גלנט על שאלת הציות לבג"ץ: "זאת מדינה דמוקרטית - נפעל לפי החוק"

בכניסה לישיבת הממשלה הגיב שר הביטחון לאפשרות של אי-ציות הממשלה לפסיקת בג"ץ ואמר כי "ישראל היא מדינת חוק דמוקרטית - נפעל לפי החוק". בישיבה הקרובה צפויה הממשלה לאשר תוספת של 164 מילוני שקלים למוסדות חינוך חרדיים ודתיים

יואב גלנט
שר הביטחון יואב גלנט (ארכיון) | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ישיבת הממשלה החלה הבוקר (ראשון) וצפויה לאשר תוספת של מעל 164 מיליוני שקלים למוסדות תורניים ולמוסדות חינוך של הציונות הדתית. בכניסה לישיבה נשאל שר הביטחון יואב גלנט האם הממשלה תציית לפסיקת בג"ץ במקרה של פסילת החוק לביטול עילת הסבירות - וענה כי "ישראל היא מדינה דמוקרטית - נפעל לפי החוק". ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר על איומי חזבאללה: "לא כדאי להעמיד אותנו במבחן".

הצעת ההחלטה לתקציב המוסדות התורניים, שעוררה ביקורת באופוזיציה, הוכנסה לסדר היום של הממשלה מאוחר אתמול בלילה בטענה שהסכום כבר סוכם ומדובר בטעות טכנית. לפי הצעת ההחלטה המפורטת, כ-28 מיליון שקלים מיועדים לישיבות בעוטף עזה, תלמידים שאינם ישראלים ו"הוצאות עודפות לצוותי הוראה". 6 מיליון בלבד מיועדים לישיבות המעודדות שירות צבאי ואילו שאר הסכום אינו "צבוע" למטרה מסוימת.

בנוסף, תקציב הרשות לפיתוח כלכלי בחברה החרדית יקוצץ ב-35 מיליון שקלים והכסף יועבר להנחות לחרדים בתחבורה הציבורית. סכום הכספים הקואליציוניים בשנת 2023 יעלה בעקבות ההחלטה ל-5.82 מיליארד שקלים, וסכום התמיכה במוסדות תורניים יעלה ל-1.07 מיליארד שקלים.

Whatsapp Image 2023 07 30 At 1
רה''מ נתניהו בישיבת הממשלה | צילום: אביר סולטן, פול

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב להצעה אתמול וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "כשפנינו לממשלה למנוע קיצוץ בשעות של החינוך המיוחד לילדים עם מוגבלויות, התשובה היתה ש'אין כסף'. הלילה הם הודיעו שיקצצו בכל משרדי הממשלה כדי להוסיף 164 מיליון שקל למוסדות תורניים. זו ממשלה שאין לה לב".

נתניהו הציג בישיבת הממשלה שורת חוקים שהשרים צפויים לקדם, והתייחס למהפכה המשפטית כשאמר שימשיך לחתור להסכמות: "ננצל את פגרת הקיץ לנסות להגיע להסכמה בתוכנו. אני מקווה שהפעם ידנו המושטת לא תישאר באוויר. אפשר וצריך להגיע להסכמות".

בתוך כך, בפתח ישיבת הממשלה התייחס נתניהו גם לאיומיו של חסן נסראללה אמש, שאמר כי "ישראל עדיין כובשת חלקים מלבנון - לא נהסס לפעול". ראש הממשלה הגיב לדברים: "אנחנו לא מתרשמים ממנו. ביום מבחן הוא ימצא אותנו עומדים כתף אל כתף. לא כדאי לו או ללבנון להעמיד אותנו במבחן זה".

Whatsapp Image 2023 07 29 At 1
פעילי חיזבאללה צופים בנאום נסראללה | צילום: רויטרס

אתמול פורסם בחדשות 13 כי ראש הממשלה ידון עם בכירים בצמרת צה"ל ועם שר הביטחון בנוגע לאיומים. בפני ראש הממשלה יוצגו בפניו מספר תרחישים, הערכות המצב ותמונת מודיעין לאחר התקריות האחרונות שכללו את האוהלים שהוצבו בשטח ישראל. הדיון אמור היה להתקיים בשבוע שעבר - אך נדחה בשל אשפוזו של נתניהו. בינתיים, צה"ל תגבר כוחות באזור הצפון כחלק מהיערכות לפרובוקציות אפשריות מצד חיזבאללה.

בצה"ל צפויים לומר לדרג המדיני כי גוברת הסכנה להסלמה בצפון, וכי נסראללה מפרש את המתרחש בזירה הפנימית בישראל כ"חולשה היסטורית". מנגד, בצה"ל לא מזהים לפי שעה כי חיזבאללה מעוניין בהסלמה רחבה, והאוהל שהוצב אינו מהווה סכנה ביטחונית. בתוך כך, על רקע הטלטלה בצה"ל, וברקע סוגיית אי-ההתייצבות בשל המשך חקיקת חוקי המשפטית, ערך אתמול פורום מטכ"ל דיון מיוחד שעסק במשבר בצה"ל.