יוזמה באיחוד האירופי: קידום הכרה במדינה פלסטינית

שר החוץ של לוקסמבורג שיגר מכתב לעמיתיו באיחוד, ובו כתב כי כדי להציל את פתרון שתי המדינות יש "ליצור מצב שוויוני יותר". למרות שהדגיש כי הצעד לא מכוון נגד ישראל - בי-ם מודאגים מהמהלך

זמן צפייה: 01:15

שר החוץ של לוקסמבורג ז'אן אסלבורן מקדם יוזמה להכרה של כל המדינות החברות באיחוד האירופי במדינה פלסטינית. לפי בכירים באיחוד האירופי היוזמה היא תגובה להצהרתו של שר החוץ האמריקני מייק פומפאו לפני שבועיים, כי ההתנחלויות אינן בלתי חוקיות. ישראל מודאגת מאוד מהיוזמה.

לוקסמבורג היא אחת המדינות הקטנות ביותר באיחוד האירופי, אולם שר החוץ של לוקסמבורג, שמכהן בתפקיד 15 שנים ברציפות, נחשב לאחד המשפיעים ביבשת מתוקף מעמדו והוותק שלו. בנוסף, בלא מעט מדינות באיחוד האירופי כמו צרפת, אירלנד וספרד - עלתה בשנים האחרונות לדיון שאלת ההכרה במדינה פלסטינית.

בשבוע שעבר שיגר שר החוץ של לוקסמבורג מכתב לשר החוץ החדש של האיחוד האירופי ג'וזף בורל ולשרי החוץ של 27 המדינות החברות בארגון, ובו הדגיש כי הדרך להציל את פתרון שתי המדינות היא "ליצור מצב שוויוני יותר" מבחינה מדינית בין ישראל לפלסטינים. לכן, הוא הדגיש, יש לקיים בהקדם דיון בהשתתפות כל המדינות החברות באיחוד האירופי בנוגע להכרה אפשרית במדינה פלסטינית.

שר החוץ של לוקסמבורג ז'אן אסלבורן
שר החוץ של לוקסמבורג ז'אן אסלבורן | צילום: רויטרס

המכתב נשלח לקראת הכינוס החודשי של מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי. "הכרה בפלסטין כמדינה לא תהיה בבחינת טובה או צ'ק פתוח, אלא הכרה בזכותו של העם הפלסטיני למדינה משלו", כתב שר החוץ של לוקסמבורג לעמיתיו האירופים. "צעד כזה כלל לא יהיה מכוון נגד ישראל. אם אנו רוצים להביא לפתרון הסכסוך אסור לנו לשכוח את צורכי הביטחון של ישראל ואת הצדק והכבוד לו ראויים הפלסטינים".

ביום שישי שעבר גילו במשרד החוץ בירושלים על קיומו של המכתב ועל תכניו. משרד החוץ שיגר הנחיה דחופה לכל שגרירי ישראל באיחוד האירופי וביקש שיפעלו בבירות השונות כדי לברר אם יש תמיכה למהלך וכן יפעלו כדי לסכל דיון כזה בישיבה של מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי מחר.

בכירים אירופים ציינו כי בישיבה מחר לא יתקיים דיון בנושא הכרה במדינה פלסטינית והשרים רק יציינו לפרוטוקול את היוזמה של שר החוץ של לוקסמבורג. הדיון בנושא צפוי להתקיים רק בישיבה הבאה של שרי החוץ האירופים בחודש ינואר.