בדרך להכרעה? כל התרחישים לקראת פקיעת המנדט של גנץ

נתניהו מקדם את הרעיון שיו"ר "כחול לבן" כבר הקים ממשלה, אולם כלל לא בטוח שאחרי השבוע הזה היא אכן תושבע. גנץ יכול לצלוח את המשימה, אך תלוי רבות עדיין במהלכיו של ליברמן

זמן צפייה: 05:03

הפלונטר הפוליטי: בעוד ארבעה ימים יפקע המנדט שניתן ליו"ר מפלגת "כחול לבן" בני גנץ לנסות ולהקים ממשלה. הערב (שבת) הוא נפגש עם הנשיא ריבלין בעניין, והשניים הוציאו הודעה לאחר מכן לפיה "גנץ עדכן את הנשיא על סטטוס המו״מ הקואליציוני, ודן עימו על מרכיבי מתווה הנשיא מתוך מגמה למנוע בחירות נוספות. השניים קבעו כי ימשיכו לעמוד בקשר בהמשך ככל שידרש".

אחרי תקופת המתנה ארוכה יחסית, מדובר בשבוע של הכרעה פוליטית, לפחות חלקית. בני גנץ רוצה להקים ממשלה עם נתניהו, שמצדו מעלה דרישות שחוסמות את האפשרות לממשלת אחדות, בהן הליכה עם גוש מפלגות הימין וכהונה ראשון כראש ממשלה ברוטציה.

>> לכתבות נוספות בנושא: 

נתניהו: "גנץ החליט להקים ממשלת מיעוט, זה מצב חירום"

גנץ לבלוק הימין: אפשרו לנתניהו לנהל מו"מ ישיר ללא מחויבות

השר גלנט ל"מטה המרכזי": "מינוי בנט לא תורם לביטחון המדינה"

יו''ר כחול לבן בני גנץ ונשיא המדינה רובי ריבלין
שבוע של הכרעות. ריבלין וגנץ, היום | צילום: מארק ניימן לע''מ

לפי המסרים שעלו הערב מנתניהו, הוא משוכנע כבר שעלה בידו של גנץ להקים ממשלה והוא צפוי להתפנות מהמעון הרשמי שבירושלים. אלא שלא בטוח כלל שזה המצב, המפתח נמצא בידיו של יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, שבשלב זה לא אומר דברים ברורים.

המסר הברור שהעביר ליברמן הוא כי יתמוך בממשלת אחדות, אולם לא ברור מה יעשה בתרחיש ההגיוני שנראה כרגע שבו אין ממשלת אחדות. האם יתמוך בממשלה בראשות בני גנץ? גם הערב, אין לשאלה המכריעה הזו תשובה.

אפשרות שיכולה להתממש ויש לקחת אותה בחשבון היא שבני גנץ אכן יודיע לנשיא טרם פקיעת המנדט ש"עלה בידו להקים ממשלה", ועל הכנסת להיערך להקמת הממשלה החדשה. בזמן הזה, ינסה גנץ לגרום לנתניהו להתגמש עם הדרישות שלו; או לחילופין לפרק גורמים מסויימים מתוך גוש הימין. צריך לומר שגם הסיכויים לתרגיל הפוליטי הזה, אינם גבוהים.