נתניהו בריאיון בארה"ב: "ביידן חבר אמת, יכולים להיות חילוקי דעות"

ראש הממשלה התראיין לתוכנית "פגוש את העיתונות" ב-NBC והתייחס לנושא המהפכה המשפטית: "ב-30 השנים האחרונות כוחה של הרשות השופטת עלה, ואנחנו מנסים להחזיר את האיזון". עוד אמר נתניהו כי "מרבית הציבור סבור שעלינו לבצע שינויים", והאשים את האופוזיציה ב"הפצת מידע שגוי"

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: "Meet The Press"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין היום (ראשון) בתוכנית "פגוש את העיתונות" ברשת NBC האמריקנית. נתניהו דיבר על עניין היחסים המורכבים עם ארצות הברית בעקבות המהפכה המשפטית, ואמר: "ביידן הוא חבר אמת של ישראל, ולחברים יכולים להיות חילוקי דעות לפעמים".

עוד אמר ראש הממשלה כי הוא "מכיר את ביידן 40 שנים מאז שהיה סנאטור וסגן נשיא, ומכיר את המחויבות שלו לביטחון מדינת ישראל". נתניהו המשיך: "אני שותף לדעתו ופועל לכך שתהיה לצעדים שננקוט הסכמה רחבה ככל שניתן".

"כשאני משווה את רמת התיאום בין ישראל לארה"ב בנושאי ביטחון, מודיעין, סייבר וכלכלה - אין השואה למצב שהיה לפני 27 שנים. ארה"ב היא בעלת הברית החשובה ביותר של ישראל ובלתי ניתנת להחלפה, ואני לא חושב שיש לכם ידידה טובה יותר מאיתנו. אננו נכס עבורכם ושיתוף הפעולה בינינו מציל הרבה חיים של אמריקנים ושל ישראלים", הוסיף רה"מ.

Whatsapp Image 2023 04 11 At 0
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

נתניהו התייחס גם לחקיקה המשפטית שהממשלה מתכוונת להעביר, ואמר כי "בכל דמוקרטיה, גם אצלכם, יש מתח מתמשך בין הרשות השופטת לבין הרשות המחוקקת והרשות המבצעת. זה מתח מובנה ומנסים לשמר את האיזון בין שלושתן". "ב-30 השנים האחרונות", אומר נתניהו, "כוחה של הרשות השופטת עלה על חשבון זה של המבצעת והמחוקקת - ואני מנסים להחזיר את האיזון".

"צריך לדאוג שמערכת המשפט תישאר עצמאית, אך שלא יהיה לה יותר מדי כוח שיבטל החלטות ממשלה או פרלמנט. מצד שני, אני לא רוצה שלפרלמנט יהיה כוח לבטל כל החלטת ביהמ"ש, לכן החלטתי לקחת פסק זמן לשמוע את כל הצדדים בויכוח ואני מקווה שנגיע להסכמות, זה מה שאנחנו עושים כעת".

נתניהו נשאל כיצד הוא פועל לחקיקת הרפורמה המשפטית בזמן שהוא בעצמו עומד לדין, והשיב: "זה עוד שקר. ההליכים המשפטיים נגדי שדרך אגב מתפוררים בביהמ"ש. מעניין שהתקשורת העוינת הפסיקה לסקר את המשפט מכיוון שהוא מתפורר. חשוב להבין שהשופטים במשפט שלי כבר נבחרו. הבהרתי שהרפורמה לא תשפיע על שופט שיעסוק בתיקים שלי. המשפט שלי לא קשור בשום צורה לרפורמה". על חוק הנבצרות אמר: "הוא נועד למנוע פגיעה פוליטית מצד התביעה, לכן גם בישראל אין חוק שאוסר על נאשם בפלילים לכהן כרה"מ וזה לא השתנה".

בתחילת הריאיון התייחס המראיין לסקר חדשות 13 שפרסם כי 70% מהציבור אינם מרוצים מתפקודו של נתניהו. על כך השיב רה"מ כי "עשינו סקר לפני שלושה חודשים, זה נקרא בחירות". עוד הרחיב נתניהו על מצב הממשלה בסקרים: "היה לנו סקר גדול לא מזמן שנקרא בחירות לא רק שהצד שלנו ניצח, מרבית הציבור סבור שעלינו לבצע שינויים דרושים אבל צריך הסכמות כי אחרת הממשלה הבאה תשנה את השיטה שוב". כשנשאל מדוע לא לצאת שוב לבחירות בעקבות הרפורמה, אמר: "דיברנו על זה במסע הבחירות שלנו. נציגי המפלגה שלי דיברו על כך הרבה".

Whatsapp Image 2023 04 11 At 0
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

"הממשלות שלי השקיעו בחברה הערבית יותר מכל שאר הממשלות יחד - לא יודעים את זה בעולם כי זה לא תואם לאיך שתופסים אותנו", אומר נתניהו, ומותח ביקורת על התנהלות האופוזיציה שלטענתו "מפיצה מידע שגוי". עוד הוא מוסיף כי "ישראל היא דמוקרטיה חזקה ועודנה תישאר. אני הכי מחויב לכך. התחנכתי בארה"ב, ואני מנסה ליישם את העקרונות עליהם התחנכתי גם בישראל".

"חלק לא מרוצה, אבל אתה לא שומע על הצד השני שרוצה ברפורמה, כי ההפגנות שלהם כלל לא מסוקרות", ענה נתניהו לאחר שנשאל האם הוא מסכים עם הקביעה שהציבור לא נותן הסכמתו למהלכים שהוא מוביל, והמשיך: "המדינה שלנו חצויה כעת, אבל אני חושב שיש הרבה הסכמות וזה גורם לי להאמין שניתן להגיע לפשרה. אחת הסיבות שאני מאמין היא כי רבים ממנהיגי האופוזיציה הציעו את אותן רפורמות, אפילו יותר מרחיקות לכת, ואני מאמין שנמצא דרך להסכים".

"אני והעם בישראל חושבים שיש לי עדיין הרבה מה לעשות", אמר נתניהו, ופירט: "לבלום את המרוץ של איראן לגרעין, להרחיב את מעגל השלום עם מדינות ערב נוספות, לחזק את כלכלת ישראל, אני זה שהפך אותה לכלכלת שוק חופשי - ואולי גם להשלים את המהפכה המשפטית".

על הדלפות הפנטגון על כך שהמוסד עודד את עובדיו לקחת חלק בהפגנות נגד המהפכה המשפטית אמר נתניהו: "אני מעריך את המודיעין של ארה"ב אבל יודע שהוא מוצלח מזה. מה שנאמר הוא שהייעוץ המשפטי של המוסד, בהתאם לחוק הישראלי, אמר שעובדים זוטרים יכולים לקחת חלק בהפגנות ולא מה שפורסם".