לפיד בריאיון לחדשות 13: "מרצ והעבודה? לא המטרה שלי"

בריאיון להילה קורח התייחס ראש הממשלה לזעקות מרצ והעבודה ("אין קמפיין עליהן"), תוקף את יו"ר עוצמה יהודית ("לא ניתן לבריונים לנהל") ומתייחס לשאלת שירותו הצבאי: "הדבר היחיד שמצאו עליי זה סיפור ממוחזר מלפני 41 שנה". הריאיון המלא

זמן צפייה: 18:17

הישורת האחרונה של בחירות 2022: ראש הממשלה יאיר לפיד העניק הערב (רביעי) ריאיון להילה קורח במהדורה המרכזית לחדשות 13. הקרב על המנדטים, שירותו הצבאי שהעלה שאלות רבות, סוגיית בן גביר והסכם הגרעין עם איראן. אלה רק חלק מהנושאים שלפיד נשאל עליהם.

לפיד החל בריאיון בהבהרה כי הוא לא מבצע ירי בנגמ"ש בגוש שלו. "אני לא הולך על הקולות של מרצ והעבודה. הן חשובות והן חברות קואליציה. אני מבין את הלחץ שלהן ולא בטוח כמה זה עובדתי. אני לא מכיר סקרים שהן מתחת לאחוז החסימה. אני אומר מפה שהן לא המטרה שלי. ישנם 60 אלף מתלבטים בין הגושים. הם אלה שאנו מתייחסים אליהם".

גלאון, לפיד ומיכאלי
גלאון, לפיד ומיכאלי | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ, אבשלום ששוני, פלאש 90, אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

נתניהו הרבה יותר מנוסה ממך בהחזקת הגוש

"תמיד אומרים לי שצריך לנצח את נתניהו ולמה אתה לא כמוהו. אנשים כמו בן גביר הפכו ללגיטימיים בגללו. אני לא נתניהו. לא יכול להסביר לך כמה זה מחריד שבן גביר יהיה שר. איש עם שתי הרשעות בתמיכה בטרור ולא יודע על מה הוא מדבר. בן גביר זיהה פחד אמיתי שזה הביטחון ברחובות ואכן צריך ביטחון ברחובות, אבל לא מישהו שמתרוצץ עם אקדח שלוף בשייח ג'ראח ומסכן לוחמים שלנו כל יום מחדש".

בן גביר זוכה ל-14 מנדטים

"בסוף איש שהסיר את תמונת ברוך גולדשטיין ומתחפש, זה מסוכן. אנשים כאלה לא יודעים לפתור דברים בחברה הישראלית. מבחינה ערכית, זה לא ערכי.

אז להחליף את הציבור?

"לא לא, לא להחליף את הציבור. צריך לעבוד קשה בבחירות. צריך לעבוד כדי לא לתת לבריונים לנהל את חיינו".

על האחריות שלו בהליכה לחמש מערכות בחירות הגיב לפיד: "אני הייתי שמח מאוד לשבת עם הליכוד ולא עם נתניהו. לא יושבים עם בן אדם שנמצא תחת כתבי אישום ושיסע ופילג. זה נורא שמשתמשים בכסף שהיה צריך ללכת לרווחה למשל. הממשלה הוקמה כדי למנוע בחירות ואף אחד לא האמין שנקים ממשלה".

ח''כ איתמר בן גביר
ח''כ איתמר בן גביר | צילום: .יונתן זינדל, פלאש 90

כרגע יושבת בממשלתך השרה איילת שקד שמייחלת להפלתך

"אני לא מתנצח עם שרים בממשלה ככל שאפשר. יש בחירות ואנשים בבחירות עסוקים בכל מיני דברים וזה חלק מהעניין. גם אם אומרים עליי משהו, אני מבליג".

אחת השאלות המכריעות בבחירות תהיה אחוז ההצבעה במגזר הערבי. ברקע התגברות גל הטרור וקריאות גם של ח"כים ערבים שתומכים בטרור, לפיד אמר: "זו הזדמנות לגנות את הדברים של עאידה תומא סלימאן. התחיל פה משהו שהוא נכון בדמות הצטרפות רע"מ לקואליציה. יש פה הסתה איומה וצריך להפסיק אותה".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2610222036' autoplay='0' credit='' desc='הפרשנויות על הריאיון עם ראש הממשלה לפיד' poster='' kid='1_2aiq169r' duration='']

על הפעילות הביטחונית כדי למגר את גל הטרור אמר ראש הממשלה: "ביטחון ישראל בידי ישראל. אנחנו לא סומכים על הרשות הפלסטינית, אבל הם התחילו לעשות קצת יותר. אנחנו אומרים להם שאיפה שהם לא יהיו, אנחנו נהיה. אני מעולם לא חשבתי שביטחוננו צריך להיות תלוי ברשות הפלסטינית".

על פרישתו של מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום מתפקידו אמר לפיד כי המו"מ להשבת הבנים יימשך. "ירון איש ראוי. ביום הראשון שלי עסקתי בנושא הזה. אנחנו בשיח עם המשפחות. אני לא רוצה להגיד שנכשלנו. ירון בלום לא התפטר אלא סיים את הקדנציה שהסתיימה אחרי חמש שנים. ימונה לו מחליף ובינתיים המזכיר הצבאי שלי ירכז את הנושא אצלו".

בתקופה האחרונה עלתה לדיון סוגיית שירותו הצבאי של לפיד עם אינספור גרסאות סותרות ופיצוץ אחד של ריאיון על ידי רעייתו ליהיא. "הדבר היחיד שהליכוד הצליח למצוא עליי זה סיפור ממוחזר מלפני 41 שנה. אני שירתתי במחנה שלוש שנים בצבא. מי שרוצה לדעת מה עשיתי בצבא, שיילך לארכיון 'במחנה'. ליהיא לא אהבה את מה שהיה אתמול בריאיון בחדשות 13. היא באה לריאיון ושאלו אותה שאלות על שרה נתניהו ושידרו את הדברים שהיא אמרה אחרי שהיא יצאה מהריאיון. שרה נתניהו לא עשתה דבר רע לי או לליהיא. עלו לה דמעות בעיניים והיא חזרה הביתה עם דמעות בעיניים. אני לא בטוח שזה הישג עיתונאי לגרום לאשתי לבכות".

ראש הממשלה לפיד בריאיון עם הילה קורח
ראש הממשלה לפיד בריאיון עם הילה קורח

ראש הממשלה התייחס גם לסוגיה האיראנית ואמר: "נעשה הכול כדי למנוע מאיראן להפוך למדינה גרעינית. לא נשאל אף אחד, לא נתייעץ בהרבה מקרים. מה שצריך זה הסכם טוב וזה מתנהל אחרת. אני לא אנאם נאומים בקונגרס ואני אעבוד עם האמריקנים בשקט. מה שקרה עם משמרות המהפכה שלא הורידו מהם את הסנקציות, זו המדיניות הנכונה".

אתה סומך על ארה"ב שתנהל את המערכה מול איראן באופן שייטיב עם ישראל?

"ישבנו ביידן ואני בארבע עיניים. אני סומך על הנשיא האמריקני שישמור על האינטרס הישראלי. זה לא אומר שאין חילוקי דעות על ה'איך'".

6 ימים לבחירות ואחד הנושאים שמעסיקים בעיקר את הציבור הישראלי הוא יוקר המחיה. על כך אומר לפיד: "זה לוקח זמן. להוריד את יוקר המחיה זה הנושא שאני משקיע בו הכי הרבה מאמץ. לממשלה יש השפעה יחסית מוגבלת על יוקר המחיה. רוב הסיבות הן עולמיות. אני לא אעזוב את הנושא הזה כי אכפת לנו מזה".

בשורה התחתונה אתה התחייבת ל-18 שרים כדי לחסוך בתקציבים. למה שיאמינו לך?

"אני חשבתי וחושב שצריך ממשלה של 18 שרים. כשנכנסו למו"מ הקואליציוני התברר שלשבע מפלגות לא אכפת מהסוגיה ורק לנו אכפת. גם נישואים אזרחיים שאנחנו רוצים לא הצלחנו להעביר. זה צורם לי וזה לא צריך להיות ככה".

לפיד התייחס בריאיון גם לפרשת עומר אצילי וזימונו לנבחרת ישראל על אף הפרשה שבה היה מעורב עם קטינות. "בתור אבא ליעל, זה בלתי נסבל בעיניי", כך לפיד.