איזנקוט נגד נתניהו: "נכשל בביטחון"; הליכוד: "פוליטיקה קטנה"

עימות נוסף בקבינט המלחמה: השר גדי איזנקוט אמר בכנס במכללה האקדמית נתניה כי "שיקולים פוליטיים נכנסים לקבלת ההחלטות", בליכוד תקפו את דבריו ומסרו: "איזנקוט וגנץ מחפשים תירוצים לסיים את המלחמה ללא השגת מטרותיה ולפרוש מהממשלה בעיצומה"

זמן צפייה: 06:21

עימות נוסף בקבינט המלחמה: השר גדי איזנקוט מתח היום (רביעי) ביקורת חריפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר כי הוא "נכשל בביטחון ובכלכלה", והוסיף: "שיקולים פוליטיים נכנסים לקבלת ההחלטות". לפי ההערכות, חברי המחנה הממלכתי בראשות השר בני גנץ צפויים לפרוש מהממשלה בשבוע הבא, עוד לפני 8 ביוני, הדד-ליין שהציב גנץ.

את הדברים אמר איזנקוט במסגרת כנס מאיר דגן לחוסן לאומי-חברתי במכללה האקדמית נתניה. בליכוד תקפו את דבריו ומסרו בתגובה בהודעה רשמית: "איזנקוט וגנץ מחפשים תירוצים לסיים את המלחמה ללא השגת מטרותיה, ולפרוש מהממשלה בעיצומה של המלחמה. במקום לעסוק בחתירה לניצחון - הם עוסקים בפוליטיקה קטנה".

איזנקוט התייחס לפערים בין הסיכומים בקבינט המלחמה לפרסומים בתקשורת, ולדבריו "מי שמשוטט באתרים מסוימים, מגלה שיש 3 בוגדים שרוצים לעצור את המלחמה - גנץ, גלנט ואיזנקוט, בסיוע ניצן אלון - כשבחדר התקבלה החלטה פה אחד". הוא הוסיף: "השבת החטופים היא חובה מוסרית וצורך אסטרטגי", ואמר כי מי שמדבר על "פירוק עוד 3 גדודים ברפיח, שאחריו נחזיר את החטופים - מוכר אשליית שווא". עוד אמר איזנקוט: "אי אפשר לשווק סלוגן של 'ניצחון מוחלט', 'ניצחון ברור' - במציאות אסטרטגית כל כך סבוכה ובמלחמה נגד טרור".

ישיבת הקבינט
ישיבת קבינט המלחמה (ארכיון) | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

שלשום פורסם בחדשות 13 כי איזנקוט תקף את ניהול המלחמה ואמר בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת: "מינואר עד פברואר היינו בצומת אסטרטגי והרמתי דגל בפני ראש הממשלה, שבחודש וחצי התקבלו רק 5 החלטות קובעות". הוא הוסיף: "עברו חודשים ומאז ועד היום התקבלו רק שתי החלטות קובעות נוספות. זה הכול. נכנסנו לרפיח באיחור, למרות שכבר בפברואר המלצתי להיכנס. למרות הישגים של צה"ל, ההישג הרחב לא הושג".

כמו כן, ברקע האולטימטום של השר בני גנץ, שאיים לצאת מהממשלה אם תוכניתו לניהול המלחמה לא תאושר עד 8 ביוני, נתניהו נערך לפירוק קבינט המלחמה. מקורות ששוחחו עם חדשות 13 מסרו כי בתרחיש שבו נתניהו לא יצליח לצרף את יו"ר הימין הממלכתי גדעון סער לקבינט המצומצם - והסיכוי לכך נמוך במיוחד - ועדת השרים תתפרק.

בני גנץ וגדי איזנקוט
השרים גנץ ואיזנקוט | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

המקורות הוסיפו כי הצטרפותם של גנץ ואיזנקוט לקבינט המלחמה אפשרה לנתניהו לקבל החלטות ברמה הטקטית ואף האסטרטגית - כאשר הוא משוחרר מהלחצים הפוליטיים של אנשי הימין בקואליציה שלו. לפיכך, מטרת הפירוק היא לדלל את השפעת השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', שניתן להעריך כי ישאפו להחליף את איזנקוט וגנץ בפורום קבלת ההחלטות היוקרתי.

אם כך יהיה, מרבית ההחלטות יעברו לקבינט המדיני-ביטחוני, "המורחב", כאשר נתניהו צפוי לפעול כבעבר - לקיים הערכות מצב עם פורום מתחלף של שרים ואנשי מקצוע, לפני ישיבות הקבינט.