ההקלטות, המסמכים והחקירות: תחקיר ה"מקור" על אריאל שרון

קטעי הקלטה של מי שהיה רה"מ בתחילת שנות ה-2000 שופכים אור על מאבקו ביריבו הפוליטי דאז, נתניהו, על גיוס כספים שהעלה חשד לשחיתות ועל חקירות המשטרה

זמן צפייה: 51:19

תחקיר "המקור" חושף הקלטות של אריאל שרון, מי שהיה ראש ממשלת ישראל בתחילת שנות ה-2000, שבהן הוא קורא ליריבו הפוליטי בנימין נתניהו "שרץ", ומדבר על העברות כספים שלימים נחקר בגינן במשטרה. עוד נחשפים מסמכים פנימיים של הפרקליטות והמשטרה שמראים לכאורה כיצד שרון עלה לשלטון, באמצעות אילו כספים ואיך ניסה לסגור את חובותיו.

בתחקיר מוצגת בין היתר הדרך שבה שרון גייס כסף בארה"ב כדי לממן יועצים שאסור לו לממן כביכול לעמותה לצרכי חינוך. שרון טען שלא ידע ולא הבין במה מדובר, אך מאחת ההקלטות שהגיעה לידי מערכת "המקור" עולה כי שרון לא בהכרח לא ידע מה מתרחש. "תגיד לי, אני יכול לקבל את הנייר ההוא?", נשמע שרון שואל בהקלטה את דוד ספקטור, שהיה יועצו האסטרטגי. "מישהו יכול לבדוק אם נכנס משהו לשם? זה חשוב לי לדעת". דוד ספקטור ענה: "בסדר גמור. אני אבדוק. דרך אגב אם עשו ווייר (העברה) זה לוקח שלושה ימים".

ראש הממשלה לשעבר אריק שרון
ראש הממשלה לשעבר אריק שרון | צילום: החדשות 13

באותה תקופה ארתור פינקלשטיין היה גורם מרכזי בהבאת בנימין נתניהו ללשכת ראש הממשלה, והוא נחשב לאיש בעל מגע קסם. העברתו ממחנה נתניהו למחנה שרון הייתה הצלחה גדולה – שגם עלתה בהתאם. פינלקשטיין קיבל 74 אלף דולרים, עוזרו ג'יי וורשאו קיבל 88 וחצי אלף דולרים. שניהם הודו בחקירתם שעבדו עבור שרון. שרון, מנגד, טען בחקירתו שבכלל לא ידע שפינקלשטיין, יועץ העל, קיבל ממנו כסף. נצ"מ (בדימוס) נחום לוי, שהיה ראש צוות החקירה בתיקי שרון, לא האמין לטענה: "מה הוא חשב, שפינקלשטיין יתעופף מארה"ב לפה על נשר? הטיסה לא עלתה? השירות לא עלה? הקמפיין לא עולה?".

"אין ספק כי בשורה התחתונה נהנו אריאל שרון וצוות הקמפיין שלו ממאות אלפי דולרים, שהתקבלו בדרך מוסווית, באופן מעורר חשד", נכתב בחוות הדעת המסכמת של הפרקליטות בשנת 2013. למרות שעמרי שרון הודה בדברים, הפרקליטות קבעה שלא ניתן לבסס מודעות לשוחד כי טען שמעולם לא עסק בעניינים הכספיים. "זה קשקוש אחד גדול, הדברים נעשו מול העיניים שלי", התעקש היועץ האסטרטגי דוד ספקטור בריאיון ל"המקור". "הוא זה שפעל לצורך גיוס כספים".