סער הודיע על פרישה מהממשלה: "לא באנו כדי לחמם כיסאות"

ברקע סוגיית הכניסה לקבינט המלחמה וכשבועיים אחרי שהמחנה הממלכתי פורקה, השר גדעון סער הודיע כי החליט על התפטרותו מהממשלה, מאחר שלא קיבל "אפשרות אמיתית להשפיע על כיוון המדיניות". לדבריו, "הקבינט הפך לפרלמנט, ומודר ממידע שהובא לידיעת הקבינט המצומצם"

זמן צפייה: 07:00

כשבועיים אחרי שהודיע על פירוק המחנה הממלכתי, וסיעת תקווה חדשה פוצלה מכחול לבן - השר גדעון סער מסר הערב (שני) הצהרה שבה הודיע על פרישה מהממשלה, ואמר: "ניווט המערכה לא מקרב אותנו ליעדים". הוא הוסיף: "לא באנו לממשלה כדי לחמם כיסאות. הקבינט המורחב הפך לפרלמנט ממודר ממידע".

"הטבח הנורא ב-7 באוקטובר בידי מרצחי חמאס העמיד את מדינת ישראל בשעה גורלית", אמר סער בפתח דבריו, "תחושת החירום ושברון הלב אותה כולנו חווינו הובילה אותי ואת חברי להחלטה שטובת המדינה מחייבת להניח בצד את המחלוקות והיריבויות הפוליטית ולהצטרך לממשלה. זאת על אף המשקעים שיש לנו מהתנהלות ממשלה זו".

"המטרה בכניסה לממשלת החירום הייתה להתגייס למלחמה החשובה", הוסיף, "נכנסתי לממשלה למרות שלא נכללתי בקבינט המלחמה למרות הסכם שהיה לי עם שותפיי לשעבר. תעדפתי אז את עצם הקמת ממשלת החירום. בראייה לאחור, אולי טעיתי בכך".

השר גדעון סער מודיע על פרישה מהממשלה
השר גדעון סער מודיע על פרישה מהממשלה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

"אני רואה בכאב, כיצד ניווט במערכה לא מקרב אותנו כנדרש להשגת יעדיה", אמר סער, והמשיך: "חזרתי שוב ושוב על עמדותינו ודרישותינו לשינוי כיוון. לרעיון מסדר חדש למלחמה. לצערי לא הצלחנו בכך. ניווט המערכה ניטל במידה רבה מהקבינט הביטחוני לקבינט המלחמה המצומצם. הקבינט – הפך לפרלמנט. הוא מודר ממידע חשוב שהובא לידיעת הקבינט המצומצם על אף שהוא הפורום הסטטוטורי המוסמך".

סער הוסיף: "דרשנו לפני שבועיים להצטרף לקבינט המלחמה כדי להביא את ניסיוני, עמדתי והשקפת עולמי. פחות מיממה לאחר מכן, הגיב השר גנץ במילים 'אם זה עובד, אין למה לשנות'. ציבור רחב אינו חושב כך, ומבין שנדרש שינוי כיוון להשגת יעדי המלחמה. אני אחראי ויש לי אחריות משותפת על כל ההחלטות והמדיניות מאז שהצטרפתי. אבל איני יכול לשאת באחריות כל עוד אין לי לפי שיפוטי, אפשרות מעשית להשפיע על כיוון המדיניות".

"בלב כבד אך שלם, הודעתי לפני שעה קלה על התפטרותי מהממשלה", סיכם, "כמוני עשתה גם השרה יפעת שאשא-ביטון. נמשיך להיות קול פטריוטי ואחראי. נגבה כל מהלך להשגת יעדי המלחמה, ובסוגיות פוליטיות נשקול קודם כל את טובת המדינה. נתמוך גם בעמידה מול לחצים מחוץ, כשהדבר הזה נדרש".

גדעון סער ובנימין נתניהו
גדעון סער ובנימין נתניהו (ארכיון) | צילום: רויטרס

כזכור, לפני כשבועיים הודיע סער כי הוא מפרק את המחנה הממלכתי, וסיעת תקווה חדשה פוצלה מכחול לבן. סער דרש להצטרף לקבינט המלחמה, ואמר: "אני מכבד את ידידיי, נציגי המחנה הממלכתי בקבינט המלחמה, אך לצערי הם אינם מבטאים בו את הקול, העמדות והדגשים שאני הייתי מביא לשם".

בני גנץ וגדעון סער במליאת הכנסת
בני גנץ וגדעון סער במליאת הכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשבוע שעבר קיימה מפלגת "הימין הממלכתי" בראשות סער ישיבת סיעה ראשונה, שם אמר יו"ר המפלגה: "אנחנו תובעים את האפשרות לנסות ולהשפיע על שינוי כיוון במלחמה, ולהשמיע את קולנו במוקד הניווט שלה. הצטרפנו לממשלה כדי להשפיע בעניין המלחמה. אם לא נוכל לעשות זאת, לא נוכל להיות בממשלה".

בדבריו הביע סער את דעתו על ניהול המערכה עד כה, ואמר כי "קצב ההתקדמות הצבאי וקצב הלחץ הצבאי, ירדו בחודשים האחרונים". עוד הוא הוסיף: "בניגוד להצהרות, עד כה לא הייתה התקדמות ברפיח, או בהשלמת המלאכה במחנות המרכז".

לפי סער, "לדשדוש יש השלכה ישירה על הארכת המערכה בגבול הצפון, וגם בזירה הבינלאומית חלוף הזמן אינו מועיל לנו בלשון המעטה. היינו צריכים להיות כבר במקום אחר, צריך להגביר את הלחץ הצבאי על חמאס, ולכך יש השפעה על היכולת לממש בהתאם מתווה חטופים חדש".