כזכור, אתמול נפגשו יו"ר הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה ונציגים נוספים של הארגון בעזה עם שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב. לפי דיווח פלסטיני מפי מקור אשר לקח חלק בפגישות, סוגיית אסירי חמאס בבתי הכלא בישראל הייתה הראשונה שנידונה בשיחות, לאחר שבשבוע שעבר שני סוהרים נדקרו על ידי אסירי חמאס בכלא קציעות שבנגב. הנייה הזהיר כי זהו גורם שעלול להוביל להסלמת המצב בבתי הכלא ולהרעה ביחסים בין ישראל לחמאס. כך לפי דיווחים בכלי תקשורת פלסטיניים.

עוד דווח כי אנשי חמאס הציגו חלק מהמסרים שהועברו מהנהגת האסירים בבתי הכלא, המתארים את חומרת המצב וכן את הצעדים שבכוונתם לנקוט אם לא ייפסקו "התקיפות" נגדם. בנוסף, נטען כי אנשי חמאס דרשו ממלאדנוב ומהאו"ם שיתערבו במהרה, על מנת למנוע את הידרדרות המצב.

לאה ושמחה גולדין, הוריו של הדר גולדין, שגופתו מוחזקת בשבי חמאס
לאה ושמחה גולדין, הוריו של הדר גולדין, שגופתו מוחזקת בשבי חמאס | צילום: חדשות 13

מאמצי ההסדרה בין ישראל לחמאס כוללים פעולות הומניטריות. מתאם פעולות הממשלה בשטחים אישר אתמול את הדיווחים בתקשורת הפלסטינית לפיהם, בצעד תקדימי, יוגדל מרחב הדייג מטווח של עד 11 קילומטר לטווח של עד 28 ק"מ. עוד נמסר כי מדובר בצעד למניעת הדרדרות הומניטארית ברצועת עזה, מתוך מדיניות המבדילה בין טרור לאוכלוסייה בלתי מעורבת.

משפחת גולדין, שבנה הדר נפל במבצע "צוק איתן" וגופתו מוחזקת בידי חמאס ברצועת עזה, התייחסה היום לדיווח בערוץ הטלוויזיה של הארגון לפיו במסגרת ההבנות המתגבשות יהיו גם חילופי אסירים. "הפרסומים הבוקר - ספין בחירות שמשחק ברגשות המשפחות", אמרה. במקביל, דווח בעיתון "אל-קודס" הפלסטיני כי מבחינת חמאס עסקת חילופי אסירים אינה בהישג יד בשלב זה.

"תחת הקדנציה של הממשלה הנוכחית למדנו על בשרנו שכאשר מתפרסמים דיווחים בתקשורת זה אומר שלא קיים הסכם להשבת הבנים הביתה ושוב פעם הממשלה החמיצה הזדמנות", נמסר ממשפחת גולדין. "מאז שבננו הדר נחטף למנהרה על ידי חמאס ומוחזק בעזה ממשלות ישראל מפספסות אפשרויות רבות לשנות את המשוואה - ללחוץ את חמאס ולהגיע להסכם חילופי השבויים הטוב ביותר שנחתם עם האויב".