לקראת הצגת "תוכנית המאה": גנץ המריא לוושינגטון

יו"ר כחול לבן טס כמתוכנן לארה"ב, שם הוא צפוי להיפגש מחר עם הנשיא דונלד טראמפ באופן אישי - ללא ראש הממשלה. בשעות הצהריים גם נתניהו יעשה את דרכו לבית הלבן

זמן צפייה: 10:41

יו"ר כחול לבן בני גנץ המריא הבוקר (ראשון) לוושינגטון שבארה"ב, שם צפוי להיפגש מחר עם הנשיא דונלד טראמפ ולדון עמו ב"תוכנית המאה". למשלחתו הצטרף מפקד חיל האוויר לשעבר אמיר אשל שניהל מטעמו את המגעים מול הממשל האמריקני בעניין התוכנית. בנוסף אליו הצטרפו גם ד"ר יורם טורבוביץ', חבר בצוות האסטרטגי של כחול לבן, ומעיין כהן ישראלי, ראש המטה שלו.

כזכור, אתמול סיפר גנץ כי הוא נענה להזמנתו האישית של טראמפ וציין כי ייפגש איתו באופן אישי - ללא ראש הממשלה נתניהו - שגם כן יעשה את דרכו לארה"ב במהלך היום וייפגש עם הנשיא ביום שלישי. "התוכנית תירשם בדברי הימים כאבן דרך משמעותית", אמר, והוסיף שהוא לא יוותר על דיוני החסינות הצפויים - כך שבכוונתו "לשוב לישראל בתום הפגישה כדי להוביל מקרוב את הדיונים הנוגעים להסרת החסינות של נתניהו".

לאחר לחצים פנימיים מתוך מפלגתו והתלבטויות רבות, שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן הבטיח ליו"ר כחול לבן שפגישתו עם טראמפ תהיה אישית, ורק אז גנץ השתכנע והחליט כי יטוס לוושינגטון.

בני גנץ
בני גנץ | צילום: רויטרס

"המתווה עתיד לחולל בקרבנו מחלוקות פנימיות גדולות וכואבות, אני מתחייב לצמצם למינימום את המחלוקת, אך לפעול כדי שהמתווה יהיה בסיס להתקדמות לעבר הסדר מוסכם מול הפלסטינים ומול מדינות האזור תוך המשך והעמקת השותפות האסטרטגית עם ירדן, מצרים ומדינות נוספות באזור", המשיך גנץ. "אנו נמצאים בשעה גורלית לקביעת דמותה וגבולותיה הביטחוניים והמדיניים של ישראל".

עוד אמר גנץ כי "אני מוקיר ומעריך את נכונות יוצאת הדופן של בכיר הבית הלבן לעמוד לצד ישראל ולהתחשב באינטרסים הביטחוניים ארוכי הטווח שלה, מתוך ידידות ומחויבות עמוקה. אני מעריך רבות גם את רצונם לשתף ולהקשיב למה שנאמר בשיחות אלו ונוגע לביטחון ישראל, לאינטרסים של מדינת ישראל ולמעמדה האזורי והבין-לאומי".

יו"ר כחול לבן התייחס גם לכתבי האישום נגד נתניהו ואמר כי "ראש ממשלה שנגדו עומדים שלושה כתבי אישום על שוחד, מרמה והפרת אמונים, קיים חשש, לא בלתי מבוסס, שהוא יכריע הכרעות על בסיס האינטרס האישי של ההישרדות הפוליטית שלו. לכן, אינו יכול להוביל את ישראל, לא למלחמה חלילה ולא להסדרים מדיניים - אם אלו יבשילו".

בני גנץ ודונלד טראמפ
בני גנץ ודונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

במקביל, מלשכת נתניהו נמסר כי ראש הממשלה ייפגש עם הנשיא טראמפ ביום שני וכן יתקיים מפגש נוסף ביום שלישי. נתניהו גם התייחס לתוכנית השלום, ואמר בסרטון שפרסם ברשתות החברתיות כי "פעם אחת בהיסטוריה יש הזדמנות כזאת ואסור להחמיץ אותה. יש לנו היום בבית הלבן את הידיד הגדול ביותר שהיה לישראל אי פעם, ולכן יש לנו את ההזדמנות הגדולה ביותר שהייתה לנו אי פעם".

"מצאתי אוזן קשבת בבית הלבן לצרכים הביטחוניים והלאומיים החיוניים ביותר שלנו שחייבים להיכלל בכל הסדר מדיני, המשיך ראש הממשלה. "לכן, אני מלא תקווה שאנחנו עומדים לפני רגע היסטורי בתולדות מדינתנו".

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס