לאחר הביקורת: הקפאת החקיקה תבוטל, המינויים יוקפאו ל-3 חודשים

בשל הסתייגות שופטי העליון לכמה סעיפים בהסכם הקואליציוני, כחול לבן והליכוד הודיעו לבג"ץ כי תקופת החירום תוגבל לחצי שנה וכי קווי היסוד יהיו רלוונטיים לכל תקופת כהונת הממשלה

זמן צפייה: 06:28

כחול לבן והליכוד הודיעו היום (שלישי) לבג"ץ על שינויים בהסכם הקואליציוני, כאשר בין היתר, סעיף הקפאת החקיקה יבוטל ותקופת הקפאת המינויים תקוצר למאה ימים. החלטת המפלגות באה לאחר שאתמול, במהלך הדיון בעתירות נגד ההסכם הקואליציוני, שופטי בית המשפט העליון העבירו ביקורת על סעיפים אלה.

המפלגות הבהירו כי הממשלה תושבע על בסיס קווי יסוד לכל תקופת כהונתה, וכי תקופת החירום תוגבל לשישה חודשים מיום השבעת הממשלה. נוסף על כך, כחול לבן והליכוד הבהירו לשופים כי הם עדיין מגבשים את נוסח "החוק הנורבגי המדלג", וכי בכל מקרה, הסוגיה לא תעכב את הקמת הקואליציה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

המחסן הושמד לחלוטין: תיעוד הנזק מתקיפה שיוחסה לישראל בסוריה

מניין המתים מקורונה עלה ל-237; 89 במצב קשה – בהם 66 מונשמים

נתניהו: "התערבות של בג"ץ בהסכם תגדיל את הסיכוי לבחירות"

בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים | צילום: חדשות 13

כזכור, אתמול בג"ץ דן בהרכב מורחב של 11 שופטי עליון, בראשות הנשיאה אסתר חיות, בעתירות נגד ההסכם בין בנימין נתניהו לבני גנץ. בפתח הדיון הסבירה נשיאת בית המשפט העליון כי סעיפי ההסכם מחולקים לארבע קבוצות, כאשר הדיון התמקד בוועדה לבחירת שופטים והקפאת מינויי הבכירים. "נתמקד בקבוצות אלו כי אלו הם הדגשים שאנו רואים לקראת פסק הדין המתקדם", הדגישה חיות.

בדיון נשא דברים עורך דינו של נתניהו מיכאל ראבילו, שאמר כי היה קשה ביותר להגיע להסכם קואליציוני בין הצדדים וכי הוא מבקש מהשופטים שלא להתערב בו. לאחר מכן השופטים תהו מתי בג"ץ צריך להתערב בהסכם, על כך ענתה חיות: "גם השופטים הכי שמרנים הבינו שיש לבקר משפטית דברים פוליטיים".

ח''כ בני גנץ נואם בכנסת לאחר התפרקות מפלגת כחול לבן
ח''כ בני גנץ נואם בכנסת לאחר התפרקות מפלגת כחול לבן | צילום: חדשות 13

בנושא מינוי הבכירים נשיאת העליון שאלה את נציג ראש הממשלה מדוע ביקשו לעכב את מינוי הבכירים. לדבריה, אין קשר סיבתי בין תקופת החירום למינוי הבכירים שצריכים כבר להתקיים, ולכן דרשה כי השינוי בהסכם הקואליציוני בעניין ייעשה תוך 24 שעות. השופט הדגיש כי שגרת המינויים היא על ידי בסיס מנגנונים שמבטיחים מינויים מקצועיים ללא פוליטיזציה. "דווקא בנסיבות כאלה של מינויים חיוניים מעוכבים - עצם הרעיון לא למנות ולהקים צוות שישינה את המכניזם יוצר חשש שמא אנחנו בפתח תקופה מאוד ארוכה של אי ודאות עם חבלה באינטרס הציבורי".

חיות הסבירה בסוגיית הדרת האופוזיציה כי "בית המשפט לא נוהג להתערב בעיצומו של הליך חקיקה, אלא לאחר סיומו. אבל במהלך שהוא חלק מהמשא ומתן הקואליציוני ובשמירה של מעמד האופזיציה בכנסת - השאלה היא אם ההסכם איננו מתכוון לשנות נוהג רב שנים שלפחות שתי ועדות נמצאות בידי האופוזיציה?". ראבילו השיב כי הוא "חש לא בנוח לדון בעניין הוועדה למינוי שופטים כי חלק מהשופטים בדיון נמצאים שם".

שופטי בג''ץ בדיון בעתירות נגד נתניהו וההסכם הקואליציוני | צילום: רויטרס